Hej! Vi är på gång att bygga ett 2-plans timmerhus. Vi har en bra och realistisk budget och ekonomin att börja och slutföra det mesta av projektet utan bankhjälp.

Tidsmässigt är detta också den perfekta perioden då min man och jag precis flyttat hem efter 10 år utomlands. Han har inget jobb än och pluggar svenska deltid, dvs han har massor med tid att bygga och vi kan på det sättet sänka våra kostnader.

Idén är att beställa ett stängt hus (väggar, dörrar, fönster, tak, trappa) men att göra/ leja grundarbetet, el, v/a, vvs, ventilation, isolation etc. själva. Vi kommer lämna övervåningen tom till en början och bygga rum där så småningom.

Här är min fråga: trots att vi har budget till allt detta själva, så vill banken inte ge oss ett byggkreditiv då jag är den enda som jobbar för tillfället. Vi skulle ändå vilja ha ett mindre banklån ovanpå vår budget för att slutföra vissa moment och vara på den säkra sidan.

Men om man har ett nybyggt hus... visst måste banken gå med på att belåna en summa av huset så småningom? Om man tex vill bygga ett badrum, bygga rummen på övervåningen, så brukar man väl kunna ta ett lån med huset som garanti? Hur färdigt tror ni att huset måste vara för att kunna belåna det? Efter den slutgiltiga besiktningen?

Tack för tankar :)
 
Tomten har alltid ett värde oavsett om huset är klart eller ej. Om ni byggt klart inkl slutintyg från kommunen ska det inte vara problem med mindre lån oavsett om bara en av er jobbar. Byt bank annars.
 
Har du ett obelånat färdigt hus, och vill låna en mindre summa på banken för tex ett badrum så är det väl drömmen av säkerhet för en bank, kan jag tänka.
Men varför överhuvudtaget krusa en bank i detta stadiet när du uppger att ni har pengarna att uppföra huset.
I ett sådant läge skulle jag ge banken fingret och bara sätta igång o bygga. :wow:
 
Det är ingen rättighet att få låna pengar, även om ni har en säkerhet för lånet. Fyrkantiga banker kommer fortfarande bara att titta på era inkomster och ev konstatera att ni inte är kreditvärdiga.

Men om du bara har en ok inkomst plus ett obelånat hus borde det väl räcka?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
gdbwst skrev:
Men om man har ett nybyggt hus... visst måste banken gå med på att belåna en summa av huset så småningom? Om man tex vill bygga ett badrum, bygga rummen på övervåningen, så brukar man väl kunna ta ett lån med huset som garanti? Hur färdigt tror ni att huset måste vara för att kunna belåna det? Efter den slutgiltiga besiktningen?
Nejdå.
Banker har ingen utlåningsplikt alls. De kan neka lån precis när som helst, till vem som helst, av vilken orsak som helst. Ja de kan ju t.o.m neka utan orsak förstås, men om en låneansökan har behandlats och blivit nekad finns det ju liksom någon orsak. Men orsaken behöver inte ens ha med den som söker lånet att göra. Banken har t.ex. kanske bestämt sig för att justera sin lånevolym, eller ändra inriktning.

Och ni är alltså aldrig garanterade att få ett lån sedan när huset står nästan färdigt.
Men det finns många banker, och det är sannolikt att någon åtminstone ger er ett lån på de premisserna du skrivit, bara ni båda är utan betalningsanmärkningar.
Banken brukar vilja ha er som helkund då, då en stor av deras verksamhet och inkomster är säljande av produkterna, som olika kort, konton, placeringar och lån kallas.
 
En rimlig lösning på problemet skulle vara att låta en del av huset stå helt oinrett och färdigställa de viktigaste rummen. Kök och badrum och ett eller två rum till.
Då har ni en fungerande bostad att flytta in i oberoende vad banken hittar på. Om ni i det skedet inte får lån till färdigställandet kan ni göra så som folk har gjort i generationer. Färdigställt varefter pengarna har kommit in.

Vi bodde mitt i ett bygge i 7 eller 8 år då jag var tonåring. Det gick bra......utom ett par månader då kök och badrum var utrivna.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Vi är i samma situation. Innan vi köpte tomten pratade jag med en lånehandläggare på vår bank (handelsbanken) om att belåna tomten den dagen vi behövde pengar. Inga problem, vi kunde belåna upp till 80% av tomtens värde, handläggaren kände väl till tomtområdet så det skulle inte vara några problem. Det skulle i så fall inte bli ett byggkreditiv utan något de kallade för Handelsbankslånet, med ränta på runt 2%. Sedan vi köpte vår tomt har likvärdiga (nåja, vår är bättre) granntomter sålts i andra hand för nära dubbla priset.

Så vi bygger på :)

Det man inte tänkte på när man gjorde kalkyler var att man ju tjänar rätt mycket pengar under tiden. Visst blir det extra utgifter för "dubbla boende" men så farligt mycket extra är det inte.
 
Mikael_L
heimlaga skrev:
En rimlig lösning på problemet skulle vara att låta en del av huset stå helt oinrett och färdigställa de viktigaste rummen. Kök och badrum och ett eller två rum till.
Då har ni en fungerande bostad att flytta in i oberoende vad banken hittar på.
Glöm bara inte att utforma bygglovet på rätt sätt då, så inte bygglovet tvingar er att färdigställa mer än vad ni kan.

Jag t.ex. skickade in bygglovsritningar där övervåningen var "vit" med texten "inredningsbar yta".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.