Är det fler än jag som brukar måla med rena pigment, tex bara bränd terra utan något vitt i?
Har ni i så fall lyckats få tag på färg som går att stryka ut direkt ur burken?

Har pratat med flera återförsäljare och de säjer att dessa färger alltid brukar vara tjocka som smör, så att de måste spädas först. Så vill man ju inte ha dem. :(
 
Ja, jag har gjort det. Gysinges går att måla med rena, i allafall de jag har provat; grön umbra, terra och gulockra. Men annars kan du ju rätt lätt blanda själv!
 
Det funkar inte så bra att blanda själv när man ska måla utomhus, för då kan det börja mögla. Lär finnas nån tillsats man kan hälla i färgen men vet inte var man köper den.

Jag är lite emot att handla på Gysinge eftersom de är så dyra. Sätter egna namn på saker och talar inte vem tillverkaren är osv. Förr åtminstone hade de en massa jönsiga namn på färgerna. Kanske inte "herrgårdsgul" men inte långt ifrån ;)
 
Näe, utemålning ska du nog köpa färg till. :) Jag har jämfört Gysinge med Kulturfärg och då vinner Gysinge i prisvärdhet. SÅ dyr är inte färgen, även om annat är det... ;) De har dessutom städat upp i namnträsket, som tur var... Gysinges färgtillverkare är finsk, namnet har just fallit ur minnet, men någon kan säkert hjälpa oss med det... :D
 
Jag brukar blanda färg själv. Men jag skulle inte göra det med linoljefärg om jag skulle tex måla en yttervägg. Jag gör det när jag ådringsmålar möbler, trädgårdsmöbler eller när jag bättrar på något mm. Det kan lätt bli lite flammigt för jag tycker att det är svårt att hålla igång vispningen. Men på mindre yter är det så praktiskt. Rena pigment är inget problem fast man får ju bara en färg-kulör. Jag spär med linolja och balsamtepentin om färgen tjocknar.
 
Gysinges färg kommer från Uula, underbar att måla med.
Allbäcks likaså. Härlig doft av ren linolja. & otroligt dryg.
Ottossons ska också vara fin men jag har inte testat den - än!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.