E
Skrivet av: elnissen

Då ska du vara glad att elektrikern installerade det du köpt själv, tvekar på att jag hade gjort det om jag inte kände personen väl..
 
E
Skrivet av: arne anka

Elektriskashop.se existerar inte nu, svårt att reklamera om nätföretaget bara försvinner.
 
G
oj så dyrt! jag känner en elektriker så jag fick det gratis. men jag tyckte det var för dyrt ändå så jag fick 3000:- för att han fick göra jobbet hos mig
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
G
Bra jobbat ..
 
G
Ni som skriver att ni känner en ekektriker och fick det gratis osv, vad tillför det andra på forumet? Sök bekräftekse för era besparingar någon annanstans
 
  • Gilla
JonzunCrew och 1 till
  • Laddar…
G
Viktigt är ju att se till att den som utför elinstallationsarbete i eran anläggning har behörighet. Sen ska man som innehavare se till att elarbetena blir besiktigade av en oberoende elbesiktningsgubbe innan ni tar över och godkänner elinstallationsarbetet.
 
Om det ändå ska till en besiktning så räcker det väl med en yrkesman ;)
 
G
Vid elrenovering måste väggarna rivas då?
 
Gammal tråd som fick liv ;)
#23 är väl inne och nosar på det största problemet som finns...
Att byta el i gamla hus snyggt är inget man gör på 3 dagar, det tar snarare 3 år och 5-10 besök.

Annars får man nöja sig med utanpåliggande i den planlösning man har, och som hamnar på lister och ytskikt man hade velat justera först.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonasponas73
  • Laddar…
G
Nä, man behöver inte riva alla väggar och det tar inte 3-5år....
I stort sätt alla infällda ledningar kan bytas, den ända gången det inte går att byta dom är när rören är skadade eller lösa i väggarna, utvändiga installationer blir även i fortsättningen utvändiga om man inte väljer att fälla in dom. Och då får man börja spåra i väggar och riva lite. Men byter man ut befintligt till nytt utan att ändra för mycket tar det 2-3 dagar och då har man fått en ny Central och bytt ytterbelysningen också.
 
Jag menade inte att byta rakt av. Det tar såklart bara några dagar.
Det man ofta vill göra i gamla hus är att utnyttja "naturliga tillfällen" t ex att en dörr ska flyttas, då passar man på att dra dit försörjning dold innan man reglar och gipsar igen gamla hålet.
Eller kanske tak successivt ska glespanelas ner med möjlighet att sätta takdosor.
o s v. os v.

Då blir det riktigt bra till sist, men måste koordineras till många små tillfällen.
 
  • Gilla
El Lasse
  • Laddar…
G
Gällande dosor/armaturer i väggarna. Brukar man byta ut dessa till de av modernare slag där man kan skruva fast eluttagen? Eller är det onödiga pengar. Blir det lika bra att använda klämmor och eventuellt skruva fast i väggen?
 
Den här artikeln har uppdaterats med färska siffror för 2017.
 
  • Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
Ni glömde att svara på frågan varför elen behöver bytas? Snarast är det väl så att gamla ledningar innehöll en massa mjukgörare och annat som numera är förbjudet av miljöskäl men som håller oerhört länge och bra...
 
Jacare skrev:
Ni glömde att svara på frågan varför elen behöver bytas? Snarast är det väl så att gamla ledningar innehöll en massa mjukgörare och annat som numera är förbjudet av miljöskäl men som håller oerhört länge och bra...
Elen förbrukar man ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.