hempularen skrev:
använda en riktig potentiometer, istället och ex. ha en ratt på utsidan. Löd dit poten med en kabelsnutt.
funderar på detta, insåg att jag då kan köpa en från kjell&co

men det skapar funderingen om det spelar någon roll hur man ansluter bena, eller finns det någon tumregel att ex. anslutning 1 från endera hållet motsvarar den främre
 
tommib
Ja, det spelar roll hur du ansluter benen. Mittenbenet är själva "armen" och ytterbenen är vardera ända på resistensbanan. Ansluter du fel så blir funktionen omvänd, dvs motståndet ökar/minskar i "fel" riktning.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Vill bara kika in och tacka för er hjälp och vägledning. (y)

Pottar är beställda - lödstation och övrigt far jag iväg och köper under veckan.

Så förhoppningsvis blir det till och löda till nästa helg.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Carl-Jo-han skrev:
14 W låter lite väl klent. Kjell har en billig lödstation, [länk] som duger alldeles utmärkt.
har då införskaffat ny lödstation, tenn, samt en tennsug.

Så blir till och göra ett försök imorgon, efter era tips.

En liten fråga till bara vilket värde skall jag ställa på lödstationen?
Den är ställbar mellan 150 - 450 Grader
 
330-350 grader är en bra start. (Men smaken är som baken.. och sen beror det på om det är blyfritt, vilket fluss det är etc etc)
 
S
Vill bara tipsa lite snabbt om att du måste vara BLIXTsnabb med tennsuget, satt själv o lödde på jobbet häromveckan (löder aldrig annars men just då hade jag ett jobb där jag behövde löda) och det tog en massa försök innan jag fattade att jag var för långsam med tennsuget, o då var jag ändå redo med det precis över benet jag lödde på.
 
Mikael_L
Anders243 skrev:
330-350 grader är en bra start. (Men smaken är som baken.. och sen beror det på om det är blyfritt, vilket fluss det är etc etc)
Den temperaturen stämmer nog ganska bra.
Rekommenderad, är nog däromkring, ja kanske lite lägre tror jag.
Säg ca 280°-320° för blyat lod och 20°-30° mer för blyfritt (du har antagligen blyat lod).
Och lite högre temp för avlödning också
Men temp är inte allt. Är det stora komponenter (som är svårvärmda) så gäller det att ha större spets, mer effekt och något högre temp.

Men själv löder jag alltid rejält över rek temp.
Jag brassar nog ofta på med runt 400°. Jag anser att högre temp och kortare lödtid är mer gynnsamt för komponenterna.
Detta är givetvis kontroversiellt, och många har säkert synpunkter. :)
Och med all rätt. Flusset fungerar inte optimalt i alltför hög temp och lödspetsen slits värre är t.ex. två olika nackdelar med hur jag ställer in för hög temp.

Jag tycker faktiskt du ska börja med 290-350° någonstans.


edit:
Jag insåg nu att jag citerat Anders243, men egentligen adresserade jag ju Skalman65 med mitt inlägg.
Men ni fattar nog. ;)
 
Redigerat:
Om det är så att du behöver byta pottarna för att de blivit slitna av att du justerar på dem med jämna mellanrum, så skulle jag rekommendera dig att ersätta dem med pottar som inte löds fast direkt på kretskortet, utan istället fästs t.ex. i höljet på pelletsbrännaren eller lådan som kretskortet finns i. Pottarna kopplas sedan till kretskortet med kablar. Då blir det lättare för dig att justera pottarna, och du kan köpa några som är bättre anpassade för regelbunden justering.
 
Jo, en sak till, om det bara är den svarta axeln som är problemet, så behöver du med största sannolikhet inte byta potten. Den svarta axeln är nog bara en lös plastdetalj som är instucken i potten och kan bytas enkelt. Bara att dra loss den försiktigt och stoppa dit en ny.
 
Mikael_L skrev:
Den temperaturen stämmer nog ganska bra.
Rekommenderad, är nog däromkring, ja kanske lite lägre tror jag.
Säg ca 280°-320° för blyat lod och 20°-30° mer för blyfritt (du har antagligen blyat lod).
Och lite högre temp för avlödning också
Men temp är inte allt. Är det stora komponenter (som är svårvärmda) så gäller det att ha större spets, mer effekt och något högre temp.

Men själv löder jag alltid rejält över rek temp.
Jag brassar nog ofta på med runt 400°. Jag anser att högre temp och kortare lödtid är mer gynnsamt för komponenterna.
Detta är givetvis kontroversiellt, och många har säkert synpunkter. :)
Och med all rätt. Flusset fungerar inte optimalt i alltför hög temp och lödspetsen slits värre är t.ex. två olika nackdelar med hur jag ställer in för hög temp.

Jag tycker faktiskt du ska börja med 290-350° någonstans.


edit:
Jag insåg nu att jag citerat Anders243, men egentligen adresserade jag ju Skalman65 med mitt inlägg.
Men ni fattar nog. ;)
Jag skulle vilja säga att om du behöver gå upp så högt i temp vid normal lödning, så har du för klen kolv och/eller spets. Det är ju ett "knep" att öka temperaturen kraftigt om man har rejälare komponenter eller stora kopparytor vid lödstället, men problemet är att även om man ökar temperaturen kraftigt så måste man värma en bra stund för att få upp tempen på hela området, och då blir det rejält varmt på en alldeles för stor yta istället. En rejäl kolv/spets med rätt temp blir så mycket bättre.
 
Kör man fegvärme så får man långa uppvärmningstider och mycket värme på komponenter och kort vilket inte är bra.
Wellers gamla hederliga magnastat levererades med 370 graders spets vilket var alldeles utmärkt, även på blyat lod.

Visst ska man ha grova doningar till grova lödningar men det måste vara temperatur också.

Protte
 
prototypen skrev:
Kör man fegvärme så får man långa uppvärmningstider och mycket värme på komponenter och kort vilket inte är bra.
Wellers gamla hederliga magnastat levererades med 370 graders spets vilket var alldeles utmärkt, även på blyat lod.

Visst ska man ha grova doningar till grova lödningar men det måste vara temperatur också.
Det är klart att det måste vara temperatur, med det räcker inte med temperatur, det ska vara rätt temperatur om man vill ha ett bra resultat, och tillräcklig effekt. Att försöka kompensera för låg effekt med för hög temperatur funkar som regel inge vidare.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Jag skulle vilja säga att om du behöver gå upp så högt i temp vid normal lödning, så har du för klen kolv och/eller spets. Det är ju ett "knep" att öka temperaturen kraftigt om man har rejälare komponenter eller stora kopparytor vid lödstället, men problemet är att även om man ökar temperaturen kraftigt så måste man värma en bra stund för att få upp tempen på hela området, och då blir det rejält varmt på en alldeles för stor yta istället. En rejäl kolv/spets med rätt temp blir så mycket bättre.
Nu löder jag med Wellers gamla trotjänare lödstationen wecp-20, som väl har 60W eller 80W nåt i effekt.
Så det är absolut ingen brist i utrustningen. :)

Men i min ungdom körde jag väl med någon liten racklig lödpenna, och var kanske på den tiden tvungen att göra som du skrev. Jag minns att min andra (eller möjligen tredje) lödpenna hade temperaturreglering, via en liten pot man kom åt med en mejsel genom ett litet hål i handtaget.

Men jag har i hela mitt liv alltid tyckt att det känns bättre med en blixtsnabb lödning, än att behöva värma länge så både kort och komponenter blivit riktigt varma innan man är klar.


prototypen skrev:
Wellers gamla hederliga magnastat levererades med 370 graders spets vilket var alldeles utmärkt, även på blyat lod.

Visst ska man ha grova doningar till grova lödningar men det måste vara temperatur också.

Protte
Oj, låg den så högt i temp. Jag har uppfattat att normal rekommenderad lödtemp för manuell lödning ligger lite lägre än så.
Men vi ska inte glömma att vald temp för de där magnastat-lödstationerna var ju att få balans mellan både lödning som avlödning och olika stora komponenter.
 
Ja, de flesta av oss som varit med ett tag sitter väl med en WECP-20.
Sedan ska ju noteras att när jag skriver effekt, så innefattar det också att ha rätt lödspets. Har man mycket att värma upp behöver man en rejälare spets för att "temperaturbelastningen" när man sätter till lödkolven inte ska bli för stor. Spetsen lagrade värme behöver ju i stor utsträckning räcka till för att värma upp och smälta tennet. Det är när man måste ta till själva lödkolvens uppvärmning för att värma upp lodet, som det börjar ta tid och det blir varmt på en alldeles för stor yta. Man kan som noterats kompensera med för hög temp, men det får ju då andra mindre önskvärda konsekvenser.

När jag började löda batterikontakter till radiostyrda bilar för ett par år sedan komletterade jag rätt omgående min gamla WECP-20 med en rejälare lödkolv för "kraftlödning", då min far fick behålla min andra gamla sådan "av gammal hävd" då han haft den kvar ända sedan jag flyttade ut för en herrans massa år sedan. Fast jag räknar med att få ärva tillbaka den igen, min fina gamla Weller kraftlödkolv, men jag hoppas att det dröjer många år till :)
 
Lyckades med föresatsen att byta en av pottarna, tog ett tag ovan som man är.
men kan se att pelletsbrännaren fungerar bra efter en tids provkörning.

Det jag kom underfund med, som troligen är ganska självklart, är att det skulle ha varit lite lättare om jag hade haft en anpassad avbitartång då det var trångt att klippa av bena på den gamla .

(y)(y) Men framförallt vill jag tacka alla för tips och råd så att jag lyckades byta justerings potten. (y)(y)
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.