Nu är jag väldigt sent ute, men jag har en metabo 254 v2 och är väldigt nöjd.
Klarar preciiiis sågat 4" eller 97mm i 90hurmannugörteckenförgrad (byggde staket i sommras).
Väldigt stabil men som många säger så letar jag bara reda på strecket med lasern sedan kontrollerar med klingan innan kap. Lasern eller lyset sätter inte igen något pgr dus eller spån, vinklarna är lättjobbade med en hand på materialet och en som justerar. gillar de fasta lägena i vinkel samt en bra spänna skruv för de mer spännande vinklarna.

Det är inga bekymmer att flytta sågen, bara fälla ihop och låsa sedan ta i bärhandtaget och iväg, dock är den ganska tung men det blir de väl när man kommer upp mot 254 klingor? Inte så lång sladd och den är styv som ett spett när det blir lite svalare ute, säkert inget som någon bryr sig om på en kap o ger men en anmärkning iaf.

Det kom med ed 48T klinga som jag även använder när jag listar, funkar utmärkt så länge man inte har någe kåde på klingen för då börjar det flise ganska fort men det kan jag inte beskylla varken såg eller klinga för.
 
Mickebandsåg skrev:
Nu är jag väldigt sent ute, men jag har en metabo 254 v2 och är väldigt nöjd.
Klarar preciiiis sågat 4" eller 97mm i 90hurmannugörteckenförgrad (byggde staket i sommras).
Väldigt stabil men som många säger så letar jag bara reda på strecket med lasern sedan kontrollerar med klingan innan kap. Lasern eller lyset sätter inte igen något pgr dus eller spån, vinklarna är lättjobbade med en hand på materialet och en som justerar. gillar de fasta lägena i vinkel samt en bra spänna skruv för de mer spännande vinklarna.

Det är inga bekymmer att flytta sågen, bara fälla ihop och låsa sedan ta i bärhandtaget och iväg, dock är den ganska tung men det blir de väl när man kommer upp mot 254 klingor? Inte så lång sladd och den är styv som ett spett när det blir lite svalare ute, säkert inget som någon bryr sig om på en kap o ger men en anmärkning iaf.

Det kom med ed 48T klinga som jag även använder när jag listar, funkar utmärkt så länge man inte har någe kåde på klingen för då börjar det flise ganska fort men det kan jag inte beskylla varken såg eller klinga för.
Aha, ja jag ser att den väger till och med mindre än Boschen trotts att det är en 254.

Det är mer eller mindre omöjligt för en som inte kan något om detta att veta vad man ska sikta på. Boschen är troligen av högre kvalité och har ett par funktioner som säker kan vara användbara. Metabo har fördelen med en 254 klinga och ett pris som är ca 500 kr lägre.

Tror du att du kommer behöva såga merän 97 mm? För egentligen går väl det med en 216 såg med, bara det att man får vända på biten så det tar väl dubbla tiden. Ser att Metabo 254 V2 klarar 92 mm i 90 grader medan Boschen endast klarar 70 mm i samma grader, så 22 grader mindre. Vänder man på träbiten så kan man såga 140 med Boschen och 180 mm med Metabo.

Efter en snabb titt så verkar det grövsta man sågar som hemmasnickare vara stolpar som är 95 mm, finns säkert undantag. Men stolpar känns ju inte som att det krävs jätte hög precision på så där bör man enkelt och snabbt kunna vända på biten tycker man.
 
Jag köpte metabo216 och har använt den till o regla övervåning på 60kvm. Bygga 30kvm trädäck. Och XXX antal meter med lister.
Funkat väldigt bra och jag är nöjd. Belysningen börja glappa i kontakten efter ca 1 år. Men lasern funkar fortfarande.
Har väl saknat en större klinga vid 5 kapningar. Men har gått bra iaf. Rekomenderar den starkt. Såg ingen anledning att lägga 1500kr till för storebrorsan. Dyrare klingor till 254an med
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har fått hem Boschen men inte hunnit packa upp den än, däremot var jag i butik idag och kände lite. Metabo 216 ser ut att vara väldigt mycket såg för pengarna men jämfört med Boschen så är skillnaden i känslan ganska stor. Metabo kändes klart mer plastig, troligen spelar detta mindre roll när man väl använder sågen.

Får hoppas jag får möjlighet imorgon att komma igång att såga några lister.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Har nu provat sågen till foder för 3 dörrar och min uppfattning kvarstår, maskinen håller hög kvalité.

Fördelarna som jag ser är :

- Kunna såga bort mm utan några problem, väldigt svårt med en manuell låda kan jag säga.
- Raka fina snitt, men får dock tänka på hur man lägger godset
- Dammsugarfunktionen är över förväntan, i mitt fall kopplade jag på en Kärsher mv6 vilket gjorde ett bra jobb
- Enkel att justera och den ger lagom motstånd

Det finns också ett par funderingar såklart :

- Kroken man använder för att spänna fast gods fungerar dåligt på högersidan efter som motorn tar emot!? Man kan såklart tycka att det ska räcka med att såga från andra hållet men tyvärr gör det inte det. Ex sågar man en list där en sida är målad så vill man inte att den målade sidan ska ligga in mot sargen på sågen, gör den dett så kommer man få flisor där sågen går igenom(i slutet).

- Skruven som man spänner fast sågen med så att den inte kan åka längs skenan känns i minsta laget.

- Sågen är ett smidigt format men väger ganska mycket, hade absolut inte velat köpa något tyngre! Självklart förstår jag att det måste väga lite om det ska hålla vettig kvalité men hade jag köpt en 254 version så är frågan om den inte hade fått stått permanent någonstans.

Kan tillägga att jag inte köpt något bord utan kör sågen på golvet med utfällda armar och det fungerar bra. Just nu känner jag inget behöv av ett bord, särskilt inte med tanke på att de kostar 2000 kr. Vi får se i framtiden om det kanske blir en komplettering ändå.
 
snowjim skrev:
- Kroken man använder för att spänna fast gods fungerar dåligt på högersidan efter som motorn tar emot!? Man kan såklart tycka att det ska räcka med att såga från andra hållet men tyvärr gör det inte det. Ex sågar man en list där en sida är målad så vill man inte att den målade sidan ska ligga in mot sargen på sågen, gör den dett så kommer man få flisor där sågen går igenom(i slutet).
Det problemet borde gå att lösa genom att sätta en offerbit bakom (a.k.a. "backing board"). Du kan t.ex. ta en remsa av MDF och lägga mot anhållet, då minskar också risken att den målade listen skavs mot anhållet. Detta fungerar naturligtvis bäst om listerna inte är profilerade men även då borde resultatet bli bättre än helt untan offerbräda.
 
snowjim skrev:
Kan tillägga att jag inte köpt något bord utan kör sågen på golvet med utfällda armar och det fungerar bra. Just nu känner jag inget behöv av ett bord, särskilt inte med tanke på att de kostar 2000 kr. Vi får se i framtiden om det kanske blir en komplettering ändå.
Köpte mitt på CO och måste säga att jag är nöjd med bordet med tanke på att det "bara" kostar 999:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.