Det har ju diskuterats länge hur fort det kommer och kan gå med trådlösa bredband. Nu har de första fälttesterna gjorts på svensk mark.....

The trial in Kista, Sweden demonstrated 5G capabilities in a real world environment over a live network and included tests on speed and latency. The system used 800 MHz of spectrum in the 15 GHz band. During the test peak rates of 15 gigabits per user, and a latency below 3 milliseconds where achieved. This is more than 40 times faster than the current maximum speeds achievable on 4G.

http://www.teliacompany.com/en/news...ing-speed-and-latency-in-live-5g-field-trial/
 
Trevligt, ser framemot när det går publikt.
 
...då får du vänta lite lite till!
 
MathiasS skrev:
...då får du vänta lite lite till!
Jag får härda ut :)
 
5G vill jag minnas kunde bli aktuellt först 2018/2019 för allmänheten; licenser och utbyggnad m.m.. som avgör tiden.
 
Man siktar på 2018 för första begränsade utrullningen, men full fart på installationerna blir det inte förrän lite senare, mest pga att det inte finns någon färdig standard för 5g.
 
Operatörerna för "trådlöst bredband" kommer locka oss med höga hastigheter och sedan göra oss "lagom" irriterade genom begränsningar i trafikmängden. Ingen privatperson "behöver" mer än 10-20 Mbit/s, men vi behöver idag 50-500 Gbyte data per månad.
OBS! Siffrorna som jag tagit ur luften är per person, inte per hushåll.

Fiber kommer under mycket lång tid vara det bästa sättet att få internet till en fastighet. Redan idag klarar tekniken 1Gbit/s. men själva fiberns bandbredd kommer aldrig vara en begränsning. Det räcker att byta utrustning i ändarna för att öka hastigheten.
 
Det coola med 5g är inte att surfa snabbare från soffan, det (för mig iaf) mer kopplat till "nya" tillämpningar, fjärrstyrning av maskiner från bergborrar till kirurgknivar osv.....dvs latency är det nya, inte farten....fast snabbt är ju också kul.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.