Hejsan! Jag har behovet att flytta routern från teknik-/pannrummet till vardagsrummet för att få bättre signal (för mycket plåt och metall). Bytt router har jag redan gjort 2 ggr nu. Så det gör jag inte mer.

Setup jag lyckats med är enligt bifogad ritning. Netgear gs108e switchar. Asus RT-AC5300 som router.

Så alltså Portarna 1-2 på båda switchar har VLAN 2 som ID, övriga portar har 1 som ID.

Vad saknas för att göra så att resterande av portarna på båda switchar får internet via routern?

Om jag i vardagsrummet sätter en kabel mellan routerns LAN1 till och switchens t.ex port 3, så får switchen närmaste routern internet i övriga portarna också.

Men hur får jag till så switchen i teknikrummet får internet via routern på port 3-8? Jag behöver nämligen via dessa portar gå vidare till kontoret, eller annat rum i huset.

Begränsningen jag har är alltså bara 1 uttag i nätverksuttagen.
 
  • Skiss som visar nätverkskonfiguration med fiberanslutning, två switchar, en router och VLAN-inställningar för att förflytta internetanslutning i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
angelikaj
  • Laddar…
Tror att du måste ha en router före switch. Annars måste din ISP ge dig flera IP. Det du kan göra är ju att köpa en accespunkt att sätta där du har routern idag och sätta routern först.
 
Du måste leda tillbaka en kanal från routern tillbaka till switchen till en port som är Vlan 1 i Vrum.

Du måste också konfigurera den så att även Vlan 1 förs tillbaka till switchen i teknikrummet, men du får inte ha Vlan 1 på porten mellan Wan på routern och switchen.

Ditt nät måste logiskt se ut som ett träd. Du har data från fiber till VLAN2 (port 1, teknikrummet), vlan 2 vidare från port 2 till port 1 Vrum, från port 2 Vrum till wan, router har du också VLAN2.

Routern är en sorts isolator mellan näten. Nätet på andra sidan routern är ett annat, routern översätter mellan näten.

Därför måste du leda trafik från en port på routerns "insida" tillbaka till en VLAN1 port på switchen, VLAN1 vidare till switchen i teknikrummet,

Det gör du enkelt (för test) med en extra kabel mellan VLAN1 portar på switcharna.

men du bör även kunna konfigurera om switcharna så att du får en kombinerad VLAN1 och VLAN2 sträcka mellan switcharna.
 
Som hempularen är inne på. Vet inte om jag förstår hundra vad han skriver så jag börjar om lite.
Jag skulle förklara såhär.
Port 1 i båda switcharna sätter du som trunk/NNI eller vad nu det kallas i dina switchar.
Port 2 sätter du VLAN2 (internet)
Router och inkommande i Port 2
Resternade portar VLAN3
Router LAN port in i valfri port.
Och vips har du LAN på alla fria portar.
 
Jag har är ju bara ett nätverksuttag i vardagsrummet med 1 uttag. Hade det varit 2-väg då hade allt detta varit enkelt löst. Men nu är det 1 uttag, och det ockuperas nu med kabeln för VLAN2.

Så för att VLAN1 ska få sitt internet via routern måste jag alltså ha en egen fast lina mellan dessa två?

Jag tänker så här:

Switch 1 = pannrummet
Switch 2 = vardagsrummet

LAN1 på routern kablas till Port 3 på Switch 2 i vardagsrummet. Port 3 är här VLAN 1 (default).

Port 3 på Switch 1 i pannrummet är VLAN 1 (default).

Hur får jag dessa två att kommunicera och låta Switch 1 kopplas hela vägen till LAN1 på Routern?

OBS, jag har testat sätta Port 3 på båda switcharna till VLAN 3 (och resterande portar 4-8 är default ID 1).

Men detta gav inte resultat.
 
Har bara tittat på bilden, men om du bara har WANporten kopplad till en switch kommer DHCPen i routern inte fungera. Du måste koppla LAN-sedan av routern mot switchen också.

Jag tror att det du vill uppnå är att leda din externa IP via LANet till din router. Routern Kör NAT och delar ut privata IP på LAN sidan.

Men jag kanske har missförstått vad du vill uppnå.
 
Det är just det med att du bara har en kabel du måste se till att kabeln mellan switcharna är en trunk port.
Fösökte redigera lite i din bild med min förklaring.
Annoterad nätverksschema med VLAN och trunk-konfiguration för kontor och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som redan påpekats ska du ha en "trunk"-förbindelse mellan switcharna. Det är en länk som överför flera VLAN. En trunk-förbindelse kan man enbart ha mellan enheter som förstår VLAN. Trafiken från routerns LAN-sida kan alltså gå tillbaka till switchen i teknikrummet genom samma kabel.

Snuttjulles konfiguration på ett annat format:

Teknikrummet:
Port 1, trunk VLAN1 + VLAN2, till switch i vardagsrummet
Port 2, VLAN2, till fiber/internet
Port 3-8, VLAN1, ditt lokala nätverk

Vardagsrummet:
Port 1, trunk VLAN1 + VLAN2, till switch i teknikrummet
Port 2, VLAN2, till WAN-port på router
Port 3-8, VLAN1, ditt lokala nätverk, en av portarna ska gå till en LAN-port på routern.

Tyvärr har olika switchar olika sätt att göra VLAN-konfigurering. På vissa specar man per port vilka VLAN den ska tillhöra, och på andra specar man per VLAN vilka portar som ska vara medlemmar.
Vissa har web-interface (bäst enligt min åsikt) och andra kräver att man kör ett Windows-program (värdelöst enligt min åsikt). Det finns även de som konfigureras via CLI (command line interface) på en speciell port.
En port som tillhör mer än ett VLAN är en trunk-port och måste kopplas till en port som är konfigurerad på samma sätt i den andra änden.

Du kommer även få ange hur VLAN ska "taggas" på de olika portarna. Välj att tagga alla VLAN på trunk-portarna och inga taggade VLAN på övriga portar. Gäller båda riktningar (in och ut per port).

Troligen finns det VLAN för TV och telefoni via fibern, och i framtiden kan du konfigurera så att du får ut dem på valfri switch-port.
 
Tack! Tror jag förstår vad jag ska göra, teoretiskt :D

I Netgears web GUI så finns det Portbaserad VLAN och sedan 802Q-baserat. Vad är skillnaden? Och vilken av dessa två ska jag ha?

Under Avancerat så kan jag sätta medlemskap för ett VLAN.

Trycker jag på en port kan det skifta mellan -tomt-, T och U.

Blir det rätt att ha
PVID:
Port 1,3,4,5,6,7,8 = VLAN ID 1
Port 2 = VLAN ID 2

VLAN Membership

VLAN ID 1 Port:
1 = T
2 = Blankt
3 = U
4 = U
...

VLAN ID 2
Portar
1 = T
2 = T
3 = blankt
4 = blankt
...


Är det rätt???
 
Konstigt.

Läste om och gjorde som beskrivningen av b Hasse.

Vi har routern externt ip via wan.
Samt interna nätverket fungerar via wifi samt kabel.

Men, jag komme inte ut på internet...

Ipconfig säger att min dator har rätt ip.

Men windows varnar om koppling utan internet.

Vad är fel nu?

Port 1 och 2 är vlan 1 + 2 = trunk på båda. 802.1q.

Port 2 är vlan 2 endast.

Övriga är vlan 1 och U (untagged).

Samma på båda switchar.
 
Nähe... Startade om routern. Den fick då externt ip. Laddade om gui nu och då står det 0.0.0.0 igen = inget internet...

Varför korrigerade den sig självt fel igen?
 
Johnny Viking skrev:
VLAN ID 2
Portar
1 = T
2 = T
3 = blankt
4 = blankt
VLAN 2 ser inte rätt ut, bör vara:

VLAN ID 2
Portar
1 = T
2 = U
3 = blankt
4 = blankt

Du ska endast använda T på trunk-portarna, som är port 1 på båda switcharna.
Konfigurera båda switcharna exakt lika.
 
Johnny Viking skrev:
I Netgears web GUI så finns det Portbaserad VLAN och sedan 802Q-baserat. Vad är skillnaden? Och vilken av dessa två ska jag ha?
Du ska ha "802Q-baserat".

Med portbaserat avgörs VLAN-tillhörigheten av vilken port ett paket kommer in på. Man kan bara speca vilka portar som kan prata med vilka inom en switch. Det går inte att skapa trunk-förbindelser.

Med 802Q-baserat avgörs VLAN-tillhörighet av ett fält i paketens header (taggen = T). Detta är nödvändigt för en trunk-förbindelse.

Edit:
Du kommer ha en blandning av 802Q-baserat och portbaserat.
T = tagged = 802Q-baserat
U = untagged = portbaserat

Det bör ha alla möjligheter under "avancerat".
 
Redigerat:
Kör du mer än 100Mb/s mellan vardagsrum o teknikrum? Om ej: linjedelare för nätverkskablarna?
 
hnurre skrev:
Kör du mer än 100Mb/s mellan vardagsrum o teknikrum? Om ej: linjedelare för nätverkskablarna?
Man bör undvika linjedelare mellan fiberswitch och router. Jag har varit med om att det gick en massa "okänd" trafik där som förbrukade en hel del bandbredd. En bekant betalade enbart för 100/100 internet. Med Homeplug mellan fiberswitch och router blev det bara 10-15 Mbit/s upplänk. Med exakt samma Homeplugs på samma sträcka, men på LAN-sidan av routern blev det över 100 Mbit/s upplänk. Den enda förklaring jag kom på är att det på fibern fanns en hel del trafik på andra VLAN än det som användes för internet. Eftersom det går 1 GBit/s i fibern är det då dumt att ha lägre hastighet till routern, Telia Öppen Fiber skickar ut samtliga VLAN på den port där man ansluter routern, internet otaggat, övriga VLAN taggade. Det är alltså en trunk-port som kan kopplas direkt till en dator. Datorn ser då bara det VLAN som är otaggat, dvs internet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.