Nu har vi gått och köpt oss ett hus på landet å det är ju en massa nya avtal som ska tecknas.
Vi har bott i lägenhet innan, så vi har inte behövt bry oss så mycket, så vi är nybörjare sas.

Vad behöver man tänka på när det gäller försäkringar?
Vilket bolag är bäst/mest prisvärt?
 
Just försäkringar är det ju hemförsäkringen som är det viktigaste, men den hade ni väl i Lgh också hoppas jag ?

Viktigt att tänka på är vad som ingår, som vanligt. I princip inet bolag inkluderar vattenläckage om det kommer utifrån (tex läckande tak). En del har inte heller med ohyra (husbock osv) - annars är det det vanliga kring självrisker, fullvärde, drulle osv osv - värt är nog att goggla runt och se hur nöjda folk är om det verkligen behövs.

Köpa en försäkring brukar inte vara svårt, det är när det krävs utbetalningar som bolaget testats :)

Jag har använt If och Folksam, och hitills varit nöjd. har iofs inte haft så många ärenden, men If har jag fått ta drulledelen ngn gång när en ipad gått sönder tex

/K
 
Titta dig inte bara blind på priset. Framförallt en del av de mindre kända bolagen kan ha väldigt dålig skadereglering. Det finns exempel på att de debiterar konsultarvode för sin skadereglerare. De större bolagen har ofta en del nästan osannolikt bra service vid större skadehändelser. Släkting var med om en större brand, där var de stora bolagen framme med egna rökdykare (osäkert om de fick låna utrustning av brandkåren, eller om de hade egen) och räddade ut lösöre medan huset fortfarande brann.

Släktingen hade ett mindre, okänt bolag, han fick hjälp av skaderglerarna hos "konkurrenterna" med att förhandla med sin skadereglerare, som i princip sade tvärnej till alla former av ersättning.

Av de stora vill jag bestämt avråda från Folksam, de har undantag i resedelen som gör den oanvändbar. Har skrivit om det i andra trådar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Efter många, många med IF gick jag över till Moderna, för premierna var mycket lägre.
Och de har skött sig oklanderligt vid skadefall, både vad gäller huset och bilen.
 
Jo, hemförsäkring har jag och lutar ju såklart att fortsätta med det bolaget. Dock är dom ca 1500 dyrare än nästa "storbolag". Samtidigt så är det nog som ni säger, bättre med storbolag den dagen olyckan är framme.
 
Fairlane
Vi kör med Folksam då de hade bäst skydd mot vissa delar. Priset var inte värre än någon annan. Gillar man inte deras reseförsäkring så kan man alltid köpa den på annat håll. Tänk på att du inte ska ha en vanlig hemförsäkring utan en villaförsäkring som täcker själva huset också.

Utöver det så måste du såklart ha, el, vatten, sophämtning, internet, och kanske tv och/eller telefon.
Sen bör du göra en egen kolla av försäkringsbolagen. Det som har ett vettigt pris för mig, kanske är dyrt för dig och tvärtom.

Glöm inte också att kolla över försäkringen på bilen om ni har sådan. Där skiljer det ofta rejält på var man bor och det bolag hade ett vettigt pris på förra stället, kanske inte har det på det nya etc. Samma sak gäller förstås även här att kolla innehållet och inte bara premien.
 
Enda nackdelen jag ser med Folksam (Vilket är det bolag jag har idag och lutar åt i framtiden) är att dom säljer hem och villa försäkring separat, medans tex trygg hansa säljer en kombinerad försäkring.
Folksam ligger ca 1500 kr över de andra storbolagen, men å andra sidan så får jag in bilen i samma bolag till ett billigare pris. Dessutom ingår visst larm och besiktning från Anticimex mot röta, mögel och hussvamp. Man kan säga att de ligger lika i pris som dom andra, men att man får betala hemförsäkringen utanför.
 
Ok jämför:

Folksam resemoment ang. sjukersättning, ex. hemtransport om du blir svårt sjuk:

Gemensamma begränsningar för punkterna A44–A51
A52. Vi ersätter inte
• kostnader som beror på att vårdbehov förelåg redan då resan startade
• kostnader som beror på försämring av ditt hälsotillstånd för samma eller liknande symtom
som du sökt läkare för de senaste tre månaderna innan avresan


Samma begränsning hos IF:

– ett hälsotillstånd för vilket du haft samma eller liknande
symtom inom 3 månader före avresan.
Försäkringen gäller dock om hälsotillståndet akut försämras
under resan och detta inte var förutsägbart eller
förväntat.


Det lilla tillägget om oväntad försämring finns hos de flesta förs. bolag, men inte hos folksam.

Denna klausul tog livet av en släkting häromåret. Hon fick en oväntad försämring, cancer som hållits i schack i drygt 15 år. hade hon blivit hemtransporterad så hade hon med största sannolikhet överlevt.

Så med ett annat förs. bolag än folksam så hade hon klarat sig. Nu tog det ca 48 timmar för släkt o vänner att skramla ihop 200 000 (och pruta ned den från 500 000) för hemtransport, hon avled några timmar innan flyget kunde lyfta.

Min poäng är att även om man nu inte har cancer eller ngt. liknande allvarligt. Så kan man ju ex. råka ut för en värre förkylning ex. en månad före avresa (illa nog för att uppsöka läkare), man kan vara helt återställd före resan, och så kanske det blir lunginflammation under resan. Då innebär Folksams regler att du är oförsäkrad, andra bolag kommer att ersätta.

Med andra ord så kan man i praktiken inte resa utan att teckna en annan reseförsäkring, om man har Folksams hemförsäkring. Det går inte att förutsätta att man inte behöver uppsöka läkare för något trivialt precis före en resa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.