Vi diskuterar lite här hemma om fogskummets vara eller icke vara.

I en perfekt värld med obegränsat med tid och pengar hade jag inte användt det, men ibland har jag tagit till det ändå...

Frågan är hur mycket skada det gjort på huset och familjen.

Jag har bland annat "drevat" fönster och tätat kallras som uppkommit mellan tillbyggnader under ombyggnad och renovering som dragit ut på tiden...

Enligt vissa så är det jättefarligt på alla sätt, men frågan är hur farligt? Jag vill ha bevis på hur dåligt det är och inte fler "jag har hört att..." :)


Mvh
Stefan
 
Fogskum innehåller isocyanat som är moderat giftigt och irriterande. När skummet stelnar reagerar isocyanaten kemiskt och eventuellt överskott avdunstar eller reagerar med andra ämnen i omgivningen. Gammalt stelnat fogskum är alltså i praktiken helt giftfritt. Att använda det som privatperson enstaka tillfällen är också i praktiken ofarligt. Riskerna handlar om yrkesmässig användning där man exponeras dagligen.

En annan diskussion handlar om skumgummimadrasser, som ofta är polyuretanskum (typ samma som fogskum fast med mjukgörare). Vissa påstår att det finns rester av isocyanat kvar i madrassen som kan irritera. Men då handlar det ju om att man ligger 8 timmar om dygnet med ansiktet några cm från madrassen. Fogskum i väggar eller runt fönster som är inbyggt kan inte rimligen innebära någon fara.
 
  • Gilla
sulfobus och 1 till
  • Laddar…
Som f91jsw säger.

Man kan tillägga att polyuretanskum förekommer i väldigt många produkter runt omkring oss. Även kuddarna i soffan, isoleringen i kyl och frys, sulorna på joggingskorna, en modern bil innehåller som regel ett par hundra kilo PU. Vissa kuddar man lägger huvudet på i sängen osv osv.

Själv har jag isolerat taken i vårt hus och garage med PU.
 
Anledningen att fogskum kom på tal va att svärföräldrarna satten in SP fönster och i beskrivningen står det att garantin inte gäller om man monterat med fogskum. Jag är ju nyfiken på varför såklart. Ska man vara orolig för att fönstrena ruttnar bort eller till och med reglarna runt fönstrena...
 
hsd
Trä är ett levande material som rör sig medans fogskummet stelnar och kommer att spricka av träts rörelser med luftrörelser/kalldrag som följd
Dessutom sväller skummet kraftigt och med för mycket skum kan fönstret nypa i karmen så det inte går att öppna
 
Redigerat:
bmw_ixen skrev:
Anledningen att fogskum kom på tal va att svärföräldrarna satten in SP fönster och i beskrivningen står det att garantin inte gäller om man monterat med fogskum. Jag är ju nyfiken på varför såklart. Ska man vara orolig för att fönstrena ruttnar bort eller till och med reglarna runt fönstrena...
Det kan bero på att en felaktig montering med fogskum leder till stora påfrestningar på karmen. Vissa fogskummer expanderar ju med stor kraft. Men det finns idag bättre alternativ.
 
Redigerat:
Jo det vet jag och troligen alla här på forumet oxå...
En fråga! Endast en fråga...

Har du bevis på att fönster går sönder om de är drevade med fogskum????
 
Jag skulle kunna tänka mig att de tröttna på reklamationer om att fönstren är tröga att öppna/stänga, åsså visar det sig att det beror på fogskum som fått karmen att bågna. Som exempel.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
hsd skrev:
Trä är ett levande material som rör sig medans fogskummet stelnar och kommer att spricka av träts rörelser med luftrörelser/kalldrag som följd
Dessutom sväller skummet kraftigt och med för mycket skum kan fönstret nypa i karmen så det inte går att öppna
Detta första tror jag inte på.
Andra meningen är dock rätt.
 
Att bågarna bågna har jag inte sett på mina fönster på nått sätt. Mina är från sparfönster.se
SP:s kanske är känsligare.

För det andra så skulle jag bara kunna se att fönster bågnar p.g.a. Fogskum om du är riktigt snabb på med foder och lister efter applikation av fogskummet.
 
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Detta första tror jag inte på.
Andra meningen är dock rätt.
Joseru, det är därför man uppfunnit det flexibla fogskummet. Det följer husets rörelser bättre.

För egen del har jag dock aldrig sett några rörelser så stora att vanligt oflexibelt skum inte håller tätt.
 
bmw_ixen skrev:
Att bågarna bågna har jag inte sett på mina fönster på nått sätt. Mina är från sparfönster.se
SP:s kanske är känsligare.

För det andra så skulle jag bara kunna se att fönster bågnar p.g.a. Fogskum om du är riktigt snabb på med foder och lister efter applikation av fogskummet.
Foder och lister påverkar inte det, de ger efter så mycket lättare än karmen.

Jag har sett karmar som har bågnat, och det ganska rejält. Så att det kan hända råder det ingen tvekan om. Det är inte utan anledning det finns en speciell produkt-typ som kallas "slow-rising", och som är till just för slutna utrymme och för att skummet inte ska spränga sig ut. Det expanderar långsammare och får därmed tid på sig att expandera i de riktningar som är öppna, utan att påverka begränsande delar av konstruktionen med stora krafter.

När man skummar smala utrymmen mellan karm och reglar t.ex. ska man köra lite i taget och flera vändor istället, och vänta emellan så att skummet får expandera klart.
 
MathiasS skrev:
Joseru, det är därför man uppfunnit det flexibla fogskummet. Det följer husets rörelser bättre.

För egen del har jag dock aldrig sett några rörelser så stora att vanligt oflexibelt skum inte håller tätt.
Det är ju så, att skum inte är helt oflexibelt ;) Det var en del som sa till mig att det skulle bli massvis med sprickor och grejer i vårat skum när vi isolerade med det. Men trots att vi bor i ett 100+ år gammalt trähus som rör sig duktigt över årstiderna, så till den milda grad att vissa dörrar öppnar och stänger felfritt vissa tider på året, men inte ens går att försöka stänga på andra. Men skummet, det består, och sprickorna lyser med sin frånvaro :)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.