Staffans2000
Hejsan.
Jag är ifärd med att fixa till tvättstugan i vår källare, huset är byggt 1950.
Dilemmat är att under den lättborttagna plastfärgen är den putsade tegelväggen målad med två lager av en färg som kritar när man skrapar på den. Går det att kakla ovanpå en sådan färg eller måste den tagas bort, och i såfall hur???

Staffan
 
Redigerat:
Inte alls säker, men kolla upp om det inte kan räcka med att prima väggen bara, innan du sätter igång att skrapa...
 
I
Kritar färgen är det troligen silikatfärg, dvs. i princip vattenglas. Den är fuktgenomsläpplig och inte så lämplig att bygga vidare på vilket din företrädare försökt fuska bort genom att måla över med en icke fuktgenomsläpplig plastfärg som du troligen lätt kunnat dra bort i stora sjok?

Tyvärr går det inte att 'prima bort' kritegenskapen och hoppas på bra fäste för fixet. Du får skrapa och borsta bort kritningen först, som oxå kan vara saltutfällning från bruket i väggen. (Är dräneringen utanför satt ur funktion kommer saltet krypande mot insidan. Kan ses som vita 'gardiner' på obehandlad stenyta.)

Du gör sen klok i att gräva upp på utsidan och fixa dräneringen och tilläggsisolera väggen innan du ger dig på insidan. Annars har du problem med fuktgenomsläpp på bara något år. (Stenväggar tål visserligen fukt rätt så bra eftersom sten inte är något hygroskopiskt mtrl. som trä är. Men kaklet kommer att lossna och ramla ner.)
_____________________________

Byggaren
 
Staffans2000
Färgen är jag numera ifärd med att ta bort medelst färgskrapa. Det stora dilemmat är att putsen är så porös att den kan skrapas bort med fingertopparna, om än i små mängder. Jar har provprimat den skrapande putsen och efter det smular den sig inte längre. Kan ett sådant underlag duga för kakelsättning?

Grunden är numera omdränerad.

Den efter goda råd trängtande: Staffan.
 
  • PICT1072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I
Eftersom det finns tre 'experter' på forumet (john_h, ACME och lyckekonsult) som enl. dem själva är större 'fackmän' på området kakel och puts än jawen och undertecknad, avstår jag här på forumet från att ge dig fortsatt råd. Vill du ändå ha det kan du PM:a mig direkt.
________________________
Byggaren
 
Är det inte bättre att du ger råden här i forumet, så folk har en chans att påpeka när de är felaktiga? Det känns som den säkraste vägen, med tanke på att kvaliteten på dina råd kan variera ganska mycket.
 
I
jon_h skrev:
Är det inte bättre att du ger råden här i forumet, så folk har en chans att påpeka när de är felaktiga? Det känns som den säkraste vägen, med tanke på att kvaliteten på dina råd kan variera ganska mycket.

Är det inte bättre, när du nu hittat hit, att ge trådskaparen ditt råd i.s.f. att klanka på mina? Så kan vi ju byta roller ett tag :D
___________________________
Byggaren
 
Jag håller med om dina råd här byggaren, precis som jag gör för det mesta. Jag skulle vilja lägga till att all puts bör tas bort, och väggen putsas om.
 
I
jon_h skrev:
Jag håller med om dina råd här byggaren, precis som jag gör för det mesta. Jag skulle vilja lägga till att all puts bör tas bort, och väggen putsas om.

Då är vi överens. Det var precis det råd jag gav TS. En primning av lös puts lyckas inte. Det kommer surt efter.
__________________
Byggaren
 
Staffans2000
En liten uppdatering.

Färgen skrapades hjälpligt bort och den mycket porösa putsen primades ett flertal gånger med i varierande grad utspädd primer. Kakelplattorna sitter fortfarande där de skall (på väggarna) och utan tecken på att vara på väg att trilla ner.
Med andra ord -så långt, allt väl.

Staffan
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
... hade en fråga tidigare, går det att måla en källarvägg med silikatfärg och sen framgångsrikt kakla en bit av den... då jag skulle vilja måla en vägg nu men inte hindra att i framtiden kakla densamma...
 
Mitt statistiska underlag är skralt, men baserat på ett fall så går det att göra så. Jag har kaklat på putsad stenvägg ovanför en spis som var målad med silikatfärg. Det har hållit i flera år.
 
Min erfarenhet är att när putsen blir som "sand" när man skrapar på den så är det ofta kalkputs. Kalkputs som får för mycket fukt verkar falla i sina beståndsdelar. Jag har dammsugit bort puts från väggytor när färgen varit borta.

Allt är relativt och beror på hur det ser ut i ditt hus men att göra dyra ytskikt utan att veta om underlaget sitter fast kan bli tråkigt. Kakel gör väggen tätare än tex silikat färg och då kan kalkputsen ge upp.

Det finns en annan faktor att ta hänsyn till. De som kan detta säger att det är olämpligt att använda tex cementbaserad puts på kalkputs. Cementbaserad är både tätare och framförallt mycket "starkare/hårdare" vilket gör att den kan lossa från kalkputs alternativt har jag sett att "tätheten" gör att det kan bli färg/putsläpp runt en cementbaserad putsning då fukt är en latmask och går enklaste vägen mot värme.

Om jag ska spekulera så kanske det fungerar att kakla ovan på cementbaserad puts målad med silikatfärg. När det gäller kalkputs eller annan puts som övergått till "mer eller mindre löst pulver" är det nog lämpligt att se till att få underlaget så fast så att kaklet inte trillar ner. Kakel fix är väl cementbaserat? vilket borde kollidera med kalkputs och riskera att brytas loss.

Ytterligare en aspekt är att om det avser källarväggar så lär det alltid finnas viss tillkommande markfukt som är oberoende av dränering.Kakel utan tätskikt släpper ut en hel del i fogarna så det fungerar nog bra om det inte tillförs för stora mängder. Att ha ett halvtätt lager av färg bakom kaklet kan ställa till problem.

Grundrådet brukar vara att ta bort färgen om det är cementbaserat puts. Är det kalkbaserat får man nog avgöra det i varje enskilt fall men som sagt jag damsög bort många kg som hängde på väggar. Kakel och fix väger rätt många kg och hade inte suttit säkert på väggarna jag relaterar till.

Sen finns utrymmen i källare där jag bara vill ha bra ytskikt och kan tänka mig åtgärda ifall något lossar. I utrymmen där jag velat att det ska bli "toppfräscht" har jag sett till att underlaget är så stabilt som krävs för att inte behöva göra om. En tvättstuga som renoveras till full bo-standard med vägghängd inredning måste hålla och då har jag gjort det by the book. Färg borttagen och även löst underlag och sedan rätt material så att det ska hålla för "evigt";)
 
Ett tips.
Att ta bort färg på puts är tidskrävande och går man på med fel maskin ser väggarna ut som ett månlandskap utan en slät yta. Har prövat och på vissa ställen lyckades(misslyckades:surprised:) jag och där jag lyckades bäst:) blev det gropar på 20-25 mm.

Det finns maskiner från både Flex, Festool och Protool som gör att du kan ställa slip/fräsdjupet som gör det oerhört mycket enklare att få plant efteråt. Det blir inte 100% plant men oerhört mycket bättre. De har en form av frässtjörnor under. Finns hos många uthyrningsfirmor och värt pengarna om ni har större ytor. Ansluter man dessutom en bra utsug blir det i stort sett dammfritt vilket är oerhört bra för hälsan. Slipa sten och betong frigör partiklar som är väldigt olämpliga att andas in. Faktiskt så farligt att hantverkare ska ha både godkända dammsugare och andningsmask när de slipar. Partiklarna är farliga och kan orsaka stenlunga. Jag och flera som renoverar själva säger att "ingen fara" jag gör ju inte detta varje dag. När jag fick veta fakta om detta skaffade jag både andningsskydd och bra dammsugare. Det krävdes tydligen inte gigantiska mängder för att man på lång sikt ska kunna få problem med nedsatt lungkapacitet. Jag har träffat några som drabbats och det är läskigt att se när lungorna succesivt försämras och inte tar upp tillräckligt med syre. En av personerna gick bort för till slut fungerade det inte ens med ren syrgas.

Usch nu blev det ett inlägg med risk och säkerhet men när jag såg personerna och läste på lite grann så blev en godkänd dammsugare som klarar de små partiklarna som är farligast och bra andningsskydd högt prioriterat på inköpslistan för utrustning. En för dålig dammsugare suger upp mycket material men blåser ut de farliga partiklarna i hela utrymmet vilket gör att man garanterat får in dem när man andas. De farliga är väl i praktiken osynliga.

Förutom hälso aspekten så blev vissa jobb betydligt roligare. Ansluter man maskiner till dammsugare blir det nästan dammfritt(y)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tack för info, i mitt fall har jag massor av kalkputs på väggar i resten av huset, men just källarens väggar ser ut att vara cementbaserat (utom i ett rum i källaren där man utanpå väggen har putsat, det har varit nån form av skafferi...)

Jag är nog inne på att vitmåla väggar och sätta in en duschkabin och/eller badkar, men det hade vart trevligt att kakla istället... Iallafall över bänk och badkar. Bara en vägg är yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.