Ja, nu börjar jag nästan helt ge upp när det gäller hantverkare. Fick en ny heltäckningsmatta installerad av en välkänd och respektabel golvfirma, men bara några veckor senare har den lite "bubblor" här och där, verkar som om limmet släpper eller det är något annat fel. Om man ser den i släpljus så kan man se ett antal veck som jag antar kommer från underlaget (masonitskivor) och sen lite små bubblor här och där som sticker up. Vad kan de ha gjort för fel? Ska ringa dem imorgon och se vad de säger...
 
Exempel här (länkar eftersom bilden är stor). Dessa "veck" som kanske är .25cm höga ligger längs med vad jag antar är varje skarv i underlaget. Dessutom finns det breda ojämna bulor längs med alla trappsteg.

http://beyondthematrix.com/IMG_0131.jpg
 
pingflood skrev:
Exempel här (länkar eftersom bilden är stor). Dessa "veck" som kanske är .25cm höga ligger längs med vad jag antar är varje skarv i underlaget. Dessutom finns det breda ojämna bulor längs med alla trappsteg.

[länk]
Hur gick det? Har precis samma problem ett veck rakt igenom rummet. Försvann det av sig själv eller fick de rätta till det?
 
Dh92 skrev:
Hur gick det? Har precis samma problem ett veck rakt igenom rummet. Försvann det av sig själv eller fick de rätta till det?
O jäklar, hade helt glömt att jag postade om detta en gång i tiden. Jag kan lika gärna berätta hela historien då den nu i efterhand är lite underhållande.

Vi börjar från början. I slutet av 2010 kontaktades en golvfirma (väl etablerad med gott rykte) för installation av en heltäckningsmatta i hall+trappa. Den gamla mattan var en mindre vacker nålfiltsmatta från 70-talet, lagd på masonit i hallen och på plank i trappan. När hantverkarna var ute och inspekterade inför offert påpekade jag att jag ville ha ett fint (jämnt) resultat och gärna skulle betala för att byta ut / fixa till undergolvet om det skulle visa sig behövas. De petade lite här och där och sade att "nej då, det här funkar bra".

Ett tag senare kom de ut för att utföra installationen. När jag kom hem från jobbet möts jag av frun som säger "du vill nog se hur det ser ut nu....". Och såg ut som f-n gjorde det. Hela trappan var "bucklig" och alla skarvar i hallens undergolv lyste genom. Kontaktade golvfirman som skulle komma ut och inspektera.

Golvfirman skickar ut en riktig surgubbe som tittar på hantverket och bedömer att "tja, du kan väl inte förvänta sig att den ska se ut som en jäkla spegel". Jag påpekar att jag nyss flyttat hit från USA där man mycket väl kan förvänta sig att en heltäckningsmatta SKA se ut som en jäkla spegel och att det här inte är acceptabelt. Han rycker på axlarna och drar.

Då golvfirman är auktorised leverantör/installatör av mattan tyckte jag då det var lämpligt att påpeka för Forbo vad deras installatörer tycker är acceptabelt. Skickade lite foton till dem och pratade med en representant. De sade att det absolut EJ är acceptabelt och spekulerade att eftersom det var en av deras rekommenderade installatörer så kanske det rörde sig om problem med själva limmet som använts.

Nåväl, jag kontaktade golvfirman och frågade vilket lim som använts. Visade sig vara en Cascoprodukt. Ringde Casco och förklarade situationen och att det antyddes att deras produkt kunde varit orsaken. De blev mindre glada och sade att de skickar ner någon från Stockholm (40 mil!) för att inspektera då de tyckte detta lät väldigt allvarligt. Då tyckte jag att detta var ett lysande tillfälle att få dit alla inblandade, och lyckades schemalägga Casco, Forbo samt golvfirmans ägare för ett gemensamt besök.

Efter några minuters inspektion och diskussion sade både Forbos och Cascos representanter att det här var inget produktfel utan helt enkelt resultatet av att de lagt mattan på ett väldigt ojämnt och dåligt underlag. Sedan tackade de för sig och försvann. Kvar stod en mindre glad ägare till golvfirman som fick erkänna att de nog gjort lite fel och skulle inte bara byta ut mattan utan även bjuda på nytt undergolv. Tyckte detta var ett bra sätt att hantera situationen så kände mig nöjd med detta.

MEN, historian fortsätter.

En månad eller så senare dyker en snickare upp som lägger ett riktigt fint undergolv i hallen samt skär passande masonitbitar för alla trappsteg. Måste säga att jag aldrig sett sånt noggrant och kompetent arbete tidigare. Golvfirman dyker upp dagen efter med en stor rulle för att utföra arbetet. När de lyfter in mattan genom fönstret lyckas de riva sönder en bit, och jag säger då "Ni har väl så det räcker fortfarande?" och får svaret "å ja, i värsta fall beställer vi in en bit till".

Fast forward till slutet på dagen. De har gjort ett riktigt fint jobb och jag känner mig nöjd, FÖRUTOM att det sista trappsteget inte har någon matta. Jaja, de fick väl beställa en bit till som de sade...

Några dagar går. Ingen golvfirma.

Ringer efter 4-5 dagar. "Jo, det här är ju riktigt pinsamt och FÅR helt enkelt inte hända men.." följt av att de inte insett att just DENNA varianten av mattan hade utgått från sortimentet och att vad de använde var bokstavligt talat den sista rullen i världen. Men jag kanske kan tänka mig ett prisavdrag på några procent?

Denna gången åker jag in och pratar med ägaren direkt. Förklarar att de får riva ut eländet och göra om, och att det inte finns några alternativ. Han verkar vid detta lag tappat livslusten lite grann och går med på det.

Några dagar senare dyker de upp igen. Denna gången har mattläggaren från de första två försöken vägrat delta och en annan mindre erfaren person är nu ansvarig. På slutet av dagen har de lyckats lägga en ny matta fint och jämnt i hallen, men den ser ut som f-n i trappan. Stora bubblor/bulor, helt ojämnt i bakkanten på varje trappsteg, och fransar längs med kanterna.

Tja, jag ringer ägaren igen. Han låter om möjligt ännu mer deprimerad nu, och säger att han kommer ut tillsammans med den mer kompetenta mattläggaren. Mattläggaren tittar på allt lite snabbt och rabblar up en lång lista på allt som gjorts fel (bl.a. hade de inte skrapat bort alla bitar från den gamla mattan och limmet fäste inte på skumgummit som var kvar) och svor allmänt över hur dåligt det var utfört. Säger att det dock går att fixa på någon dag, så vi kommer överens om det.

Nästa dag dyker den kompetenta mattläggaren upp tillsammans med en lärling som ska få se hur man gör lite mer avancerade arbeten. Känner att vi börjar närma oss slutet nu så åker till jobbet och tänker inte mer på det.

Kommer hem och frun säger "det blev visst lite fel". Jag börjar inte gråta, men nära var det.

Visar sig att lärlingen lagt från sig en sladdlampa utan skyddsgallret på ett trappsteg och bränt hål rakt igenom mattan. Frun sade att hon aldrig hört någon svära så mycket som den stackars mattläggaren gjorde... men de skulle dyka upp dagen efter med en ny bit och byta ut den.

Fantastiskt nog gjorde de just det, och här slutar denna resan. Det tog närmare ett halvår men jag fick det jag beställt till slut. Lite trist att allt detta kunnat undvikas om de inte slarvat med bedömningen av underlaget (särskilt som jag specifikt sade att jag gärna betalar för att göra om det för att få ett bra resultat), men förhoppningsvis har de lärt sig en lektion nu.

Så för att svara på din fråga: Det försvann, men inte av sig självt! :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Luddis_1 och 12 till
  • Laddar…
Vilken story. :x
 
Haha vilken fars. Kul att det ordnade upp sig och extra kul att du följer upp tråden!
 
Håller på att lägga matta nu och gled in här (gör man ibland när orken tar slut och motivation behövs), helt underbar historia :D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.