Nu har vi gått och köpt oss ett hus på landet å det är ju en massa nya avtal som ska tecknas.
Vi har bott i lägenhet innan, så vi har inte behövt bry oss så mycket, så vi är nybörjare sas.

Vi har börjat kolla på det här med internet och teve.
i dagsläget har jag bredband2 som leverantör via stadsnätet. Det nya huset ligger oxå i stadsnätet med fiber indraget.
Mina funderingar går i att behålla mitt nuvarande abb och bara flytta det. ca 110/mån
Sen att skaffa boxerabb för teven? ca 300/mån

Alternativet är att skaffa komboabb hos Bredbandsbolaget, med både bredband och iptv för 328/mån.

Ni som sitter på såna här lösningar, hur har ni gjort?
 
BirgitS
Vi har fiber för internet och Boxer till teven eftersom med våra kanalönskemål mm så hade Boxer bäst pris för ett år sen.
 
harry73
Har man fiber i huset vill man inte ha boxer genom etern
 
BirgitS
Det är ju en smaksak, nu slipper vi ju ha en nätverkskabel dragen en relativt lång sträcka till vardagsrummet medan det är fri sikt mot tevemasten från fönstret bredvid teven.
 
harry73 skrev:
Har man fiber i huset vill man inte ha boxer genom etern
varför?
 
Vi kör bara internet(via fiber) ingen tv ingen tfn. Kör Apple-tv via antingen wi-fi eller kabel och tex Netflix samt play från Ipad eller dator, billig och smidig lösning om man inte är tv-knarkare och behöver ha gammeldax abonnemang ;)
 
BirgitS skrev:
Det är ju en smaksak, nu slipper vi ju ha en nätverkskabel dragen en relativt lång sträcka till vardagsrummet medan det är fri sikt mot tevemasten från fönstret bredvid teven.
Jag kommer ändå få dra tråd till vardagsrummet, då både teve, förstärkare, playstation och blurayspelare kopplar upp sig på nätet :)
 
Jonatan79 skrev:
Vi kör bara internet(via fiber) ingen tv ingen tfn. Kör Apple-tv via antingen wi-fi eller kabel och tex Netflix samt play från Ipad eller dator, billig och smidig lösning om man inte är tv-knarkare och behöver ha gammeldax abonnemang ;)
Frugan är SVT-junkie och barnen behöver barnkanalen. Själv kollar jag aldrig på tevesändningar, så jag hade klarat mig på din lösning.
MEN vi vill bägge ha möjligheten till att kolla , så någon av lösningarna får det bli.
Just nu lutar det åt iptv.
 
BirgitS
Om det bara gäller SVT-kanaler, inkl. barnkanalen, så räcker det ju med gratis marksända kanaler, dvs Boxer utan abonnemang.
 
holetaker skrev:
Frugan är SVT-junkie och barnen behöver barnkanalen. Själv kollar jag aldrig på tevesändningar, så jag hade klarat mig på din lösning.
MEN vi vill bägge ha möjligheten till att kolla , så någon av lösningarna får det bli.
Just nu lutar det åt iptv.
Du kan kolla live på svt/barnkanalen gratis i t.ex. en AppleTV med appen Magine
https://se.magine.com/

Om du dessutom köper en display utan tv-mottagare slipper du tv-licensen =) så då tjänar du pengar.
 
Redigerat:
harry73
I nuläget har ni fiber och fiberTV, i nya huset får ni också fiber, så då kan ni flytta all utrustning till det nya huset och få allt som ni vill ha det.
Att då fundera över TV via ett annat medium än fiber (alltså etern eller satellit) gör att du behöver extra utrustning (antenn, digitalbox, kablage, mm) och det är bara krångligt.
Extra nackdel med etern och i viss mån med satellit är att leverantören inte tar något ansvar för signalen. Har ni inget bra signal i huset (pga träd, berg, byggnader, väder) får ni lösa det själv. Får ni problem med fiberöverföringen, kan ni ställa krav på leverantören.
Gratis kanaler kan man få utan boxer, även för satellit och fiber finns gratis abonnemang
 
SSSS skrev:
Du kan kolla live på svt/barnkanalen gratis i t.ex. en AppleTV med appen Magine
[länk]

Om du dessutom köper en display utan tv-mottagare slipper du tv-licensen =) så då tjänar du pengar.
Fast såna displayer kostar skjortan om man ska upp i storlek
Testade magine, men var rätt dåligt kvalitet på det. Visserligen hade jag gratisversion
 
harry73 skrev:
I nuläget har ni fiber och fiberTV, i nya huset får ni också fiber, så då kan ni flytta all utrustning till det nya huset och få allt som ni vill ha det.
Att då fundera över TV via ett annat medium än fiber (alltså etern eller satellit) gör att du behöver extra utrustning (antenn, digitalbox, kablage, mm) och det är bara krångligt.
Extra nackdel med etern och i viss mån med satellit är att leverantören inte tar något ansvar för signalen. Har ni inget bra signal i huset (pga träd, berg, byggnader, väder) får ni lösa det själv. Får ni problem med fiberöverföringen, kan ni ställa krav på leverantören.
Gratis kanaler kan man få utan boxer, även för satellit och fiber finns gratis abonnemang
Vi har inte fiberteve idag, utan kabelteve från comhem. Så att flytta med utrustning blir tufft :)
Att det kan bli dålig signal är jag medveten om, så därför sonderar jag bara terrängen nu innan inflytt.
Hur kan man få gratis kanaler? Länka gärna
 
BirgitS
Från andra länken:
Vilka nät omfattas inte?

Villaägare - Operatören är inte skyldig att vidaresända till villor eller andra hushåll som har möjlighet att ta in marksändningar med egen antenn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.