Man får ställa U/f karakteristiken därefter, så man får normalprestanda ur motorn upp till ca: 60% av märkvarvtalet. Man kan välja att köra med motorn kopplad för höga varvtalet på polomkopplingen så ligger det i stort mitt mellan gamla hög/låg varvtalen.

Kommer inte bli orkeslös......
 
Det kanske blir lite överkurs, men det går ju att använda en transformator och en frekvensomriktare för 400V. Då går det att få ut full prestanda ur den.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Javisst ja....nu tänkte jag bakfram. Ursäkta
 
prototypen skrev:
Men en frekvensomriktare med 230 (enfas) in ger aldrig mer än 230 ut och motorn är gjord för 400 volt.
Kommer att bli orkeslös.....

Protte
Varför är det så? Jag har mer teoretisk än praktisk erfarenhet av frekvensomformare så ni får gärna rätta mig om jag har fel. Första steget i en frekvensomformare i kW klassen borde vara en PFC-krets som i princip är en step-up DC/DC som drar ström från nätet i fas med spänningen. Varför skulle inte den kunna höja spänningen tillräckligt mycket för att utgångssteget ska kunna ge 400 V RMS?

Är tillverkarna av frekvensomformare så snåla att de bara likriktar nätspänningen och hackar upp den igen utan PFC?
 
På de flesta omformare i den klassen som är aktuell här är det bara en likriktarbrygga in mot mellanledet. En helt ren sex- eller tvåpulsbrygga beroende på en- eller trefasmatning.

I TS fall är det inget större problem att köra vettigt med omformare bara ställa punkten för fältförsvagning kring 30 Hz. Så att man inte når nominell utspänning är inte så avgörande.

Om TS vill labba kan han skicka PM så kan han få en omformare att köra med. Kan ju vara bra för den här typen trådar att visa upp en praktisk sida och hur man kan lösa olika gamla utrustningars problem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan tycka att det borde vara en ekonomisk fråga, att billigast möjliga omformare från eBay enbart likriktar nätspänningen kan jag förstå.

Om man kan tänka sig at betala för ett mer välkänt varumärke måste det väl finnas enfasvarianter även i mindre storlekar med PFC och 400 V trefas ut?

Det borde fortfarande bli många gånger billigare än att gräva fram och installera 3-fas. Speciellt om man kan hitta något begagnat.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
I TS fall är det inget större problem att köra vettigt med omformare bara ställa punkten för fältförsvagning kring 30 Hz. Så att man inte når nominell utspänning är inte så avgörande.
TS motor är väl dessutom en 380V. Så det blir väl 5% extra på köpet

Inte så mycket förstås med 5%, men bra att det åtminstone blir åt rätt håll. :)
 
prototypen skrev:
Men en frekvensomriktare med 230 (enfas) in ger aldrig mer än 230 ut och motorn är gjord för 400 volt.
Kommer att bli orkeslös.....

Protte
Ger den inte ut 3 faser, varje enskild på 230v, jag förstår ju inte så mycket om el men det är väl så det kommer ur väggen också, när man sen kopplar ihop det rätt så blir det 400V?
 
LHelge skrev:
Kan tycka att det borde vara en ekonomisk fråga, att billigast möjliga omformare från eBay enbart likriktar nätspänningen kan jag förstå.

Om man kan tänka sig at betala för ett mer välkänt varumärke måste det väl finnas enfasvarianter även i mindre storlekar med PFC och 400 V trefas ut?

Det borde fortfarande bli många gånger billigare än att gräva fram och installera 3-fas. Speciellt om man kan hitta något begagnat.
Problemet i trådens fall är att motorn är tvåhastighets via Dahlanderkoppling. Hade den varit konventionell enhastighet trefas asynkron är det bara koppla den D och köra som vanligt via enfasomformaren.

Och typen omformare du menar har inget med billig, märke osv att göra de flesta är helt enkelt inte utförda så oavsett.
 
DennisCA skrev:
Ger den inte ut 3 faser, varje enskild på 230v, jag förstår ju inte så mycket om el men det är väl så det kommer ur väggen också, när man sen kopplar ihop det rätt så blir det 400V?
Jo den ger tre faser men där du i nätet kan mäta 400 V blir det bara 230 V här dvs mellan två faser.
 
Nu är ni alldeles för tekniska för mig att förstå :)
Ni menar at det är bättre att köpa en frekvensomriktare än att hålla på och koppla om motorn och så långt är jag med :)
är det en sån här ni menar:
https://www.elfa.se/sv/frekvensomri...er_Buyable=1&page=2&origPageSize=50&simi=97.5
Jag behöver inte två hastigheter- har använt mig av en hastighet i många år...
Jag postar bilder på switchen imorgon och om det går så lånar jag gärna en omformare för att testa innan jag köper... Jättesnällt, Tack! :)
 
När nu ändå tråden spårat ur så måste jag ändå få föreslå en roterande omformare. Två synkronmotorer mekaniskt ihopkopplade (-:
Är man inte så kinkig med varvtal kan drivande motorn vara asynkron.
 
Trefas diesel elverk är ännu mer urspårat
 
Vindkraftverk på grannens tomt? :)))

Här kommer bilder på switchen...

Närbild av en elektrisk switch med flera anslutna ledningar i ett dammigt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av elektrisk switch med flera anslutna kablar i olika färger i ett husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen elektrisk strömbrytare med synliga kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stående pelarborr i arbetsmiljö med justeringshandtag och säkerhetsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närkontakt av en industriell strömbrytare med etiketter "0" för av och "I" för på, monterad på en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad tysta ni är :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.