Hej
Jag tänkte bocka 2 st 22mm koppar rör 2 boj på vardera. 90°.
Vill inte lägga ut så mycket pengar på verktyg då jag förmodligen aldrig kommer använda verktyget nån mer än den här gången. Jag undrar om man kan mäta och lämna in det till nån som kan böja de eller om man kan hyra sån rörbockare på k-ruta eller nåt runt Göteborgs trakten. Eller om nån här har en sån verktyg jag kan hyra för snabb fix.

Skulle vara taksam för snabb svar då projektet börjar på söndag
 
Gå till närmsta rör-/VVS-firma så bör du få omedelbar hjälp.

//Ronnie
 
Annars kostar klämkopplingar inga stora summor, men det var inte vad du frågade om förstås.
 
Fluxor skrev:
Annars kostar klämkopplingar inga stora summor, men det var inte vad du frågade om förstås.
Klämkopplingar är ju svindyra.
Lödkopplingar däremot kostar inga stora summor, typ 1/10 av klämkopplingar ;)
 
thomasx skrev:
Klämkopplingar är ju svindyra.
Lödkopplingar däremot kostar inga stora summor, typ 1/10 av klämkopplingar ;)
Allt är relativt. Ställ det i relation till att lämna rören till ett proffs för bockning...

Lödning i all ära, men det är ett stort steg för många att hoppa på just lödning, samt att investeringskostnaden troligtvis hamnar runt vad klämkopplingarna skulle kosta.
 
Visst kan det mycket väl vara så att klämringskopplingar är det totalt sett billigaste alternativet i ett specifikt fall.
Men klämringskopplingar kostar snabbt stora summor, det räcker att plocka på sig en handfull så är man snart uppe på tusenlappar.

Att stanna förbi en rörfirma som fixar några bockar medan man väntar behöver inte bli så himla dyrt, men visst, det beror ju på vad det är för typ av hantverkare. Vissa har ju ingen skam i kroppen, tyvärr.
 
Nu är varmvattenberedaren på plats. Hade lite tur då en kompis hade många övergångar till 22/15 kvar så det blev övergång till 15mm och kopparrör helt gratis.
Min nästa fråga är om nån vet vad blandningsventilen ska vara på. Ska man känna efter eller är ett speciell läge den ska vara inställd på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.