Jag har nu sökt halva internet efter svar på detta och vänder mg nu till er. i vårt hus har vi entrén på bottenplan. Där ligger ett gammalt plastgolv från 60-70talet. Under där ligger trä direkt på betongplattan och massa bröte som de de gömt i golvet. Vi tänker riva upp golvet då vi vet riskerna med trä mot betong. Nu till frågan. När vi skall bygga upp golvet igen från beting plattan så vill vi såklart ta vara på detta utrymme upp till gamla golvnivån och samtigt öka komforten i huset genom att isolera. Jag har försökt hitta information på vad man kan lägga ovanför cellplast.
Min tanke har varit att lägga cellplast rakt på betongen och sedan lägga golvet rakt på.
Är detta genomförbart?
behöver jag fuktspärr mot betongen?
fuktspärr ovanför cellplasten?
Som jag fattat de skall jag lämna någon cm längst ut och ha ventilerande så man inte stänger in allt.

Är jag helt ute och cyklar?
 
Känner mig lite korkad nu. Men jag fattar de som att man behöver flytspackla på de? eller skulle jag bara kunna lägga golvet som vanligt på?
 
Jag hade personligen lagt armering och gjutit ca 5cm betonggolv ovanpå cellplasten.
Men tänkt på att inte använda organiska material. Finns säkert någon här som vet bättre.
 
Jag tror att du ska utgå från vilken typ av golv ni vill lägga. Därefter är mitt förslag att ni tittar på golvtillverkarens rekommendation för hur underlaget ska vara. Om inte det framgår är det värt att ringa några tillverkares support. Min erfarenhet är att de kan mer än många i bygghandel. Även om ni väljer ett annat golv så får ni under resans gång olika lösningar som förhoppningsvis är beprövade. Det byggdes många hus med trä mot betong. Det påstås vara oerhört många som fått problem som varit dyrbara att rätta till. För att hugga en siffra så pratar vi tio-tusentals hus.

Det gör att det måste finnas konstruktioner/lösninagr som är beprövade och visat sig hålla år efter år då dessa problem åtgärdats under årtionden. Det är ju onödigt att själv uppfinna hjulet.

Det har varit så många problem att jag gissar att det finns lösningar som SP testat och det finns antagligen skrivet en och annan byggteknisk utredning modell "uppsats" om detta.

Bortsett från ovanstående råd har jag nyligen snubblat över en produkt/lösning som heter XPS-betong som jag blev nyfiken på. Vanlig cellplast kallas EPS och tar upp förvånansvärt mycket fukt i jämförelse med XPS "cellplast". Sök på youtube så ser ni ett intressant prov. Fuktiga material är betydligt svårare att hålla varma.

XPS cement är tydlgen små kulor av XPS blandat med betong. Kändes jätteintressant för ett behov jag har då det inte skapar en distinkt materialövergång mellan golvet och XPS-betong som kanske har tillräckligt isoleringsvärde.Då skulle man slippa lagar på lager dvs helt utan luftmellanrum och så kanske XPS-cement kan fungera i symbios med betongplattan. Nästa lager kan vara avjämningsmassa/flyt men det beror som sagt på vilken golvtyp som ska väljas.

XPS-cement har jag ingen kunskap om mer än att jag när det funnits fukt i närheten valt XPS före EPS.

Förutom golvtillverkarna kan ni prata med tillverkarna av isolering. Jag vill minnas att jag sett lösningar hos st gobain / Isover och tror att flera märken har lösningar för att isolera ovanpå betonggolv och deras support kan sin teknik. Sen får man ju själv filtrera vilken tillverkare som ger bäst råd/lösning men jag har oftast fått mer professionella råd den vägen. Sedan kan man välja egen lösning ändå.


Annars är mitt råd att leta efter en beprövad lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.