Hej forumvänner!

Nu ska det målas i ett hus, byggt på 1700 talet, tillbyggt på 70 talet och nu för ett par år sedan.

Har inhandlat kilsågade grangolv och tak, och lister, foder etc har skapats med 1700 tals profl som förlaga.

Vi har ett helt nytt vitt kök. Pärlspont i tak.

Fönstren är spröjsade med vita karmar, och vitt vill vi ha det i dörrar och vid dörrfoder osv. Sedan kan ju alltid en nyans av vitt förekomma, det behöver alltså inte vara kritvitt.

Vilken slags färg ska målas med anser ni? Snickerifärg, linoljefärg eller vad...?

Huset är för övrigt vitt på utsidan, målat med kalkfärg på puts, nu har det i get med insidan av huset och göra kanske...

Dilemmat är ju att flera rum är i norrläge, dit sol ej når. Jag vill bl.a. ha vitt, inte gulnade snickerier så det ser ut som en rökare bott där.

Hjälp ni som har erfarenhet, tips idéer...:rolleyes:
 
Tror inte det är kritiskt med eller utan direkt sol, utan det är dagsljus (UV-strålningen kanske?) som är väsentligt för att förhindra gulnande. (Gäller framförallt oljefärg - linolja och alkyd.)

Hos oss har linoljefärgen gulnat på t ex golvlister bakom dörrar, och panel bakom bokhyllor, men inte i övrigt vad vi noterat.

Pga detta gulnande så har jag använt plastfärg (snickerifärg) när jag målat dörrar vita i en ekonomidel utan fönster/dagsljus.

Med andra färger än vitt så funkar det bättre. Dock bör man ta i beräkningen att alla färger kommer att gulna, dvs en blå list kommer att se grön ut efter ett tag.

I ett gammalt 1700-talstorp restaurerat i gammal stil så hade jag använt linoljefärg till snickerier. Trots gulnandet på platser dit dagsljuset inte når. Om man undviker vitt på snickerierna så är problemet betydligt mindre. Använd exempelvis ljust ljust grått istället för vitt. Det kommer att dra mot grönt på mörka platser, men det syns inte alls lika mkt, och är inte lika störigt som smutsgul f d vit färg.

Tak vill man ha vita. Då kan man grunda/patinera träet med linoljefärg, och sedan använda t ex limfärg. Då sitter limfärgen bättre.


Edit: Pärlspont räknar jag till snickerier, även om den sitter i taket, så ingen limfärg där. Då tappar man bort profileringen.

Vi har allmogepanel i vårt badrum i taket. Den har jag målat vit med linoljefärg. Har inte sett att det gulnat nämnvärt, men å andra sidan målades den först bara en strykning (=lasering), sedan efter ca 10 år målade jag ett andra lager när det första började mörkna. Nu har det gått ca 5 år sedan andra lagret målades och det ser ok ut fortfarande. Med två lager så är inte täckningen 100% ännu, utan lite av träet anas fortfarande. Så, även om det kanske mörknar/gulnar en aning så är det ingen katastrof i rum med dagsljus.
 
Redigerat:
Jag ser linoljefärg bara som sentorkande besvär. Det som säljs som snickerifärg är ju oftast vattenburen färg vilket jag tycker passar utmärkt inomhus. Jag brukar köpa högkvalite för det lönar sig i antal strykningar. Jag har inte sett någon gulning men då pratar vi bara om tio år.
 
Tack för svar. Det är inte ett lätt val. Eftersom flera rum ligger i norrläge, och inga fönster mot söder, så blir det ganska mörkt i dessa rum, fönstren är ju mot norr och en del hallar också, så kanske snickerifärgen blir ett bättre val. T ex köket är nytt och vitt med avslutande taklist vitt och dessutom med vitt kakel, då blir ju fönsterfoder smutsgul mot det allt det vita. Det är ju inte så man lockas av att skrapa ner färg hela nästa år pga fel färgval.
 
S
Om ni har lagt ner tid och pengar på kilsågade golv och specialbeställda lister tycker du inte det känns fel att måla med modern snickerifärg? Det blir en annorlunda lyster och yta. Provmåla för det blir olika känsla eller åk till Gamla Linköping och titta på snickerierna i husen. Där går det också att köpa linoljefärg.

Jag skulle gå på Oldboys förslag om en ljust grå kulör.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mer eller mindre allt vitt målades med någon % grön umbra i linoljefärgen förr.
Det blir en liten dragning åt varmt grått (ej grönt, det bara heter så) Men ser inte ut som något annat än vitt om du inte har något exakt kritvitt precis bredvid. Och motverkar ev. gula toner.
Provmåla.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag hade inte tvekat i ditt fall. Ett gammalt hus tappar charmen om man målar med "platta och döda" färgtyper. Att linoljefärg är svårmålat vill jag inte påstå, då har man missat allt hur man ska måla. tunt, tuuunt... Nya färger är tjockare så de döljer också snart profileringar mm.
Här i Östergötland har du Engwall & Claeson som säljer bra linoljefärger. Till tak finns även en emulsionsfärg som är matt och inte bleknar nämndvärt.
Bryt gärna kulörerna något åt det grå hållet så slipper man eventuell blekning. Det är mode att allt ska vara vitt nu. Vi har vitt på vissa ställen hemma också men i gammelhuset har vi gråa toner så som det var förr i tiden.
Nej, jag är ingen säljare men har en arbetskamrat som jobbat där och handlar själv mycket i deras Norrköpingsbutik.
 
Redigerat:
Ja ni, det är inte lätt med färgval men smutsgult mot det vita köket, kaklet samt den murade spisen med bakugn och vedspis i, det önskar jag inte.

Det känns som en synd att måla med annat än linoljefärg, samtidigt så är det toalett och badrum utan fönster, det är en hall utan fönster som vetter åt norr och smutsgult, det är ju inte fint.

Enligt gysinge skulle färgen behöva brytas i många procent för att det inte ska gulna, kanske 7 el 15 procent och då är det verkligen inte vitt längre...

Man blir ju sömnlös om nätterna och ligga och tänka på detta...
 
Träpanel målad i NCS 1500 N färg, träådring synlig, del av svart dekorativ föremål nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försök att få åringen i den panelen att synas med moderna färger!
Tycker själv att NCS 1500 N passar väldigt bra till vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.