Fjojtmehmet skrev:
På svågerns så gick fattningen av för throttlenålen så allt kan hända.
Börja med förgasaren, problemet ligger sanolikt där.
Idag har jag plockat sönder förgasaren och precis som du misstänkte så var det där felet satt! Tack för det :)
Gasspjället hade helt enkelt lossnat, skruvarna som håller det var borta och spjället hade sedan åkt in i och fastnat i insugningsröret, det var därför som motorn bara kunde gå på tomgång men inte mer.
Om de lossnade små skruvarna har skadat motorn på något sätt är jag inte säker på men den gick ju på tomgång iaf och några skador har jag inte kunnat se än så länge. Antar då alltså att de har gått in i insugsventilen och sedan ut i avgasventilen antingen hela eller sönderkrossade, ingen aning hur det har gått till men borta är de iaf.




Demonterad förgasare med lossat gasspjäll och saknade skruvar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterat gasspjäll från en förgasare, lossnat och orsakat motorproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svårt att tro att skruvarna inte skulle ha lämnat spår efter sig om de kommit in i cylindern. Kanske inte omöjligt på en sidventilmotor, men lösa metalldelar i cylindern brukar vara mycket dåligt. Kolla noga i alla skrymslen i portar och insugsrör.
 
(y)
Hade den åkt in i loppet och krossats av kolven så skulle du garanterat skjutit kolv och topp.
Lossa cylinder och kolv och kolla så det inte ligger vid vevaxeln.
Har skiten åkt ner där och du startar så blir nästa vända till tippen.
 
Ja, vi får se men motorn har ju gått rätt mycket på tomgång efter att spjället lossnat så det är väl tveksamt om det kan hända mer nu. Oljan i motorn är tömd och jag har haft nedre delen av motorn isärtagen, typ oljetråget och där fanns ingenting. Bara att hålla tummarna att det blir bra med att skruva fast spjället och sedan sätta ihop allting igen.
 
Jag har varit med om detta men på en bil. Det var riktigt små skruvar som höll spjället och då kolven gick i topp så trycktes skruvarna fast i kolven. Inga åtgärder behövdes och motorn funkade klockrent.

Din motor är väl en fyrtaktare så att skruvarna skulle ha hamnat i oljetråget är inte möjligt såvida det inte blivit ett rejält hål i kolven men då går den garanterat inte på tomgång!
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.