jel skrev:
.Ytjord har ju också en del nackdelar, och bergvärme är ju inte tillgängligt för alla... en granne kör grundvattenvärmepump och det hade klart varit mycket intressant om det inte hade varit för firman som offererade inte kunde garantera borrhålen och behövde de borra fler så kostade det också därefter.
Vilka nackdelar tänker du då på gällande ytjordvärme? :x

När det gäller grundvatten, så har jag ett par sådana anläggningar. Förutom att det ska vara hyfsat grunt till grundvattnet, vilket jag inte har problem med, så upplever jag att problemet är återföringsborrorna, dessa har en tendens att sätta igen sig över tid. Detta beror på föroreningar, järn mm i vattnet och skiftar ju mycket från ort till ort.

Ja, t.om inom samma kvarter.

Jag har 2 anläggningar med ca 75 m avstånd, 1 där borrorna rengörs kanske var 1-1,5 år och den andra ca 3-4 ggr per år. Sånt e livet men därför ville jag inte nämna grundvattenalternativet tidigare, även om det ekonomiskt är ett bra alternativ med en ganska konstant temperatur på inkommande "brine".
Dessutom är problemet att det finns ytterst få värmepumpar på marknaden som är byggda att kunna hantera grundvatten direkt.
T.ex Nibe vill då montera en mellanväxlare. Denna kostar ju naturligtvis pengar och verknings graden försämras.
 
Redigerat:
Det finns några bra alternativ.

1) Pelletsbrännare + elpatron i befintlig panna. En beg pelletsbrännare och förråd får du för 10000kr. Den kan installeras i befintlig panna. Du måste fortfarande hålla på och släpa pellets. Dyrare än ved. Funkar oavsett hög/lågtempsystem. Tror även det funkar om du har ett gammalt ettrörssystem med självcirkulation.

2) Jordvärme eller bergvärme. Funkar halvdant om du har små radiatorer som kräver en hög framledningstemperatur. 100000 - 1500000 kr i investering för värmekällan, mer om du måste byta radiatorer. Arbetsfritt och trevligt. Billig värme även i ett gammalt dragigt hus. Sjövärme eller grundvattenvärme kan även funka om du har förutsättningarna (sjöläge eller mycket grundvatten).

3) Luftvärmepump plus att du kör vedpannan på el. Investering på 15000kr, kylmöjlighet på sommaren, lite oljud, billigare än pellets, plus att du kan elda ved om du vill spara lite el när det är kallt. Billigare än pellets.
 
Pellets kan ju vara ett lätt första steg att börja med för en billig peng, så kan man ju i lung och ro fundera på vad man vill ha i framtiden och hur mycket man vill investera för att få en så optimal och bra anläggning dom möjligt när det väl är dax
 
magnetens skrev:
Pellets kan ju vara ett lätt första steg att börja med för en billig peng, så kan man ju i lung och ro fundera på vad man vill ha i framtiden och hur mycket man vill investera för att få en så optimal och bra anläggning dom möjligt när det väl är dax
Ett första steg om man direkt byter den mycket gamla vedpannan mot en billig begagnad toppmodern lättskött pelletspanna.
Men annars bryt upp golven, in med golvvärme som klarar att gå mot en värmepump, in med en mekanisk ventilation som ersättning för självdraget i skorstenen och installera bergvärme eller jordvärme.

Vi vet ju ännu ingenting om hur huset ser ut.
 
roland53 skrev:
Vilka nackdelar tänker du då på gällande ytjordvärme? :x
...
Tänkte mest på ytan det tar och det faktum att man måste gräva upp den ytan.. sen kan väl också klimatet inom den yta ändras en del när temperaturen sänks..

Intressant angående grundvattenvärmen!
 
Det var många frågor, vet inte riktigt om jag kan svara på dem.

Bor i norra skåne. Ena delen från 59 andra är äldre. Ingen ventilation så bara självdrag. Huset har två plan.
Har inte sjöläge. tomt ca 800kvm
Berg hmm, gissar att man inte måste se berg för att det ska vara berg under?! Annars är här mest åkrar.

Hur vet man om det vattenburna är av låg el hög temperatur? Har inga acktankar.
 
Nallis skrev:
Hur vet man om det vattenburna är av låg el hög temperatur? Har inga acktankar.
Jag tror att ett högtempsystem brukar ha en framledningstemp på ca 60-70 gr. (eller kanske 50-60 gr?) och ett lågtempsystem då handlar det om framledningstemp på ca 20-30 gr för att hålla huset varmt.
 
jel skrev:
sen kan väl också klimatet inom den yta ändras en del när temperaturen sänks..

!
Ja, möjligen så kan blommning och andra växter försenas någon vecka på våren, det är allt (åtminstone där jag bor och de anläggningar som jag haft).
Kan man inte stå ut med det så får man välja annat värmesystem :)
 
Högtemperatursystem är ofta 80/60, dvs 80 grader framledning med retur 60 grader kallaste dagen på året. Lågtemperatursystem är t.ex. 55/45 eller under, dvs 55 grader framledning med retur 45 grader kallaste dagen. Är huset gammalt är det troligt att värmesystemet har ganska grova rör och rejäla radiatorer och då ökar chanserna att det fungerar ihop med en värmepump. Vissa värmepumpar klarar också numera att gå upp till 65 grader framledningstemperatur.
 
Men hur vet man vilken framledningstemp man har då?
 
Hur varma behöver elementen vara för att du skall få en behaglig temperatur inne? Går det att ta på dom eller bränner man sig nästan, eller är du bara lite ljummna på vintern?
 
magnetens skrev:
Hur varma behöver elementen vara för att du skall få en behaglig temperatur inne? Går det att ta på dom eller bränner man sig nästan, eller är du bara lite ljummna på vintern?

Eftersom jag inte har acktankar så blir det ju aldrig jämn temp inne, jag eldar till pannan nästan går i kok och sen sjunker ju värmen rätt snabbt.Så hade ju varit skönt att byta så man får jämn temp. Men när jag eldar och värmen stiger i pannan så blir elementen jättevarma. Så det beror på hur varmt jag eldar vattnet, upp mot 80-90 grader ofta.
 
Har du grova (~20-40mm) rör eller smala (~15-20mm)?

Små eller stora radiatorer?

Finns cirkulationspump?
 
pelpet skrev:
Har du grova (~20-40mm) rör eller smala (~15-20mm)?

Små eller stora radiatorer?

Finns cirkulationspump?
Hmm rör,menar du precis vid pannan? Dem är nog smala. På dem i väggen sitter det nåt mjukt runt,men tror dem är lite grövre.

Har en liten cirkulationspump,nyligen bytt för den andra var från 1900 frös ihjäl så den la av förra året.

Har gamla tjocka element, sånna man måste damma emellan. Kanske 60*120 cm
Sen ett stort platt, säkert 120*120, det är nyare. Sen har vi satt ett nytt i garaget. Annars är det sånna gamla.
 
Tänk på att självdraget nära nog upphör när du slutar elda i huset, så om du vill gå på nått värmepumpsalternativ får du räkna till ett ventilationssystem, antingen ett enkelt där du blåser ut uppvärmd luft till kråkorna, eller ett betydligt dyrare FXT med återvinning.

Eldar själv med pellets i ett hus från -58 i originalskick, ytan är 170 kvm, har runt 23-24 grader inne pga ledsjukdom hos min fru, årskostnaden är 15.000:- ink varmvatten.

Vintertid upptar pannan en timme per vecka för sotning, fyllning, bära in pelletssäckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.