hej!

har ett timmer/plankhus från slutet av 1800 talet.
kallt som ni förstår.

på vinden är det isolerat med sågspån, 5-20cm tjockt ungefär.
jag tänkte blåsa på ca 30cm träfiberisolering.

MEN, i ett "fack" mellan "takstolarna" ligger mineralull, ca 10cm, direkt på plankorna som jag tror är innertaket, det finns ingen plast eller vindpapp eller dylikt vad jag kan se.

kan jag blåsa på träfiber över hela eller måste detta enskilda fack först rättas till?

det ligger även en hel del frigolit utstrött ovanpå sågspånet på ca 10 m2 i bitar som är 1-5cm ungefär, kan även detta "skräp" ligga kvar under träfiberisoleringen?
 
Redigerat:
inga svar ännu men jag resonerar såhär...

eftersom det bara är ca 1dm mineralull går det bra att lägga på träfiber.

detta blir ungefär som om man i en vägg har tex 45mm installationsskickt på den varma sidan, och där en plast och tjockare 145-195mm isolering utanför..
 
camaro1969 skrev:
inga svar ännu men jag resonerar såhär...

eftersom det bara är ca 1dm mineralull går det bra att lägga på träfiber.

detta blir ungefär som om man i en vägg har tex 45mm installationsskickt på den varma sidan, och där en plast och tjockare 145-195mm isolering utanför..
Jag har samma dilemma. Fast jag har mattor på ca 10 cm över hela vinden på befintlig 20 cm spån. Ska ha 30 cm cellulosa på det. Enligt lösullsentrepenören så var det lugnt med att ha gullfibern kvar. Har luftad nock kan tiläggas. Medans en annan i en annan offert vill att jag tar bort gullfibern. Den blir kvar för min del. Jag får ta en chansning.

Men jag resonerar såhär. Eventuell fukt uppe på vinden kommer från kondens insida råspont som droppar ner på isoleringen. Eller frost som smälter av värmeläckage från boyta. Det ska till bra mycket vatten innan 30 cm cellulosan slutar binda fukten och gullfibern under blir blöt. För det är väl det som kan vara problemet?

Vilket fall. Tidsbristen gör att jag chansar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.