Hör talas om att det finns färdiga element (liknande dem de använt för vår husgrund) som är i nån friggolit samt yttre hölje i nåt hårt matrial.

Ska göra en grund till mitt garage och jag har en höjdskillnad på 60cm från bak- till framkant och jag behöver således i så fall kantelement som är typ 60-70 cm höga och som tål trycket av massorna man fyller upp innanför med innan friggolit och betongen.
Nån som vet vart man kan läsa om detta, vad de kostar och vilka leverantörer som finns?


Hade först tänkt gjuta en sula runt och mura leca block men hörde om dessa färdiga element som verkar smidigare (men säkert dyrare).

 
På vilken höjd ska du ha grunden? Samma höjd som där marken är som högst eller samma höjd som där den är som lägst.
I första fallet fyller du upp 30-40 cm och bygger betongplattan ovanpå det.
I andra fallet kan man mura en mur av exempelvis Leca-block längs med ytterkanten på plattan och bygga resten av garaget ovanpå muren. Sen fyller man upp mot Leca-muren.

Tänk på: En vanlig betongplatta som man gjuter i en cellplastform bygger minst 30 cm. Vill man ha mer isolering finns det varianter som bygger 40 eller 50 cm. Under plattan så ska det väl vara minst 10 cm singel. Plattan hamnar alltså minst 40 cm ovanför marken.

Tillägg: När jag säger höjden på grunden så menar jag överkant på betongplattan.
 
Vårt första upplägg var att köra Leca varianten runt om och sedan gjuta en tia ovanpå friggo.

Men när jag hörde att det fanns färdiga element så såg jag min möjlighet att slippa gjuta en sula samt mura lecablock.

Har dock bara hittat 400mm höga ännu....
Behöver som sagt 600mm höga som det ser ut då höjskillnaden där den är som störst(från färdig mark där marksten ska ligga bredvid garaget och upp till FG)är det 600 mm

Finns det kantelement som håller för trycket med en höjd på 600mm? tanken är att jag sedan fyller upp innuti med singel och lägger friggo så det blir en tia kvar att gjuta.
 
Skistar skrev:
Finns det kantelement som håller för trycket med en höjd på 600mm? tanken är att jag sedan fyller upp innuti med singel och lägger friggo så det blir en tia kvar att gjuta.
Nej, det har jag aldrig sett och jag tror inte att frigoliten skulle hålla för det. Man ska bara fylla gjutformen med betong. Lägg i stället singeln under gjutformen så är du hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.