Kortare stund kan du ha mask med rätt filter i, inte fel att vädra ut innan med nån fläkt och även ha den under tiden man är där nere som blåser ner friskt luft så man inte får syrebrist. Antar det är kortare jobb som behövs?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
En annan aspekt är ju om det är farligt att gå ner i acloppsbrunnar? Är det inte en farliga gaser där? Måste det inte vara någon med heltäckande syrgasdräkt?
Nä, så farligt är det inte. Bara man får bort avloppsvattnet. Om jag har förstått det rätt är det bara frågan om gråvatten. då är faran betydligt mindre.
 
Immobil skrev:
Nä, så farligt är det inte. Bara man får bort avloppsvattnet. Om jag har förstått det rätt är det bara frågan om gråvatten. då är faran betydligt mindre.
Spola rent så gott du kan och på med gummistövlar och regnställ =)
 
Hemmakatten
Ni är så entusiastiska alla här på forumet. :) Det är inte tal om att jag ska kliva ner i trekammarbrunnen utan mer vad som behövs och vilken typ av firma jag ska ringa (i norra sthlms-trakten.

Ragnsells säger att deras vanliga slamsugningsbilar inte har utrustning för att suga upp slammet drygt 100 meter och 15m upp.

Avloppspumpen är som sagt inget fel med förutom att kopplingen nere i trekammarbrunnen lossnat, och det är just den kopplingen som måste åtgärdas.
 
Redigerat:
Om du har en klättersele borde någon kunna hissa ner dig medans du fixar detta. Borde varken vara svårt eller farligt bara ni säkrar ordentligt.
 
Hemmakatten
Så, för att sammanfatta så behöver någon med heltäckande grodmansdräkt eller liknande kliva ner i slamavskiljaren på en stege (om det får plats) med ansiktsmask och skruva ihop Kopplingen som lossnat. När han kommer upp kan vi spela av honom.

Det verkar vara den enklaste metoden. Men VAR får man tag på en sådan firma eller person.
 
Om du inte vill dyka ner med huvudet före och fixa kopplingen så kan man ju alltid köpa in ett antal tunnor eller gamla IBC-tankar och ställa upp bredvid brunnen och sedan ställa upp dessa bredvid brunnen och pumpa över innehållet till dem. Eftersom det verkar handla om mycket vatten och lite slam så kanske du kan först pumpa vatten och sedan slammet till några tunnor som du kör bort eller gräver ner. Vattnet kan du ju hälla tillbaks i brunnen för vidare pumpning när pumpen är fixad.

Alternativt så gräver du ett hål i marken och pumpar vattnet dit, och låter slammet ligga kvar på botten? Det handlar väl om högst någon kubik av främst BDT-vatten. Om man gör detta någon enskild gång är det helt klart försumbart ur miljöhänseende. Man kan ju tänka på att kommunala reningsverk kör breddning då och då (dvs skickar ut avloppet orenat).
 
Kolla med en saneringsfirma både när det gäller att pumpa tanken tom, tank för eventuell mellanlagring av vätska och personal med skyddsutrustning för att gå ner i tanken.

Problemet med tankar i allmänhet är syrebrist då nerbrytningen av allsköns organiskt bös förbrukar syre. Rörmokaren har helt rätt i att det är lämpligt med friskluft utifrån eller medhavd friskluft om man ska göra sådana jobb säkert. Liksom utrustning för att säkert kunna komma upp ur tanken.

Firman jag tänker på direkt för sådana här jobb är Skadeservice i Östhammar, men jag kan tänka mig att till exempel Relita eller Ocab också gör sådant.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Så, för att sammanfatta så behöver någon med heltäckande grodmansdräkt eller liknande kliva ner i slamavskiljaren på en stege (om det får plats) med ansiktsmask och skruva ihop Kopplingen som lossnat. När han kommer upp kan vi spela av honom.

Det verkar vara den enklaste metoden. Men VAR får man tag på en sådan firma eller person.
Det är en yrkesdykare du söker isåfall. En snabb googling gav t.ex följande träff: http://dykentreprenad.se/
 
Claes Sörmland
Jag håller med pelpet. Det rör sig om huvudsakligen vällagrat gråvatten och med låg halt av toalettavfall. Är vattnet någorlunda klart och saknar flytkaka så torde det vara tydliga tecken på att halterna av föroreningar är låga.


Jag skulle pumpa ut tankens gråvatten det på en gräsmatta, slänt eller liknande. UV-ljuset inaktiverar bakterierna och vattnet får infiltrera i marken. Utsläppen av kväve och fosfor blir då försumbara och risken för smittospridning är i princip obefintlig. Går det att i steg pumpa gråvattnet till den andra avloppsanläggningen så är det ju ännu bättre.

När tanken väl är tömd så slipper man bada och tanken kan ventileras ordentligt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för hjälpen. Ska ringa Regina och Ovan och dykentreprenad. Se i morgon. Återkommer.
 
Hemmakatten
tillwallin skrev:
Du kan hyra något i stil med dessa [länk] (6423321) Prata med en hyrfirma så tar dom fram bästa produkten, den ställer man typ halvvägs och så kopplar slambilen på sig direkt i utblåset på pumpen.
En sådan ska jag titta på och ringa Ragnsells och höra om de kan använda.
 
Ursäkta skämtet, men detta är en skitsak!
En hyffsat bra dränkbar pump och 100m slang är vad som behövs.
Inga dykardräkter eller annat.
Ner med den dränkbara pumpen i 3-kammarbrunnen, rulla ut slangen upp till ordinarie avlopp och igång med pumpen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
lat skrev:
Ursäkta skämtet, men detta är en skitsak!
En hyffsat bra dränkbar pump och 100m slang är vad som behövs.
Inga dykardräkter eller annat.
Ner med den dränkbara pumpen i 3-kammarbrunnen, rulla ut slangen upp till ordinarie avlopp och igång med pumpen.
De flesta slampumparna och länspumpar klarar inte den tryckhöjden som behövs i detta fallet. Av likande anledningar som slamsugarnas bilar inte klarar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.