Hej! Tog över ett bygge i vintras där FTX-installationen var förutbestämd vad gäller dragning och placering (pannrummet) av ett förvalt aggregat (Systemairvr 400 dcv från 2010) som fanns på plats.

Då pannrummet är nedanför mastersovrummet och så har vi upptäckt ett irriterande stomljud jag gärna blir av med. Själva utblåsen låter inte så mycket, och det ljudet är ändå susande och det slutar man tänka på fort. Men stomljud i huvudkudden vid läggning..., det tar lite längre att få bort och jag tror det börjar störa vår sömn (mikrovaknar genom natten, beroende på hur maskinen arbetar).

Är det så att olika FTX-aggregat, tänker då Flexit, Systemair mfl har mindre stomljud i nyare modeller? Finns där faktiska siffror att jämföra? Alla skrivar "tysta" i princip, men vad inga dB-siffror.

Har någon här erfarenhet att jämföra ljudet som själva aggregatet avger? Jag vill inte ta ett dyrt beslut utan att det ger den effekt jag vill...

(y)

OBS

- Vare sig aggregaget hänger på väggen, eller placerad i "luften" / på golvet så låter det lika mycket ändå till sovrummet ovanför

Det verkar alltså ha med ljudet från aggregaget i sig som går igenom. Om än att visst stomljud minskar om man hakar av det från väggen.

Känner jag på Utblåsröret från aggregaget så småvibrerar det relativt kraftigt. Det är det ljudet / stomljudet som fortplantar sig uppåt / vidare i husets närliggande rum.

Mellanbjälklaget har tyngre minerallullsisolering skall noteras. Så där går inte göra mer.
 
Redigerat:
Jag lyckades få prata med Systemairs egna tekniska avdelning och vi har nog kommit fram till att det är rotormotorn som inte fungerar som den ska.

När växlaren inte går, så är aggregatet helt tyst och inga stomljud existerar öht.

När rotormotorn sen går igång, utan bandet upp till växlaren, så är det fortsatt helt tyst.

Dock...! själva rotormotorn vibrerar "skarp". Sätter jag t.ex fingret på den så är det små skarpa vibrationer, lite som "tusen nålar".

Det måste väl vara den som orsakar vibrationer helt enkelt. Kostar 1850 kr att testa detta, så hoppas verkligen det är det...

För inte ska väl rotormotorn i sig ha interna vibrationer? Eller kanske det ska det?
 
Det är helt tyst när drivremmen till växlaren är av säger du. kan det vara så att drivremmen fortplantar vibrationer till växlaren. Kanske dåliga lager i den roterande värmeväxlaren? Tar växlaren i någonstans? Utslitna borstlister? Har du provat att slacka på remmen så att den inte är lika spänd? Se till att den fortfarande fungerar att dra runt växlaren bara. Ny rem mindre spänd, nya borstlister, nya lager till rot.vvx. Använd flexdämpare vid anslutning mellan kanalisation och aggregat. Ny gummiupphängning i anslutning mellan aggreggat och vägg. Det finns några saker att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.