Planlösning på hur vi tänkt att göra med övervåningen får ni vänta på ett tag så än så länge får ni hålla till godo med hur den ser ut idag och väldigt gärna kommentera/tipsa på hur vi skulle kunna göra framåt.
Vi har givetvis en del tankar som att flytta trappan (vilket jag nämt tidigare) till mer av ett "orginalutförande" samt bygga en ny yttervägg i liv med fasaden där det idag är en balkong.

Handritad skiss av en övervånings planlösning med noteringar för sovrum, allrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller också på att bygga upp en BIM (building information modeling) av huset som jag tänkt använda för alla framtida bygglovshandlingar. Detta kommer ju behövas för ny vägg samt för en eventuell balkong ut från andra sovrummet.

3D-modell av ett vitputsat hus med mörkt sadeltak, visar befintlig balkong och potentiell plats för ny yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett hus med vit fasad, svart tak, röda fönsterluckor och en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Roligt med gamla hus är ju också all historia man kan hitta som hör till. Har lyckats luska fram bouppteckningen som gjordes efter lanthandlaren 1920. Tror dock inte jag får lägga upp bilder på det här pga copyright.
 
harry73
Vem skulle ha copyright anser du?
Jag misstänker att du menar upphovsrätt, men kan det öht finnas upphovsrätt på en bouppteckning? och skulle i det fallet upphovsrätten fortfarande finnas kvar om handlingen är från 1920?
 
harry73 skrev:
Vem skulle ha copyright anser du?
Jag misstänker att du menar upphovsrätt, men kan det öht finnas upphovsrätt på en bouppteckning? och skulle i det fallet upphovsrätten fortfarande finnas kvar om handlingen är från 1920?
Jag tänker att Arkivdigital som har digitaliserat den har upphovsrätt på den då jag tagit bilder som utdrag från deras mjukvara.
 
Microkatten
Du nämnde att ni tänkt klä tak/vägg på ovanvåning med gips. Har ni funderat på alternativa material? Vi undviker gärna gipsskivor själva.

Om ni tänkt använda cellulosa, vilket material skall hålla isoleringen på plats? Har ni tänkt måla, tapetsera eller ha något annat sedan som ytskikt?
 
Microkatten skrev:
Du nämnde att ni tänkt klä tak/vägg på ovanvåning med gips. Har ni funderat på alternativa material? Vi undviker gärna gipsskivor själva.

Om ni tänkt använda cellulosa, vilket material skall hålla isoleringen på plats? Har ni tänkt måla, tapetsera eller ha något annat sedan som ytskikt?
Tanken är att vi i alla fall vill ha möjligheten att tapetsera och är inte bevandrad nog att veta vad som skulle vara ersättning till gips då. Vi har ju dock också funderat på något annat då det känns som om gips inte är "rätt".

Ang. isoleringen så har jag ingen koll på hur en sådan konstruktion ser ut för lös isolering så det är något vi kommer överlåta till de som gör jobbet (har inte tänkt göra just den biten själva). Men brukar inte bygga för luftspalt, sätta ångbroms innerst och ha lösa isoleringen där i mellan? I sådana fall hade vi hoppats på att kunna byta ut en ångbroms i plast mot t.ex Ångbroms EKO Bison som finns på Byggmax (eller likvärdigt).
Rätta mig gärna! :)
 
Microkatten
I en del som vi håller på att renovera i detta nu så kommer vi att innanför en ny korsvirkeskonstruktion (den gamla hade ruttnat på 20 år efter felaktig renovering) regla upp linisolering (hampa var ett alternativ). På insidan av denna har vi stående plank över vilken vi pappspänner för att få en bra yta att tapetsera på. Vi hade också kunna måla planken eller ha t.ex. pärlspont. Eller lerklinat planken och målat eller t.o.m. tapetserat på det.

Ett tips när man anlitar hantverkare är att komma överens, både innan och under arbetet, om exakt hur man skall göra och hur en ev. konstruktion skall se ut. Min erfarenhet är att hantverkaren annars kör på med moderna standardlösningar. Det gäller också att få fatt i hantverkare som, om de inte har kunskap om gamla hus, är intresserade att jobba med gamla hus.
 
Jag har i delar av mitt korsvirkeshus ytskikt av Treetex och Masonite, de är ditsatta vid en renovering ca 70 år sen och är helt friska. Treetex är ett bespottat material men om huset är torrt (vilket hus ska vara) så är det inget fel på det.
Nackdelen med skivmaterial, som jag upplever det, är att om man inte har det slätt bakom så skapas det håligheter där det finns möjligheter för möss att hitta boplats i. Då vi har en del möss på landet försöker jag i alla renoveringsmoment tänka på detta, att inte skapa fler möjligheter för dem att trivas i.
 
Microkatten skrev:
I en del som vi håller på att renovera i detta nu så kommer vi att innanför en ny korsvirkeskonstruktion (den gamla hade ruttnat på 20 år efter felaktig renovering) regla upp linisolering (hampa var ett alternativ). På insidan av denna har vi stående plank över vilken vi pappspänner för att få en bra yta att tapetsera på. Vi hade också kunna måla planken eller ha t.ex. pärlspont. Eller lerklinat planken och målat eller t.o.m. tapetserat på det.

Ett tips när man anlitar hantverkare är att komma överens, både innan och under arbetet, om exakt hur man skall göra och hur en ev. konstruktion skall se ut. Min erfarenhet är att hantverkaren annars kör på med moderna standardlösningar. Det gäller också att få fatt i hantverkare som, om de inte har kunskap om gamla hus, är intresserade att jobba med gamla hus.
Men här pratar du om att isolera väggarna. Så långt komna är inte vi utan jobbar på övervåningen vilket endast är en träkonstruktion. Visserligen fungerar säkert plank och pappspänna det också men då närmar vi oss första vägskälet som rör vad som är rätt och vad som är bekvämt.
Har inte riktigt fått någon rätsida på om det faktiskt skulle vara en nackdel med gips här mer än att folk diskuterat att det kanske blir för tätt.

Men blir vintern olidligt kall så tar jag med mig lin/hampa isolering i bakhuvudet ;)
 
Microkatten
Kipa skrev:
Men här pratar du om att isolera väggarna. Så långt komna är inte vi utan jobbar på övervåningen vilket endast är en träkonstruktion. Visserligen fungerar säkert plank och pappspänna det också men då närmar vi oss första vägskälet som rör vad som är rätt och vad som är bekvämt.
Har inte riktigt fått någon rätsida på om det faktiskt skulle vara en nackdel med gips här mer än att folk diskuterat att det kanske blir för tätt.

Men blir vintern olidligt kall så tar jag med mig lin/hampa isolering i bakhuvudet ;)
Nu hänger jag inte riktigt med? Jag förstod det som att ni funderar på lösull som isolering i snedtak och vägg på ovanvåning? Man kan ju även ha lin, hampa eller något annat istället för lösull. Jag menade inte att ni dessutom skulle regla upp ett extra lager isolering innanför det.

Oavsett typ av isolering så var min poäng att man som innersta lager kan använda t.ex. plank istället för gipsskivor.
 
Microkatten skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med? Jag förstod det som att ni funderar på lösull som isolering i snedtak och vägg på ovanvåning? Man kan ju även ha lin, hampa eller något annat istället för lösull. Jag menade inte att ni dessutom skulle regla upp ett extra lager isolering innanför det.

Oavsett typ av isolering så var min poäng att man som innersta lager kan använda t.ex. plank istället för gipsskivor.
Ja då pratar vi om samma saker men jag snurrade nog till det lite, fastnade på korsvirkeskonstruktion som exempel. Plank hade ju visserligen varit trevligt då det är lätt att montera/hänga saker på väggarna.
 
Slipa golv är en baggis... Med lite träning så blir det bra. Men det blir dammig till föban... Du har såpass tjocka golvplankor att du kan slipa länge. Men hyr sliparna. Jag provade att slipa om ett 10 kvm stort sovrum med en excenterslip bara för att jag var snål. Det blev bra men knäna värkte länge.
 
Ragnar_AT skrev:
Jag har läst att råspont och pappspänning är mycket enklare att få snyggt än gips med spackling, slipning, mm.

Titta på Sophies blogg:
[länk]
Ja det var en bra genomgång. Blir helt klart att fundera på!
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Du nämnde att ni tänkt klä tak/vägg på ovanvåning med gips. Har ni funderat på alternativa material? Vi undviker gärna gipsskivor själva.

Om ni tänkt använda cellulosa, vilket material skall hålla isoleringen på plats? Har ni tänkt måla, tapetsera eller ha något annat sedan som ytskikt?
Jag håller med. Sätt gärna ett liknande plank-tak som det som satt där.

Spännande projekt, det ska jag följa :)
 
Ett tag sedan förra uppdateringen nu, inte för att det har stått stilla utan snarare för att det går långsamt. :D
Har vacklat fram och tillbaka ang. balkongen och huruvida vi ska bygga in den eller inte men nu har vi alla fall bestämt oss för att den ska bort. Det har dock gjort att bygglovsansökan dröjt lite men nu ska det igång med ritningar till den så det blir färdigt.

Har ju dock inte hindrat oss från att börja med de delar som inte behöver bygglov (kommer innebära att ett rum släpar lite) så här kommer några bilder.

Först lite virke för att kunna rikta upp bjälklaget. Ska inte behöva åka berg och dalbana på övervåningen något mer!

Virke lastat på släpvagn framför hus redo för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyller på med lite fler rivningsbilder. Har helt klart varit ett "man tager vad man haver" projekt när den här vinden inreddes. Tyckte det var väldigt mycket att riva upp när det gällde golvet men tycker det har varit lika stökigt när det gäller konstruktionen också. Så det kommer bli lite pilligt med det nya bjälklaget.

Renoveringsprojekt av en vind med bjälklag och oinredda delar, virke och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med nya bjälkar och isolering på en vind under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på vind med virke och rörisolering, rivet gammalt golv och nytt bjälklag under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbeten på ett gammalt bjälklag med borttagna golvbrädor och synliga golvbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första balken på plats!

Renoveringsprojekt med nytt bjälklag och isoleringsarbeten på en rörig och öppen vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen rullade det på rätt bra ändå. Med vänner och en bra laser kan man åstadkomma mycket :)
Ganska många problemområden längs vägen så det har varit en del öl-råd och en hel del kompromisser för att få det mesta på plats.
Med det lutar inte och det sviktar inte vilket är en förbättring med 100% sedan innan ;)

Renovering av vindsbjälklag med nya träbalkar och en person som arbetar på byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av en vind med nytt bjälklag av träreglar, verktyg och material synliga och en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har läggning av golvet också börjat. Gran med dimensionen 33x210mm levererat av Valbo trä och köpt via Sekelskifte.se och måste säga att jag är väldigt nöjd med både kvalitet och framför allt servicen från Sekelskifte, mkt för pengarna (y)

Virke i förpackning på en grusgång vid en husvägg, för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering på övervåningen med nytt golv och bjälklag som delvis lagts, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av vind med ett nytt trägolv lagt, synlig isolering och riven gammal konstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt ljust trägolv under installation, med synliga vita plank och stadig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu rullar detta på i hygglig takt och när golvet är klart så börjar det fantastiska arbetet med att ge isoleringskillarna luftspalt och utrymme för 200mm ekofiber. Det kommer bli huvudvärk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.