Hej!
Sitter här som så många andra i valet och kvalet- bygga nytt (definitivt lösvirke) eller köpa befintligt. Jag undrar om någon har koll på vad det kostar att få en egenhändigt kladdad ritning fixad av en arkitekt för att det ska funka konstruktionsmässigt och för att få igenom ett bygglov?

Hur är det om någon ritning är "misstänkt" lik ngt husföretags ritning? Kan man bli stämd på något sätt? En av ritningarna jag funderar över är en modifikation av ett väldigt specifikt kataloghus där fasaden är exakt likadan som kataloghuset. Insidan är annorlunda och jag har förstorat upp det med 10%. Det vore ju inte så roligt att slänga upp huset och sedan knackar det på en advokat...
*när du får oväntat besök* ;D

/Jenny
 
Du kan nog vara lugn. En arkitekt kostar ca 50 000 kr och uppåt för ett normalt jobb. Bevisbördan är svår för ett husföretag. Jag tror inte det finns någon chans i världen att ett husföretag skulle stämma dig för att kopiera en ritning. I synnerhet inte om du ritar om den från scratch med en arkitekt.

Simma lugnt och kör på!
 
Tror att du kan klara dig med mellan 10´- 20´ om du inte skall bygga ett slott.
Du får iofs nog undvika det flashigaste byråerna också.
Har själv gjort en ritning på vårt kommande bygge, lämnat till A som ritat om en del, gjort en del ändringar själv igen, för att sedan få bygglovsritningarna gjorda av A. Har inte fått fakturan ännu, men ök är enl ovan.
Har ritat 1½ plans utan inredd ovanvåning med garage integrerat, tot byggyta 300m2 varav 100m2 med källare. (Tomten lutar...)

Ett tips kan ju vara att kolla om någon anställd arkitekt vill ha ett litet extraknäck. Många gör en del jobb på frilandsbasis....

Vi valde nybygge efter husletande i ung 2 år. De hus som passade oss kostade lika mycket som ett nytt, men man blev tvungen att lägga 500´i renovering sedan.
Dessutom står man med ett "gammalt" hus med allt vad det innebär !!

Lycka till !
 
Jag känner igen problematiken... vi är ganska kräsna och det finns inte så många hus i det området vi vill bo eftersom det är på landet utanför stan. De få hus som finns kostar nästan lika mycket som att bygga nytt och lägger man till all renovering som behöver göras så är man uppe i mycket pengar. Vi får se hur vi gör. Funderingarna fortsätter, men tack så mycket för hjälpen.
 
I vilken region letar ni ? Vi fastnade för S.Sandby utanför Lund. Hittade en tomt på 5000m2, ca 7-800 meter från samhället. Fritt & bra på landet, men ändå närhet till service, affär, skolor etc.
 
Vi letar i ett område utanför Trollhättan. Vill gärna ha en stor tomt och inga grannar bakom staketet. :)
Det låter som ni fått tag i en kanontomt! Vad kul!
 
Hej !

Är det någon som vill ha en renritad skiss till ritning kan jag hjälpa till för en mindre summa. Har ett förflutet på Myresjöhus där jag ritade mängder av planritningar för godkännande av bygglov.
Jag har även stor kunskap om ni har tänkt fel.


/Peter
 
Arkitekt Peter, I vilken region finns du?
 
Jönköping enligt hans peronliga info.
 
Har nyligen varit i kontakt med arkitekt. Han meddelande att enligt "Sveriges Arkitekter" ligger arkitektarvoden på 500-800 kr/h plus moms samt att det från första möte, till färdiga bygglovshandlingar går mellan 70-150h. :surprised: (jag är helt klart i fel branch!)

För vår del innebär det här att vi får leta vidare efter billigare alternativ, för vi hade inte tänkt oss att lägga 50000 kr bara på ritning.

Suck, jag som trodde vi kommit ett steg närmare inflytt. Nu känns det som vi tog fyra steg tillbaka... :(
 
Hejsan!
Detta kan kanske vara ett alternativ?

www.ritningar.com

ritningar.com är en rittjänst på nätet där Du erhåller proffesionella ritningar för bygglov till en låg kostnad.
 
Vill bara kort berätta historien om tanten och TV-reparatören.


En tant hade fått fel på sin TV och bilden var bara svart. En TV-reparatör kom hem till henne, tittade på TV:n och lagade den på några minuter genom att byta någon del samt krävde 800 kronor i ersättning.

- 800 kronor för fem minuters arbete, det var till att ta hutlöst betalt!, utbrast tanten.

- Det jag tar betalt för är inte tiden att byta delen och laga TV:n utan för kunskapen att veta vilken del jag skall byta.


Sens moral: Låt inte snålheten bedra visheten.

Lycka till! :) :) :)

 
Har liknande funderingar som Jenny och har inte hittat nåt bra svar här på forumet (har dock fått svar på massa andra intressanta frågor :) ).

Vi är i planeringsstadiet på vårt husbygge och har bestämt oss för att bygga i lösvirke utan inblandning från någon husleverantör. Dock kommer vårt hus att likna ett "kataloghus" från en stor firma, jag har inga problem med detta ;D, men kan det vara nån annan som misstycker? Osäker på vad juridiken säger på detta område. Jag tror (och hoppas) att husleverantörer bara kan skydda sina ritningar genom upphovsrätten, dom kan väl inte skydda en "husidé"? Såvitt jag har förstått så finns det ett sådant skydd i Norge, dvs att man inte kan ta en husleverantör A:s ritning och gå till husleverantör B och be dom bygga huset. Finns det nåt liknande i Sverige?

Är det nån som har erfarenheter på området? Vill liksom Jenny inte "ha oväntat besök"... 8)

Jonas
 
Bygg på bara. Ingen kommer att knacka på. Om de skulle göra det så blir det svårt att bevisa något.

mvh
David
 
David skrev:
Bygg på bara. Ingen kommer att knacka på. Om de skulle göra det så blir det svårt att bevisa något.

mvh
David

Mmm, det är väl dom där konstiga orden "moral" och "etik" som gör sig påminda nånstans i bakhuvudet... :p (men jag ska nog kunna trycka tillbaka dom tankarna ;D, brukar hjälpa när man jämför priser mellan prefabhus och lösvirkeshus i egen regi, vips så är samvetet i mycket bättre skick :)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.