Det luriga är att få bort den ingjutna brädan utan att riva upp väggen.
 
Ja hur hade jag gjort. Skivorna håller ihop konstruktionen och det är inga laster från taket som tas upp av väggarna.

Jag hade satt sänksågen en bit upp och ställt den på lagom djup för att ta mig igenom gips och osb. När reglarna sedan är frilagda hade jag sågat av alla utom de yttersta på var sida, lite längre ned. Sågat av syllen och sedan brutit bort den. Fyllt spåret med handspackel alt flyt. Sen satt ny syllpapp, stålskena och därefter stålreglar som joxas ihop med de reglarna som redan sitter.

Låter tom jobbigt när ja skriver det. Men så hade iaf jag gjort.
 
  • Gilla
dustrat
  • Laddar…
Ja, Steinmeister, det är nåt åt det hållet jag funderat. Men även regeln som sitter mot yttermuren skulle behöva kapas av en bit, men det borde ju inte vara nåt problem eftersom den sitter fastskruvad i muren.
 
Då borde de gå lätt att kapa den. Så som du har det nu med fukt funkar ju inte. Absolut inte de ingjutna syllarna. Men som sagt tidigare, generalfel av hantverkarna och inget du skall stå för.
 
Vad sägs om att demontera tak och sockellister och sedan dra ett snyggt snitt med tigersåg med rivningsblad någon centimeter från golvet och ytterväggen? Sedan borde man kunna pressa väggen någon decimeter åt sidan och bryta loss resterna av den fuktiga bottenregeln. Sedan kan man gjuta igen, lägga dit syllisolering och trycka tillbaks väggen och kila upp den mot taket och stabilisera med några skruv eller liknande. Sedan tillbaks med lister. Då syns inte ingreppet alls. En list i hörnet döljer sågsnittet där.
 
Min syn är att du först ska utforska om du kan få firman att åtgärda byggfel.

Jag förstår att flera förslagen kan vara alternativa sätt åtgärda detta. Mina kommentarer är ingen kritik om förslagen utan grunden är nog pelpets första inlägg solklart byggfel............känt i 25år.

Ett sätt att få tryck i frågan är att rådfråga ditt försäkringsbolag då du fått upptäckt en fuktskada. Att försäkringen omfattar detta tror jag inte men du kan mycket väl få en fuktutredning och få detta på papper. Att fuktutredningens slutsats blir att detta inte omfattas av din hemförsäkring utan är ett byggfel där du hänvisas till byggarens garanti är knappast en nackdel för att komma vidare. Om det är en väg att pröva får du avgöra men jag vet att det görs en hel del fuktutredningar som visar fullt begripligt varför detta inte omfattas av försäkringen.

Jag har sett ett par protokoll från några fuktutredningar och fuktteknikerna och jag tror att den skulle hjälpa. De brukar dessutom beskriva vad som ska göras för att det ska bli torrt och klart för att återställa med nytt material/konstruktion. Det skulle förvåna mig om en fuktutredning inte i både bild, mätning och text redovisar att det är en "riskkonstruktion" även om de kanske är heltuffa i sin bedömning och skriver som pelpet eller liknande.


Det går säkert att såga av och byta golvregeln men ni har då ändå kvar en vägg där som det börjat mögla inuti. En sådan lösning kan man göra för eget bruk. Åtgärder från byggfirman ska vara fackmannamässig. Min syn är nog att byggföretaget ska ge dig ett förslag på lösning. Jag tror att du kan få hjälp med synpunkter på om den är vettig rätt fort.

Jag tycker nog att mögel i en byggkonstruktion ska saneras av proffs. En åtgärd ska hålla långsiktigt. Att garantitiden är 10 år är en tydlig signal om förväntad livslängd på byggkonstruktioner. En väggkonstruktion ska kanske hålla 50 år? Jag har väggar i mitt hus som är äldre:).

En garanti är till för "oförutsedda" fel. Dvs när byggaren gjort rätt utifrån dagens regler, tillverkarnas anvisningar, fackmannamässig utförande innebär att hantverkaren är skyldig att h denna kunskap osv. Jag tar mig friheten att hänvisa till pelpets inlägg där det fritt summerat står. Det där sedan 25 år en känd riskkonstruktion........ otroligt att det fortfarande finns hantverkare som gör så här ändå.

En hantverkare kan försöka överföra ansvar till dig genom att säga att vi var överens, jag sa att källare är knepiga etc. Detta ska ansvarsmässigt om jag minns rätt inte ha någon betydelse roll om det är uppenbart allmänt kända fel. Jag upprepar något jag skrivit tidigare. En företagare är skyldig att se till att det blir fackmannamässigt utfört. Lagstiftningen är skriven så att företagaren även ska tillgodose dina intressen dvs även om du inte själv förstår bättre så ska företagaren göra rätt.

VIssa saker går naturligtvis att sätta i gränslandet och ord mot ord men trots att jag inte är byggexpert har jag i 20 år av olika skäl vetat att denna konstruktion blivit ett stort ........:mad:problem för många.

Som lekman borde det för ett par rutinerade snickare gå fort att riva ut väggarna (jag har bara sett en). Att stolpa upp nya väggar, sätta skivor och i med någon dörr gör de snabbt. En målare målar fria skiv-ytor oerhört fort och det räcker med två strykningar. Är det rollat målar de riktigt fort

När det gäller de murarna beror åtgärden på vad orsaken är. Har inte sett om ytorna är spacklade, putsade eller annat innan målning. Är allt bakom rätt och det är för tät färg så bör den nog slipas bort. Sen bör det torkas. En för tät färg gör att väggen antagligen ackumulerat upp en hel del fukt. Mitt råd är att väggen ska fuktmätas innan målning även med öppen färg. Diffussionsöppet är ett relativt begrepp. De flesta material och även färg har en gräns för vad de släpper igenom. Det här är egentligen inga konstigheter. Däremot torkar en grundmur som blivit blöt och ger färgbubblor låååångsamt genom samma färg. Visar mätningen att väggen är för fuktig för målning så är det inte värre än att se till att den blir torr innan målning. Att torka ut detta bör inte vara någon större utmaning. En fuktutredare tror jag på stående fot ger dig en ganska rimlig tidsuppskattning.

Ledsen om jag är tråkmåns och återför till formalia men det är för att minimera risken för framtida problem och naturligtvis tycker jag inte att du ska behöva lägga ut pengar på detta.

En annan reflektion är väl att den som gjort jobbet kanske behöver veta att det inte är "lämplig" så det företaget inte sätter fler personer i din situation.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Jag ville ta detta i ett separat inlägg.

När det kommer till lösningar finns det förutom att inte låta organiska material bli fuktiga några andra detaljer som även någon annan varit inne på.

En skiva behöver inte gå ända mot golv om du kan tänka dig en golvlist. Listen kan sedan fästas några mm ovanför golvet.

Ovanför golvlisten går det att ta upp ett smalt spår i skivan som sedan täcks av en ventil. Då kan du få in luft nere i väggen.

I överkant kan regeln monteras på distans från taket för att det ska bli en luftspalt. Finns plast-distanser i bygghandel. Skivan kapas sedan så att den inte täcker luftspalten. Därefter kan det monteras en taklist som har lite avstånd till taket och bygger lite grann. Då syns inte spalten och via ventilerna i nederkant på väggen så har du Vips en ventilerad vägg som kan ta hand om den fukt som kommer underifrån plattan. Har ni isolering i tex innerväggarna av tex ljudskäl så går det nog att anpassa.

Oavsett material val så är det bra om den fukt som kommer har en naturlig väg att vandra. Även o-organiska material mår bättre torra än fuktiga. Sedan som bieffekt drar det mindre energi att värma torra material än fuktiga.

Jag hoppas det löser sig bra
 
En källare är en källare. Riv allt och mura upp nya väggar av leca. Ganska enkelt gjort och kostar nog inte mycket mer än plåtreglar och våtrumsskivor. Bättre känsla också med en massiv vägg än nån burkig relelvägg. Finns även ihåliga lecablock om du vill dra el enkelt.
Ventilerade väggar? Hur ser det ut där bakom efter 10år? Vet bara hur det ser ut under våran soffa om nån inte damsugit på några veckor.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi får se hur det löser sig. Har haft fullt upp med familjen senaste veckan men ska snart ta tag i detta!
 
Nu har jag haft besök av hantverkarna som gjorde detta. De kommer att riva ner samtliga innerväggar och bygga upp nya med stålreglar och våtrumsgips och styrofoam som isolering. Känns inte som jag kan kräva så mycket mer. Det var inte så svårt att få dem att inse att de har gjort fel i alla fall.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Perfekt lösning, du hade inte kunnat hoppas på bättre.
 
Grattis !
Både till förmågan att få hantverkarna att ta sitt ansvar och att du får en lösning som är bra långsiktigt. Bra jobbat !

Dessutom indikerar detta att hantverkarna har både heder och integritet. :)

Jag hanterar en surdeg som jäst länge och där de åtgärdat byggfel med nya byggfel och vi har nu börjat skruva åt. Ett halvt varv på skruven och de tycker jag är besvärligt :mad: Stackars entreprenör :) Kan inte nämna vem men diplomatiskt sett har de rätt mycket mer resurser än denna konsument. Vi får se vad som händer när jag skruvar ett varv till på skruven :)

Stort grattis !!

Jag gillar lyckliga slut och folk som tar ansvar för det de gjort. Alla kan göra fel men det som sorterar ut de bra från de mindre bra är hur de agerar när det blivit fel. För mig är det en positiv komponent när jag väljer hantverkare om jag får höra att de är mänskliga och gör fel ibland om de tar ansvar och rättar till sina misstag.
 
Redigerat:
Hej! Kan ge en liten uppdatering på den här. Hantverkarna har aldrig kommit till skott och jag har tjatat på dem i flera månader på att de ska komma och fixa. Nu har jag kopplat in konsumentverket på detta så det blir nog inget roligt slut på den här historien. Tråkigt att inte kunna använda källaren på snart ett år dock...
 
Tråkigt att höra. Hoppas det löser sig för er.
 
NU har de äntligen kommit till skott och börjat riva de felaktiga väggarna. Att man ska behöva tjata så mycket är ju klart tröttsamt, men skönt att jag inte behöver gå vidare till Konsumentverket.
 
  • Gilla
Kite och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.