F
En del bygger hus som står i 100 år, och andra bygger hus som står i 10 000 år........

-----------------FANTASTISKT FINT !!!!!------------------------

Gissa var jag placerar livslängden för ert hus :)
 
Tack för alla kommentarer! Vi brinner för stenhus och tycker att det är roligt att visa exempel på vad man kan göra med massiva material. Hoppad att det inspirerar någon till att fundera på stenhus eller hitta på ännu galnare lösningar!

Ännu en utvändig bild:

Utvändig vy av ett stenhus under konstruktion med en tegelpelare, fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 17 till
  • Laddar…
Nu har jag putsat klart i källaren.

Här håller jag på att trycka dit en putsbana som jag stockar av väggen mot. Jag använder en stålputsbana som blivit över från rummen som vi har putsat med gipsputs. Till skillnad från i gipsputs så får dock banan inte sitta kvar i väggen.
Pågående putsarbete i källare med nylagt och stockat putsbruk längs en vägg med synliga putsbanor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat slänga på puts
Pågående putsarbete i källare med en del slätputsad och en del oputsad vägg samt synliga putsbanor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsen är uppe. I en vägg med glättad (slät) gipsputs låter man putsbanorna sitta kvar men det gör man absolut inte i en vägg med KC-puts. KC krymper lite så man får dels en sprickanvisning om banan lämnas kvar och dels ser det för gräsligt ut med ett tydligt markerad linje. När putsen är avdragen eller stockad så pillar direkt ut banan och lägger i lite putsbruk.
Nyputsad källarvägg med slät KC-puts, stålputsbana ej kvar, med synlig betongtrappa och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torkad vägg och trappan som någon undrade om resultatet på.
Nyputsad källartrappa i betong med slätputsade väggar och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L
Härligt med lite nya inlägg i denna rent episka tråd. (y)

Det blir ett väldigt vackert och rejält hus.


Jag tycker denna tråd är så otroligt värdefull för att den är så packad med kunskap, info och tips om stenmateriel och cementbaserat byggande.
Jag misstänker att tråden kommer betyda att någon fler kommer våga ta steget till stenhus.
För många av oss är detta med sten och cement svårbegripligt, nästan lite magi typ. ;)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr är priset väldigt väldigt mycket dyrare än ett trä hus
 
Polos skrev:
Tyvärr är priset väldigt väldigt mycket dyrare än ett trä hus
Tills det är dax att måla om trähuset........
 
roli skrev:
Tills det är dax att måla om trähuset........
Du kan måla om trähuset många många gånger för att komma upp i mellanskillnaden.
 
Polos skrev:
Tyvärr är priset väldigt väldigt mycket dyrare än ett trä hus
Dom säger det, men det enda jag lyckats se folk producera är anekdotisk bevisföring, vilket i min värld inte duger till mycket. Skulle vara intressant med en faktisk jämförelse där kvaliteten på huset är det samma. Identiska hus fast olika material. Först och främst kostnad för material, sedan tidsåtgång för att till slut jämföra underhållskostnader under en 10-20-30 års period.

Jag tvivlar väl kanske inte på att det blir dyrare med stenhus, men har svårt att tro att det skulle bli SÅ väldigt mycket dyrare. Själv är jag så bäng att jag skulle kunna tänka mig att bygga ett lättbetonghus med träfasad. Den ni!
 
boohoo skrev:
Dom säger det, men det enda jag lyckats se folk producera är anekdotisk bevisföring, vilket i min värld inte duger till mycket. Skulle vara intressant med en faktisk jämförelse där kvaliteten på huset är det samma. Identiska hus fast olika material. Först och främst kostnad för material, sedan tidsåtgång för att till slut jämföra underhållskostnader under en 10-20-30 års period.

Jag tvivlar väl kanske inte på att det blir dyrare med stenhus, men har svårt att tro att det skulle bli SÅ väldigt mycket dyrare. Själv är jag så bäng att jag skulle kunna tänka mig att bygga ett lättbetonghus med träfasad. Den ni!
Bra tänkt...det väsentliga är hur underhållet fungerar för att man ska se hur LC kostnader ser ut...
Här borde risker o försäkringar komma med ....

Lättbetong med träfasad är som att svära i kyrkan...men kan ha verkliga estetiska o historiska skäl...

byggmetoder som ger tjocka konstruktioner som inte ger isolering etc är enormt dyra inte i material men i outnyttjad byggyta
 
Vilket slott altså :D
 
boohoo skrev:
Dom säger det, men det enda jag lyckats se folk producera är anekdotisk bevisföring, vilket i min värld inte duger till mycket. Skulle vara intressant med en faktisk jämförelse där kvaliteten på huset är det samma. Identiska hus fast olika material. Först och främst kostnad för material, sedan tidsåtgång för att till slut jämföra underhållskostnader under en 10-20-30 års period.

Jag tvivlar väl kanske inte på att det blir dyrare med stenhus, men har svårt att tro att det skulle bli SÅ väldigt mycket dyrare. Själv är jag så bäng att jag skulle kunna tänka mig att bygga ett lättbetonghus med träfasad. Den ni!
Underhåll är väl ingen stor kostnad på vare sig sten eller trä dom första 30 åren
 
Måla vart 10 år för trä...
 
byggarätt skrev:
Måla vart 10 år för trä...
Ok säg att du behöver måla ditt trä hus 2-3 gånger innan ett bra sten hus.
Den summan är ändo inget jämfört med skillnad i byggkostnaden.
Sen kan sten hus efter 30-50 år kosta lite mer att måla/renovera än trä och då blir skillnaden ännu mindre.
Men det är synd att det inte finns fler som Jajada som bygger fina stenhus
 
Redigerat:
Ojoj, vilket bygge.

Det är verkligen ett hus att bli gammal i. Både för läget, kvaliteten och kärleken till bygget.

Mucho imponerad.
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 1 till
  • Laddar…
En fantastisk tråd om ett underbart bygge. Hemskt inspirerande!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.