M
Gött att folk kämpar mot vårt vansinniga skattesystem!
 
Det enda de gjorde var väl att korta ner befrielsen från fastighetsavgift ett år?
Fastighets-skatten är väl peanuts i jämförelse med tomt- och byggkostnaderna?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det enda de gjorde var väl att korta ner befrielsen från fastighetsavgift ett år?
Fastighets-skatten är väl peanuts i jämförelse med tomt- och byggkostnaderna?
1. Dom får fortfarande 15 år utan avgift.
2. Även om dom får betala f-avgift 1 år "tidigare", så går dom plus eftersom f-avgiften är lägre än fastighetsskatten.
 
Cujo skrev:
...
2. Även om dom får betala f-avgift 1 år "tidigare", så går dom plus eftersom f-avgiften är lägre än fastighetsskatten.
Hur vet du det? Vet du vad taxeringsvärdet på tomten var?
 
KnockOnWood skrev:
Hur vet du det? Vet du vad taxeringsvärdet på tomten var?
Inledande stycket, se fet-markerat:
"Ett par i Staffanstorp sänkte sina utgifter under husbygget genom att bo i en lägenhet ovanför garaget, detta eftersom den statliga fastighetsskatten är högre än den kommunala fastighetsavgiften och enligt en dom i förvaltningsrätten gjorde garageboendet att paret föll under den senare kategorin."
 
Se där ja!
Tax.värdet på tomten var alltså större än ca 700.000 kr.
Och marknadsvärdet kanske 1,5 mille.

Och så är de småsnåla och bor ovanpå garaget.
Snacka om "hög standard"
https://www.youtube.com/watch?v=sFk_bDFnj4U
 
Ja, det det hörs ju bra att dom sparade pengar, men vad handlar det egentligen om i kronor och ören (oops ören har vi ju inte längre :surprised:).
Det är ju mellanskillnaden dom sparat in!! Kan inte vara särskilt mycket,
 
De hade sparat ännu mer om de la ner renoveringen och bott kvar över garaget :D
 
Ett räkneexempel från min verklighet:
En obebyggd tomt köpt år 2008 för 400.000 kr har nu ett taxeringsvärde på 142.000 kr
Fastighetsskatten för år 2015 är då alltså 1% av 142.000 kr = 1.420 kr
 
Tror knappast att sänka skatten var huvudsyftet med att bo på garaget. T ex så var det antagligen en stor besparing att sälja det gamla huset och slippa sitta med dubbla lån. Det kan t o m ha varit en nödvändighet, för att få lån till nybygget. Men, jag kan förstå att man inte vill betala mer skatt än nödvändigt, med tanke på det extremt höga skattetrycket i Sverige.
 
Cujo skrev:
Tror knappast att sänka skatten var huvudsyftet med att bo på garaget. T ex så var det antagligen en stor besparing att sälja det gamla huset och slippa sitta med dubbla lån. Det kan t o m ha varit en nödvändighet, för att få lån till nybygget. Men, jag kan förstå att man inte vill betala mer skatt än nödvändigt, med tanke på det extremt höga skattetrycket i Sverige.
Det argumentet att slippa 2 huskostnader kan jag köpa, men att dra stora växlar och stor artikel om att dom slapp skatten är, i mitt tycke, vilseledande då det rör sig om väldigt lite pengar i slutändan.

Förövrigt har ingen svarat på hur mycket pengar det rör sig om exakt. :confused:
 
Mellan 2-4tkr kanske dom sparade på skattedelen, räcker iaf till en bättre skruvdragare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.