Som rubriken lyder tänkte jag kolla om någon har lite input på vad som är mest rimligt.

Vi och grannarna bor i varsin sutterängvilla byggda på 70-talet. Emellan husen står i nuläget en överbyggd carport med platt tak. Den står på tomtgränsen men behöver rivas för det är helt genomrötet. (Taket är platt och består av en gummimatta som man lagt grus på).

Skiss av två intilliggande sutterängvillor med förslag på enkelgarage ihopbyggda med husen.

Vi har kikat och tagit in offerter för ett dubbelgarage med förråd i bakänden som mäter 8x8 meter med sadeltak med pannor. Vi ska ha varsin port, mellanvägg och varsin dörr in till förrådet.
Vi har fått offerter enligt följande:

1. 350 000 ink platta och garage via offerta. Ingen känd byggare för oss.
2. 500 000 nyckelfärdigt från en stor garagetillverkare.
3. 650 000 totalt från ett företag som gör platta + en annan byggare vi anlitat tidigare som gör garaget i lösvirke.

Eftersom dessa priser skiljer med 150 000 per offert blir man ju lite mörkrädd vad som är rimligt... Några tankar?

Nu när vi insåg att det nog kommer att kosta en hel del började vi kika lite på alternativ. Jag har också hela tiden känt att garaget kommer att ta enormt stor plats iom att man ändrar konstruktionen på taket och byter platt mot ett sadeltak. Vad tycker ni?

Planritning föreställande två sutterängvillor och ett projektalternativ för separata garage.

Både grannarna och vi har också börjat fundera lite lätt på att skrota hela tanken med att dela ett garage och istället bygga ett enkelgarage ihop med våra hus. Rent estetiskt känner jag att det vore det skönaste för ögat.

Två skissbilder visar en sutterängvilla med och utan integrerat enkelgarage.

Andra fördelar som vi ser det är:
* Vi kan prioritera vad vi själva har för behov av garaget utan att behöva kompromissa med grannarna.
* Vi sparar in "kostnaden" för en vägg.
* Vi kan få rot-avdrag då det byggs ihop med huset
* Även om vi har fantastiska grannar nu och kommer jättebra överens kan man ju få nya grannar med andra förutsättningar i framtiden. Och man vill ju inte förstöra den fina relationen med grannarna man har nu om det skulle dyka upp problem under byggandet av ett delat dubbelgarage....:cool:

Hur tänker du som läser? Vad bör vi tänka på? Spontana tankar och åsikter mottages tacksamt. :)
Mina paintbilder är inte alls skalenliga men ni kanske får en uppfattning om hur det ser ut.

/ Med vänliga hälsningar,
Höggravid Fru som inte alls är nöjd över att nuvarande garage inte går att laga med tejp. :cool:
 
Min första tanke på det för 350k är att de låter alldeles för billigt. Jag bygger nämligen ett garage som mäter 7.4×10.4m. Jag har gjort allt själv och min kostnad kommer landa på ca 200k.
Så ja tror ni ska skippa alt 1. 2an känns mer rätt i pris o sen som ni skriver en känd byggare.
 
harry73
Jag tycker att det är rätt tänkt att slippa sammanbyggt garage med grannen. Kan man få till en dörr från huset till garaget blir det extra bra.

Hur påverkar suterängvillan garaget?
Blir den till hälften nedgrävd?
 
Hur blir det om man lägger taket på ett dubbelgarage med samma sträckning som på huvudbyggnaderna. Det som stör mitt öga med det gemensamma alternativet är att man ser en gavelspets på garaget och takets långsidor på husen.
 
Eller ett som är högre i framkant och lutar bakåt?
Funkar det med detaljplanen att bygga ihop med husen?
 
harry73
Bygger ni ihop med huset, försök då att få lite nya kreativa ideer. T ex garaget halv nedgrävt i backen, så att man kan bygga altan på taket, eller bygga garaget i två plan, så att ni kan bygga ut där uppe.
 
Kolla detta med ROT och garaget. När jag byggde om min carport till garage var man tvungen att ha genomgång mellan garage och hus för att få göra ROT på ombyggnaden. Detta var dock 5år sedan.
 
Det blir nog bäst/snyggast att bygga kant i kant med bakväggen till huset så ja, delar kommer ju vara under jord, eller återfyllas emot garagevägg. Vi ska ändå passa på att dränera runt huset så det gör vi i samma veva.

Det allra bästa och mest i enlighet med resten av huset hade vart att mura och putsa det... Någon som har koll på kostnad per kvadratmeter som riktpris för det?

Som någon skrev hade man ju kunnat utnyttja taket på garaget som terass eller för utbyggnad om man ville.. men då svävar vi ut och pengarna rullar....

Vi har ännu inte kontaktat kommunen mer än om att fråga hur det funkar med bygglov om vi bygger på tomtgränsen. (varsin ansökan måste skickas och sen kompletteras med godkännande från grannen att det är ok att bygga på tomtgräns)

Kan man få rådgivning gällande detaljplan och sina funderingar eller måste man bestämma sig och skicka ansökan om bygglov och hoppas på det bästa?

Vi är som sagt bara i planeringsstadiet ännu och detta är helt nytt för oss alla med "nybyggnation".

Gällande Rot-avdrag så gäller det om garaget byggs ihop med huset och det finns dörr emellan (vi har en groventre där så det passar oss perfekt) eller om 75% av ytterväggen består av husets vägg.

Tack för era svar och inputs!
 
Alla frågor som TS ställer har kanske ett enkelt svar: Vad tillåter detaljplanen och kommunen i allmänhet?

Bygga garage nära bostadshuset innebär att man måste beakta brandskyddsregler vilket fördyrar bygget.

Sedan kan kommunen ha egna tolkningar av regler som sätter stopp för vissa lösningar. T.ex. begränsar vissa kommuner storleken på ett fristående garage om det byggs för nära ett bostadshus.

Skall ett garage byggas ihop med ett bostadshus så behövs ett brandskydd mellan de två, vilket i vissa fall kan vara svårt att överhuvudtaget få till.

Så svaret på TS frågor är nog att prata med kommunens bygglovshandläggare.
 
350 000:- låter rimligt, det var ungefär vad ett 60m2 garage skulle kosta för oss när vi kollade sist för ett år sedan.

Då ingick detta:

Markarbete och kantelement

Gjuten platta

VVS & El indraget

Prefab betongväggar med borstad eller ströplad yta ( typ puts liknande ) med isolering samt färdigdraget med eldosor och vp rör

takstolar, papp och tegel

2 x garageportar

1 x dörr

4 x fönster
 
Att bygga två separata garage är att föredra då ni nu redan sett hur det går med enkla lösningar...

utformningen med era garage kan ju göras så att stommen är förberedd på en terass/balkong...

om ni nu är tvungna att göra om er dränering så blir ju schakt o grundläggning en del i dräneringen.

Sedan till frågan vad för typ av garage ni ska bygga????

Bensinbilar gasar när de står parkerade...dvs de avger bensinångor...
Brandrisker...regler...el-bil

kontakta arkitekt som ger er allt kring hur ni kan utforma garagen utan att förstöra känslan i husen o utan att skapa lokal för bråte med bilen utanför
 
Delat garage, som det var tidigare, tycker jag verkar snyggast. Att bygga till ett befintligt hus blir sällan snyggt, det blir lite av ringaren i Notre Dame över det...;) (och ni sparar ju bara 50% av en vägg med tillbyggnadsalternativet)

Skriv ett bra avtal mellan er grannar redan innan, ta in en jurist för hjälp det är värt pengarna. SÅ kan ni passa på att få till ett servitut då också, så att ni vet vad som gäller även om ni eller grannen flyttar och någon ny flyttar in.
 
Gällande dräneringen så är det dags för oss, visst kan vi säkert vänta något år eller tre men samtidigt, ska man riva garage eller göra om så är det absolut lättast/billigast att göra det i samma veva och blir minst åverkan på tomten. Vi vill gärna göra ett större trädäck på baksidan framöver och det är ju ingen idé om det ändå behöver rivas inom ett par år.

Gudars, det blir mycket nya begrepp här. Servitut.... Brandskyddsregler... Hmm...
Sitter och försöker sammanställa lite frågor till bygglovshandläggaren på kommunen. Ska först och främst fråga om man kan boka tid och gå dit och prata lite...

Om vi behåller nuvarande koncept med delat garage, hade jag föredragit ett bakåtlutande pulpettak (högsta punkten fram) med så lite lutning som behövs för ok avrinning. Finns det något mått hur länge ett bra gjort papptak håller?

Detta är inget man borde sysselsätta sig med när man är höggravid. Pulsen går upp i taket och jag har drömt hela natten om garagebygge när jag borde drömma om så söta bebisar... hehe!

Tack för all input! Fortsätt gärna!
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Eget garage alla dagar i veckan, oavsett estetiska aspekter eller ekonomi. Du satte själv fingret på varför:

Även om vi har fantastiska grannar nu och kommer jättebra överens kan man ju få nya grannar med andra förutsättningar i framtiden. Och man vill ju inte förstöra den fina relationen med grannarna man har nu om det skulle dyka upp problem under byggandet av ett delat dubbelgarage....
Eftersom baksidan av garaget kommer hamna mot jord måste ni ändå mura upp den väggen. Mest kostnadseffektivt brukar betongelement vara. De gjuts efter era ritningar på fabrik och lyfts sedan på plats.
 
Marre666 skrev:
350 000:- låter rimligt, det var ungefär vad ett 60m2 garage skulle kosta för oss när vi kollade sist för ett år sedan.

Då ingick detta:

Markarbete och kantelement

Gjuten platta

VVS & El indraget

Prefab betongväggar med borstad eller ströplad yta ( typ puts liknande ) med isolering samt färdigdraget med eldosor och vp rör

takstolar, papp och tegel

2 x garageportar

1 x dörr

4 x fönster

Och du lejde bort allt arbete? Det låter som ett bra pris! Trodde det var dyrare att bygga i betong än trä dessutom. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.