Hej

Glada i hågen tänkte vi att vi skulle göra en investering i hemmet och byta ut vår gamla kyl och frys från Siemens. Vi gjorde ingen djupare undersökning utan åkte till Elon och köpte nya modeller från Miele. Vi tänkte att Miele är ett bra märke som säkert investerar en hel del i produktutveckling. Med tanke på ljudnivån ångrar vi det bittert.

Kompressorn på frysen går konstant. Och då menar jag uppskattningsvis 22 av dygnets 24 timmar. Kylen går inte lika ofta men när den gör det har den ett konstigt gurglande ljud samt ett pipande.

I en öppen planlösning blir detta en plåga när man ska jobba hemifrån. Eller när man bara vill sjuka ner i favoritsoffan med en god bok, efter att barnen gått och lagt sig.

Vi hade idag en servicetekniker från Miele på plats som var allt annat än premium. I princip det enda han sade var att "det är sånt man får räkna med när man köper ny kyl och frys. För att de ska hålla längre sätter man in en mindre varvtalsstyrd kompressor som går oftare". På frågan om man kunde isolera bort ljudet sade han att "det går kanske med en matta" utan att vara mer specifik. Det kändes som han hade åkt ut på liknande uppdrag till missnöjda kunder ett antal gånger innan, och från minut ett var han bara inställd på att bara försvara produkten.

Några frågor:
1. Kan man få bort ljud från kyl och frys med någon typ av ljudisolering?
2. Någon som kan tipsa om en bra kyl och frys som är tyst , om skulle byta ut vår Miele till ett annat märke/modell?

All hjälp uppskattas! :)
 
H
Hur länge har ni haft skåpen?

Jag kan kanske int ge dig några tips men vi har liknande problem här hemma. Bytte ut kyl och frys i hopp om att det skulle bli tystare här hemma. Enligt samsungs support så tar det upp till tre v innan skåpen "anpassat sig". Det gällde definitivt kylskåpet. Det lät som bara den i början men är nu mycket tyst. Våra skåp är också fristående och inte inbyggda.

Frysen däremot låter likt er frys ca 22 h om dygnet. Det är en självavfrostande frys där fläkten går och går och går.. Samsung support kan inte svara på om det är normalt. Jag fick en "ljudguide" utskickad där det endast stod att det är ett normalt ljud från frysen. Enligt deras ljudguide är normala ljud: luftflöde, sprakade/smällande, klickande, vibrationer, kompressorn "brummar".

Om tekniker kommer ut och inget är fel på frysen är det vi som får stå för kostnaden för teknikern. Mycket dåligt. Man kan ju tycka att de borde svara på hur ofta fläkten normalt brukar va igång. Just nu väntar vi på en tätningslist till frysen. Nuvarande är felaktigt monterad. Förhoppningsvis är det den som strular och orsakar att fukt dras in i kylen. :|
 
Vi har haft skåpen i cirka 2-3 veckor. Det är kanske inbillning men det känns som om kylen kanske låter något mindre än när vi först installerade den. Dock är kylen det mindre av problemen, det är det konstanta brummandet från frysen som stör. När den tystnar hör man verkligen hur lugnt det blir i huset.

Jag fick även lära mig från teknikern att ljudnivån som anges i specifikation på kyl/frys är den högsta nivån i db. Hur länge ljudet håller på finns det ingen specifikation på. Känns väldigt märkligt, det är stor skillnad om kompressorn eller fläkten går 30 min om dygnet eller 22 h om dygnet.
 
Testa att öppna frysdörren, slutar det "värsta" ljudet, så vet du att det är fläkten inne i frysen.
 
När jag öppnar dörren blir det i princip helt tyst. Jag är inte så teknisk... kan man göra något åt fläkten inne i frysen? Eller är det ett tecken på att fläkten är defekt?
 
Aeroabuser skrev:
Testa att öppna frysdörren, slutar det "värsta" ljudet, så vet du att det är fläkten inne i frysen.
Jag tror att moderna kylar/frysar stänger av både fläkt och kompressor när dörren öppnas. Så fungerar vår Samsung kyl/frys. Fläkten är till för att rotera luften inne i kylrummet för jämn kyla.
 
sir lancelot skrev:
När jag öppnar dörren blir det i princip helt tyst. Jag är inte så teknisk... kan man göra något åt fläkten inne i frysen? Eller är det ett tecken på att fläkten är defekt?
Det har jag aldrig sett, känns lite onödigt ? Det normala annars är att fläkten stannar, så den inte ska dra in extra värme i frysen.

sir lancelot, eventuellt kan vingen vara skev. ?
Vad är det för modell du har köpt ?
 
Trist. Du kan glädjas åt att du får chansen att prova ett annat märke om sådär 6-8 år, för längre sägs nya kylar inte funka. Ska snart slå igång mina nya bosch. De gamla svensktillverkade electrolux är tyvärr för fula när man renoverat resten av köket, men funkar perfekt. De får flytta ned i källaren... Som ersättning när boschen dör, så lär de funka 10 år till... Minst...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.