Har bestämt mig för en Siemens induktionshäll EX651FEC1E och en Siemens ugn HB672GCS1S som jag vill montera med hällen över ugnen som en traditionell spis.

Har tittat på vad Ikeas har för bänkskåp.
Det finns bänkskåp för ugn
Tomt vit bänkskåp för ugn med en låg skuff i botten.

och det finns bänkskåp för häll+ugn.
Ikea bänkskåp för ugn med öppen låda i botten och hål för montering

Det verkar som Ikea alltid vill ha en 10 cm distans mellan häll och ugn. Då får man bara en 10 cm låda i botten för plåtar och dyligt och man måste böja rygg 10 cm extra till ugnen. Om man istället tar skåpet för bara ugn så får man 20 cm låda.

I Siemens instruktioner så står det att man ska ha 5 mm spalt mellan häll och ugn. Nu till min fråga:

Om man har en tillräckligt tjock skiva så får man väl denna 5 mm spalt. Hur tjock ska den i så fall vara? Räcker en 38 mm skiva för att få 5 mm?

Gäller Siemens garanti om man monterat i Ikea bänkskåp för ugn och med 38 mm skiva?
 
Jag kan ej svaret på din fråga (är för gammal och lat för att grotta ner mig i alla detaljfrågor),
men IKEAs skåp med deras ugn och häll fungerar utmärkt ännu efter sex år.
Och den lilla lådan räcker bra för ugnsplåt och dito -galler.
Sår här ser det ut hos mig. Ingen "distans mellan ugn och häll alltså.
(Allt köpt på IKEA i Helsingborg)

IKEA-kök med inbyggd ugn och häll utan distans, inkluderar låda för bakplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood, Tack för svaret :)

Tyvärr tror jag att det inte behöver vara applicerbart på Simenens häll och ugn. Det gäller ju att avståndet mellan blir tillräckligt stort ( >5 mm) så luften cirkulerar.

Är din ugn 70 cm hög? Om bänken är 80 och du bara har 10 cm låda så verkar det så.

Bra att höra att 10 cm låda räcker för plåtar.
 
KentaBro skrev:
KnockOnWood, Tack för svaret :)

Tyvärr tror jag att det inte behöver vara applicerbart på Simenens häll och ugn. Det gäller ju att avståndet mellan blir tillräckligt stort ( >5 mm) så luften cirkulerar.

Är din ugn 70 cm hög? Om bänken är 80 och du bara har 10 cm låda så verkar det så.

Bra att höra att 10 cm låda räcker för plåtar.
Var just och mätte, och den är nog snarare 60 cm hög utvändigt.
Invändigt vet jag inte, men hur många gräddar tre plåtar med bullar numera?
Inte vi i alla fall.

IKEA Framtid OV3 ugn, 1895,00 kr år 2010:
Svart IKEA Framtid OV3 ugn med kontrollknappar upptill och synlig ugnslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om inte Siemens passar, så köp på IKEA.
det är ju ungefär samma inkråm, det förstår du säkert.
 
  • Gilla
KentaBro
  • Laddar…
Har precis varit i liknande situation och beskrivningen på IKEAs hemsida haltar. Det övre bänkskåpet för ugn (IKEA 702.135.69) och 20 cm låda fungerar också med häll. De har ändrat lösningen för hyllan för ugnen till en ny kallad "Utrusta konsoll för ugn förzinkad" (IKEA 103.019.60).
 
  • Gilla
KentaBro
  • Laddar…
Tjockleken på bänkskivan påverkar ju avståndet mellan häll och ugn och när det bara behövs 5 mm så är det känsligt.

Jag ringde Siemens kundsupport för att vara säker på minitjocklek och dom sa att minst 36 mm ska räcka. Då funkar det med Ikea 37 mm skiva och det övre skåpet med högsta lådan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.