Hej,
vi håller på att bygga ett lösvirkeshus i två våningar med en lägenhet på varje plan. I underlaget/ produktionskalkylen vi fått från snickaren (entreprenören) står posten Trappa med. Med detta avses en trappa på utsidan upp till lägenheten på våning 2. Var precis på bygget och jo, det finns en trappa men enligt snickarna på plats ska vi gjuta markplintarna och bygga räcket. Jag antog att vi skulle få en färdig trappa eftersom det inte står nåt annat i vårt underlag. Eller räknas trappan som färdig för att det finns trappsteg? Och räcke samt gjutning av markplintar ses som nåt slags tillval?
 
Hur ser ritningen ut?

Går det att bygga en trappa utan plintar på marken?
 
Ritning ovan. De har satt några tillfälliga pelare som står direkt på marken och håller upp trappan just nu. De pelare som ska vara permanenta svävar fritt en bit ovan mark.
 
Nog tycker jag att en godkänd trappa med underlag skall ingå. Om ni fått priset enligt den ritningen.
 
Vad gäller plintarna, så kan man ju argumentera att det ingår i grunden. Har den här firman gjort även husgrunden?
 
Mikael_L
Räcket tycker jag alla gånger ska ingå. Av flera skäl, både att det finns på ritningen och att en trappa känns ju liksom som bara en ofärdig trappa annars. Trappor är omgärdade av lite regler, leveransen kan ju anses vara icke klar till dess att åtminstone myndighetskraven på produkten är uppfyllda.

Men om grunden, plintarna, ingår, kan nog däremot diskuteras lite mer.


OBS, bara min åsikt.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Jag vet inte om kan kräva att räcket ska ingå utan att de är avtalat. MEN! En etablerad byggfirma borde inte offerera en trappa utan räcke. Då är det ju inte en funktionsduglig trappa helt enkelt. Direkt olaglig dessutom eftersom den kan nås utanför huset. Ställ frågan till byggaren om de anser att de levererat en funktionsduglig trappa om den är farlig.

Plintar däremot är jag ganska säker på att ni skulle ha köpt in av grundfirman. Det fick vi göra för de stolpar som håller upp våra entrétak t ex. Dock var snickarna tydliga med det redan på projekteringsstadiet.
 
Utöver räcket så bör man kanske även titta på utförandet av trappstegen. Om vi antar att det är en öppen konstruktion, då får öppningen mellan trappstegen vara max 10cm (barnsäkerhet), efter som steghöjden oftast är mer än 10cm, så brukar det behövas en kompletterande bit under varje steg, för att göra öppningen mindre.
 
Förstod det som att det är samma entreprenör för grund och hus. Om inte skulle ju plintarna köpas in utav grundentreprenören såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.