Har några batterier till elverktyg med låg kapacitet. Från början 1,5Ah, nu 0,75Ah... Vore smidigt att byta till nya celler på t.ex. 2,6Ah. Men det verkar som att vissa tillverkare har batterier som "spärras" och inte kan laddas igen o man gör kretsen strömlös?

Nån som testat att byta?

Det är ju lätt att köpa bra celler nuförtiden t.ex. på http://nkon.nl
Sony VTC5 t.ex. är ett riktigt bra batteri som klarar hög ström.

Annars får man väl göra sig besväret att transplantera batterierna medan man håller det spänningssatt.
 
Jag vet inte hur det ser ut på verktyg. Vad gäller datorer förekommer det någon form av räknare som stänger av batteriet efter ett visst antal laddcykler. Det lär vara en säkerhetsfråga. Litium jon-batterier kan bli otrevliga och börja brinna när de tar slut. Beroende på hur laddaren fungerar kanske det går att ta bort eventuell övervakningselektronik i acken för att kringgå den funktionen. Gör man detta skall man vara medveten om att man stänger av något som är avsett att öka säkerheten. Har du öppnat acken och sett om det finns någon elektronik i den?
 
Stämmer ang bärbara datorer, det är inte en räknare utan snarare att tex om en cell går ner till 0v så spärras acken och även om man byter celler kan den inte användas igen utan att ändra i eepromet som står acken.

Japp, det sitter kretskort i alla mina batterier, som balanserar laddningen mellan cellerna och troligtvis även det vanliga skydden (överström, överladdning, övertemp, djupurladdning).

Skule aldrig köra utan skyddet, då även balanseringsfunktionen är viktig. Tror också att nån signal verkar skickas till laddaren också.

Vanliga batteriövervakningskretsar (som man köper på ebay, aliexpress mm) brukar fungera så att de återställs om man gör dem strömlösa, kopplar in cellerna och sedan börjar ladda batterierna.

Läste att en firma som renoverar LiIon-batterier till elverktyg INTE renoverar vissa märken eftersom kretsarna i deras batterier inte nollar sig utan spärras, det var bla. Dewalt och Makita som nämdes.
 
Det är ju grunden att övervaka spänningen i cellerna. En bekant till mig hade en ack till en dator som plötsligt gick från fullt fungerande till död. Han bröt upp den och konstaterade att det var spänning i alla celler. När han frågade Dell om detta så fick han förklaringen att det fanns en räknare för antalet laddcykler. Visst kan det vara någon tekniker som missförstått hur det gick till, men det var förklaringen han fick.

Om du har flera kassa ackar går det väl att prova med en? Firman som renoverade ackar kanske kan svara på om de renoverar ackar till din maskin.

Om det är så som du skriver att laddkretsen stänger av sig om en cell blir dålig. Kan den inte då även stänga av sig om cellerna är olika? Jag bara spekulerar, men om det är så det fungerar är jag inte säker på att det hjälper att byta en cell i taget med spänning på. När du bytt en så är inte spänningen jämn längre.
 
Om du ska renovera, byt ut celler med nya av exakt samma modell. Celler för elverktyg brukar ha halva kapaciteten av vanliga laptopceller (1.5Ah istället för 3Ah), men har i gengäld inbyggda säkerhetsmekanismer samt tål att laddas ur med uppemot 30C.

Chansa inte med "högre kapacitet", det kan sluta med en brasa...
 
Här ska det inte in några sketna 1,5Ah! :)

Tänkte ta Sony Konion VTC5A, de klarar den högre strömmen som krävs. Dessa används i många batterier till handverktyg nuför tiden.

Annars har du helt rätt egentligen, att man kan INTE ta vilket som helst bara för att det har hög kapacitet. Fel sort och de brinner garanterat upp!
 
Vill man absolut byta celler på t.ex. sina Makita-batterier så finns det batterikretsar för småpengar på ebay som inte är låsta. Vad exakt det innebär att byta batterikretsen till en ebay-klon och fippla med att byta celler bör man ha järnkoll på innan man ger sig in på det. Li-Ion och dess varianter är tämligen oförlåtande.

Att renovera uttjänta batterier och sälja "som nya" torde klassas som bedrägeri och är heller ingen bra väg att gå om man nu fick sådana ideer.
 
Jag har köpt ett antal sådana kretsar och de fungerar bra men jag har aldrig använt dom till detta ändamål.
För till elverktyg är jag skeptisk, beroende på märke verkar det finnas mer eller mindre kommunikation mellan batteriet eller laddaren. Ibland temperatur, ibland "kör/kör ej" och ibland databuss.

Jag skall konvertera två hand/golv dammsugare till Li-Ion samt utöka batteriet i robotgräsklipparen och då insåg (well, jag mätte...) jag att två av mina gamla Metabo batterier bara har halva kapaciteten kvar, så vore kul att byta i dessa när jag ändå håller på!

Ang bedrägeri är väl att sälja uppgradera batterier (utan att upplysa) inte okej så klart, men gå in och botanisera på den kinesiska marknaden. Finns många 18650-batterier med "5000mAh "och liknande. Usch.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Nu har jag beställt en kapacitetsmätare på Ebay (digital, med OLED-display som visar Ah och Wh). Jag tänker testa cellernas kapacitet "på riktigt" så man slipper gissa. (Man får också tänka på att kapaciteten minskar med ökad belastning.)
 
Zakalwe skrev:
Nu har jag beställt en kapacitetsmätare på Ebay (digital, med OLED-display som visar Ah och Wh). Jag tänker testa cellernas kapacitet "på riktigt" så man slipper gissa. (Man får också tänka på att kapaciteten minskar med ökad belastning.)
Du får gärna tipsa om en sådan mackapär, har varit lite intresserad av en sådan sedan tidigare men inte riktigt letat reda på en.
 
Om du ska testa batterier kan jag rekommendera en Icharger http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9005__iCharger_208B_350W_8s_Balance_Charger.html

Du får du ut loggdata till PC, kan ladda i/ur batterier med flera celler samtidigt och ändå logga varje cell, balansera batterier mm. De laddar ur 30W, men man kan använda extern last för kraftigare urladdning om man vill.

En stor fördel med en sådan är att man får korrekt terminering av urladdningen så att man inte kan "glömma" att stoppa urladdningen och därmed förstöra batteriet man testar.
 
Ingen snack om saken att Icharger är bättre, men så är 139$ plus frakt cca. 10 gånger mer än "chinesen" ;) Jag vill bara veta vilka celler är "friska" eller inte...(den ska också ha "cutoff" så den inte laddar ur till noll)
 
Förvisso!

Men den är en sån där grej jag ångrar att jag inte köpte låååångt tidigare istället för att hålla på o mecka! Bara koppla in o be den göra jobbet.
 
Zakalwe skrev:
130:- inkl. frakt.
[länk]
Den där prylen skulle jag inte våga ta in i huset ens! Kineser kan kopiera mycket, men det är sällan bra kvalité i det och sådana där prylar kan vara riktigt dåligt (och farligt!) konstruerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.