Hej!

Har bevilkats bygglov och fått startbesked. Vi ha en liten avvikelse enl plan då huset är marginellt (1%) större. Kommunen har sagt ok och grannar har fått yttra sig utan synpunkter

När det gjordes en grovutsättning inser vi att huset kommer fel och vill flytta det. Det är en flytt på 4 meter (ja det borde vi haft koll på från början men nu är det som det är). Är det en ändring man kan göra eller blir det ett nytt bygglov?

Hälsningar
Erik
 
Nej, det behövs inget nytt bygglov. Men däremot samma procedur som när du gjorde huset större.
 
Kontakta din handläggare och diskutera saken så att det inte finns några hinder i ex detaljplanen för att flytta huset. Sedan borde det räcka med ett godkännande och inmätning på "rätt" plats.
 
Att flytta ett hus fyra meter från beviljat lov inom ett detaljplanelagt område har i alla situationer som jag har stött på krävt ett nytt lov, och beroende på hur stor påverkan det har på omgivningen eller ev. avvikelser så kan det vara en olika stor prövning.

Det kanske finns kommuner där man har resonerat annorlunda, även om iaf jag tycker att det låter märkligt.

Prata med handläggaren.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ett bygglov prövar ju även placeringen (och inte bara att den håller sig inom DP).

Så jag tvivlar på att man kan flytta på huset hela 4 meter bara sådär. Stor risk att det kommer surt efter.
Om det behövs en helt ny bygglovsprocess, eller om det finns något lite mjukare sätt att bara ändra i befintligt lov vet jag inte.

Om det varit en väldigt liten ändring av placering, och den ej blivit planstridig kan man tänka sig att chansa och bygga, för att skicka in nya relationsritningar efteråt. Men då ska det nog vara närmare 4cm fel än 4 meter ... :)
 
Mikael_L skrev:
Om det varit en väldigt liten ändring av placering, och den ej blivit planstridig kan man tänka sig att chansa och bygga, för att skicka in nya relationsritningar efteråt. Men då ska det nog vara närmare 4cm fel än 4 meter ... :)
En viss felmarginal på upp till 10 centimeter finns nästan alltid eftersom man flyttar på utstakningspinnarna för att lämna plats för gjutform eller så kan det skifta något vid pålning. Större förändring än så behöver normalt bedömas av handläggaren. Därför föreslår vissa kommuner att man gör lägeskontroll redan på gjutformen innan plattan gjuts.

Flyttar man huset någon halvmeter eller meter, chansar och bygger på så är det ett svartbygge. Det finns inte bygglov för det läge huset placerats på.

I ett fall (tänker inte nämna kommun) så flyttades ett hus flera meter på tomten jämflrt med beviljat bygglov. Kontrollansvarig, som många år tidigare arbetat för samma kommun, hade sagt till byggherren att det kunde tas som relationshandling inför slutbesked utan några som helst problem. I kontrollplanen hade kontrollansvarig skrivit under på att allt följt bygglovet. De använde sig inte av kommunens kart- och mätenhet, utan hade en bristfällig inmätningsritning där de mätt mot gränspinnar och provisoriska träpinnar. Med inlämnade handlingar hade man smugit med inmätningsritningen som en relationshandling gällande byggnadens placering. Byggherren hade flyttat in samma dag som KA hade skrivit under på kontrollplanen (eftersom KA ansåg att allt var OK) och lämnat in allt för slutbeskedet.

Det tog mer än ett halvt år efteråt att få allt utrett. Det blev sanktionsavgifter för rubbet, extrakostnader för ordentlig inmätning och överklagan avslogs. Nytt bygglov i efterhand söktes till slut och beviljades, mot full bygglovkostnad.
Byggherren och hans familj var förtvivlade. KA skyllde på kommunens "trångsynthet" och "byråkrati" och på handläggaren, när det i själva verket enligt alla lagens regler och föreskrifter var ett svartbygge och byggherre samt KA borde vetat bättre.

Slutsats: Man hade lätt kunnat undvika detta genom att söka ett nytt lov för ändrad placering av huset INNAN man gjöt plattan, det hade varit en mindre fördröjning och betydligt mindre kostnad totalt sett. De hade tur att det gick att bevilja bygglov i efterhand, för det går inte alltid. Så lita inte på alla "bygg först och fråga sen".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Men det verkar för mig som att bygglovmyndigheter tillämpar en rätt slumpartad regeltolkning ibland.

Vår granne ville bygga ett uterum, det skulle komma närmare gränsen till oss än 4,5m. Vi accepterade både muntligen och i det formella grannehörandet. Han hade väldiga problem att få igenom bygglovet. Handläggaren ville ge avslag.

Grannen fick upp det i nämnden, där det blev votering, rödgröna ville ge avslag aliansen tillstyrkte. Så han fick bygglov.

Någon vecka efter det, kom han på att det var felritat i förhållande till det modulsystem som skulle användas (husets andra våning sticker ut 30cm), så han ville bygga ytterligare 30cm närmare vår gräns. Jag hade inga invändningar. Nu accepterade handläggaren ändringen rakt av. Utan ett nytt formellt grannehörande. Jag är förvånad, handläggaren kan ju inte veta att jag är med på detta.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Någon vecka efter det, kom nah på att det var felritat i förhållande till det modulsystem som skulle användas (husets andra våning sticker ut 30cm), så han ville bygga ytterligare 30cm närmare vår gräns. Jag hade inga invändningar. Nu accepterade handläggaren ändringen rakt av. Utan ett nytt formellt grannehörande. Jag är förvånad, handläggaren kan ju inte veta att jag är med på detta.
Rent formellt var den ändringen inkorrekt hanterad, att döma av din beskrivning. När det gäller 30 cm som inte innebär planstridighet eller avvikelse (t.ex. genom avstånd eller BYA) så kan det vara upp till handläggarens bedömning. Och eftersom nämnden redan accepterat det tidigare lovet skulle man då kunna fastställa den nya ritningen.

Men när det hamnar 30 cm närmare er gräns eller innebär en annan avvikelse som du måste höras om så ska du rent formellt höras på nytt enligt 9 kap. 25 § och det ska till ett nytt beslut som går att överklaga. Observera att detta är inte min personliga åsikt för jag kan mycket väl hålla med om att 30 cm kan kännas som en petitess.
 
K
Skriv gärna hur det går. Jag har själv saker jag funderat på om man ska göra ändring för.

Enligt min KA kan man tänka att allt som är mindre än 20 cm och 10% kan tas på relationsritningarna. På samrådet sa inspektören det samma. Större grejer måste tas med kommunen.
 
Nu är det klart. Kommunen kräver ett helt nytt bygglov. Ska även kontakta alla grannar igen angående avvikelsen då huset är 1,2 kvm för stort.
 
O
Erik -74 skrev:
Nu är det klart. Kommunen kräver ett helt nytt bygglov. Ska även kontakta alla grannar igen angående avvikelsen då huset är 1,2 kvm för stort.
Trevligt med en uppdatering!

Jag är dock inte förvånad över att kommunen kräver ett nytt bygglov. Det är trots allt en ganska stor avvikelse från det godkända bygglovet. Jag hoppas att du inte hunnit påbörja arbetet med grunden.
 
O
Kallebo skrev:
Skriv gärna hur det går. Jag har själv saker jag funderat på om man ska göra ändring för.

Enligt min KA kan man tänka att allt som är mindre än 20 cm och 10% kan tas på relationsritningarna. På samrådet sa inspektören det samma. Större grejer måste tas med kommunen.
Jag kan tänka mig att 20cm kan tas med på relationsritningen... Jag är lite skeptisk när man nämner % för då skulle det kunna vara okej, med 40cm på ett 400kvm stort hus, men bara 10cm för 100kvm... Varför skulle det vara okej att ett stort hus får göra större avvikelser? Nä just sådana siffror skulle jag vara försiktigt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.