Hej,

Någon som har några bra länkar om frånluftsfläktar? Var kan jag handla systemdelar (fläkt i huvudsak).

Är det värt (om ens tillrådigt) att köra återvinning på frånluftsvärmen om man installerar bergvärme? Vart skall man i sådant fall skjuta tillbaka luften? (Kan man "skjuta" tillbaka den i källaren, är det lämpligt (knappast eller?))

Mvh / JoGi
 
Hej.
Här finns lite smått och gått om fläktar m.m.
http://www.kinnan.se/

Som svar på din fråga om återvinna frånluftvärmen om du installerar bergvärme.
Nej, bergvärmen är så effektiv att en som förut haft ca 20.000:- i elkostnad (för eluppvärmt hus) kommer ner i ca 7.000:-. Att ta tillvara på värmen i luften med extra värmepump lönar sig inte. Däremot skulle (vid nyinstallation) en luftvärmeväxlare med fördel kunna installeras för att få bättre inomhusklimat. Varm frisk luft tas in via rör i taket i stället för kall luft som kan ge kallras vid fönster eller kalla golv, beroende på var man annars tar in luften.
 
... jo det var det jag tänkte en enklare värmeväxlare i fläkten alltså inte en komplett värmepump.

Tack! Jag skall kika på länken!

Fann även VillaVent http://www.villavent.se vilka verkade mycket bra!

/ JoGi
 
Om man installerar en Nibe Fighter 1210 kan man komplettera den med frånluftsmodulen FLM30. Med FLM30 tar man tillvara energin från frånluften, istället för att bara skicka den varma luften rakt ut. Energin går tillbaka till hållet i berget.
 
FLM30, den dyker upp igen!

Jag har Nibes katalog men hittar inte denna modul... Hur ser den ut, hur stor är den, vad kostar den och vart sätter man den? Jag antar att det krävs en separat köksfläkt också (dvs FLM gillar inte matos...)

Förresten, köra tillbaka värmen i hålet? Lönar det sig? Om borrhållet träffat ett jättelager med vatten med gott flöde så lär man ju inte få igen mycket av den värme man trycker tillbaka ner i hålet, eller?

Vore det inte bättre att använda frånluftsvärmen att värma vattnet ovan mark (dvs. direkt i värmepumpen med typ en värmeväxlare innan kompressorn)?

Någon som har lite info om Nibe FLM30 så att man kan läsa på lite?

P.S. När jag pluggade i Luleå för många år sen har jag för mig att man forskade på värmelagring i mark men att detta aldrig blev någon succé, kanske har jag fel... D.S.

Mvh / Joakim
 
:-/ ...och varför lyckades jag inte hitta détta förut?

Tack BOB... / JoGi

 
Blev det någon FLM30 eller? Jag har en sådan sedan i maj tillsammans med en 1210-5 i ett Älvsbyhus byggt 1982. Trevligt med lite utbyte av erfarenheter.....
 
Blev det någon FLM30 eller
Jajamen - vi fick installerat vår Nibe Fighter 1215-7 med en FLM30 uppepå här om veckan! Eftersom den är så nyinstallerad så har jag inte så mycket erfarenhet att ge.. ännu... den bara tuffar och går! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.