EU i ett nötskal: Ägnar sig åt futiliteter i stället för att ta tag i de stora problemen.
T.ex. gränsöverskridande brottslighet, smuggling och människohandel.

Vad blir nästa steg?
Inga vassa knivar i köket? Trubbiga gafflar? Kalla spisplattor?
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte äggskivare och degskrapare/slickepott! Livsfarliga grejer...
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Det är väl bara bra? Nu måste alla designermuppar lära sig veta hut och tänka funktion också. Jag vet inte hur många grytlappar som jag nästan bränt mig på. Men de har varit snygga! :)

Nä, äntligen en revansch för de verkliga hjältarna - Ingenjörerna! (y)
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
mexitegel: Det verkar ju finnas ett kryphål:
dekorativa hantverksprodukter gör inte anspråk på att ha en skyddande funktion och utgör per definition inte personlig skyddsutrustning och berörs följdaktligen inte av utvidgandet av tillämpningsreglerna
 
Jäkla lobbyister! Vad hade hon för titel? Hemslöjdskonsult? :D

Appropå grytlappar. Vad var det egentligen för fel på de med asbest i? De fungerade ju utmärkt.
 
Redigerat:
Asbestgrytlappar? Har det funnits sådana?

Men förr hade svetsarna asbesthandskar och dito förkläden (förskinn kallades det väl :) ).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
O
Det var på den gamla goda tiden, när asbest var ofarligt :p :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vilka problem löser EU med detta krav? I princip klassas väl de flesta kläder som någon typ av personlig skyddsutrustning, typ regnkläder, stövlar, paraplyer, mössor etc. En stor del sportutrustning är skyddsutrustning.

Vi lär nog få höra flera röster med krav på att lämna EU efter detta.
 
Redigerat:
Jag blir så trött på EU. Och på att det finns hemslöjdskonsulenter.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
arneri68 skrev:
En stor del sportutrustning är skyddsutrustning.
Sportutrustning som klassas som skyddsutrustning omfattas av krav på CE-märkning sedan länge.
 
K
KnockOnWood skrev:
EU i ett nötskal:....

Vad blir nästa steg?
Inga vassa knivar i köket? Trubbiga gafflar? Kalla spisplattor?
Kalla spisplattor kommer nog snart! De har redan begränsat effekten i vattenkokare och dammsugare. (Fast det var kanske ett aprilskämt?)
 
Kallebo skrev:
Kalla spisplattor kommer nog snart! De har redan begränsat effekten i vattenkokare och dammsugare. (Fast det var kanske ett aprilskämt?)
Det skulle inte förvåna mig om det kommer en regel att vatten"kokare" inte får värma vattnet till mer än 40°C :p
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
EU i ett nötskal: Ägnar sig åt futiliteter i stället för att ta tag i de stora problemen.
T.ex. gränsöverskridande brottslighet, smuggling och människohandel.

Vad blir nästa steg?
Inga vassa knivar i köket? Trubbiga gafflar? Kalla spisplattor?
EU lagstiftar om det som är politiskt möjligt. Så enkelt är det.

(Samtidigt gräver EU sitt eget hål allt djupare)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Kalla spisplattor kommer nog snart! De har redan begränsat effekten i vattenkokare och dammsugare. (Fast det var kanske ett aprilskämt?)
Aprilskämt strax före jul?
Efter glödlampor, spisar och dammsugare riktar EU nu blickarna mot hårtorkar och vattenkokare för att minska elförbrukningen i unionen.
http://www.nyteknik.se/energi/eu-vill-reglera-hartork-och-vattenkokare-6396258

Liknande problem har man redan i Storbritannien, efter alla större fotbollsmatcher så knäpper väldigt många på sina vattenkokare för en kopp te.
[länk]
https://www.byggahus.se/forum/verkt...over-1-600-watt-7.html?perpage=15#post2071711

Tänk, jag som trodde att engelsmännen gick till puben och fick sig en pint öl efter matchen :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.