Har ett märkligt problem i mitt badrum. Kanske någon med större erfarenhet av el kan hjälpa mig förklara orsaken till det.

Jag känner nämligen av små små stötar i vattnet i kranen vid handfatet. Tar jag på kranen eller blandaren i duschen känner jag av småvibbar. Dock konstigt nog känner inte min sambo av detta fenomen. Det märkliga är att slår jag av golvvärmen så slutar känslan direkt. Slår jag på är det tillbaka. Vad fasen kan det vara för fel? (Jordfelsbrytare till golvvärmen är inkopplad)

Tacksam för alla teorier
 
Slå av strömmen till golvvärmen är en bra början är det ett gammalt badrum eller vet du när det är gjort?
Vet du att jfb är ansluten och inte bara monterad?
 
Redigerat:
Det låter ju som det skulle kunna finnas en läckström från golvvärmen. Om den är korrekt jordad så skall det egentligen vara omöjligt. Så här kan finnas mer än ett samverkande fel.

Ta dit en elektriker som får isolationstesta värmeslingan.

Det är möjligt att det kan finnas någon annan förklaring också.

Även om jordfelsbrytaren troligen räddar livet på dig den dag läckströmmen av någon anledning blir större, så är det en väldigt obehaglig upplevelse. Det hinner bli en rejäl stöt innan jordfelsbrytaren löser ut.

Så se till att få detta undersökt snarast, och jag skulel nog låta golvärmen vara avstängd tills elektrikern har hunnit ta en titt.
 
tommib
Håller med. Isolationsfel i golvvärmen är det troliga.

Att din sambo inte känner av det kan bero på tjockare hud, mindre känslighet för vibrationer eller något annat, inget konstigt med det.

Slå av säkringen till golvvärmen och se till att en elektriker kopplar bort den. Man bör isolationsmäta slingan och reda ut om det är den som läcker (även om det är väldigt troligt med tanke på symptomen du beskriver). Elfel i badrum är inget att leka med, finns folk som har dött av det. Har du testat att trycka på testknappen på JFB och sett att golvvärmen slocknar?
 
Japp, håller med övriga. Har vart med om samma sak på jobbet (vattenskada i kök med elgolvvärme, "pirrade" i diskbänken). Ägaren fick en smärre chock då det uppdagades.
Bryt och åtgärda! Elfel är alltid förenat med stor fara.
 
Badrummet är en månad gammalt. Jordfelsbrytaren slår ifrån golvvärmen när jag trycker på testknappen. Jag var med när dom ohm mätte slingan och allt såg bra ut när dom koppa in den. Tror jag får ringa hit dom igen. Det skumma är att både jag och min bror kände av samma slags stötar när min far renoverade badrummet då vi var i tonåren men varken farsgubben eller hans fru kände av nå stötar. Jag blir så förvirrad.
 
Då är det ju bara att mäta slingan och jämföra med protokollet kan ju ha blivit skadat är den influten eller ligger det ett nät i fixet?
 
Du säger att det såg bra ut när de ohm mätte. Det tolkar jag (felaktigt?) som att du menar att slingan hade rätt resistans, som alltså gör det möjligt att få värme.

Men gjorde de någon isolationstest? Det duger inte att bara mäta isolationen med en multimeter, en isolationstestare lägger på en hög spänning, 250 - 1000V vid mätningen. Om det ex. finns en liten skada på isolationen, så märks det inte med den låga mätspänning som en multimeter lägger på, om det inte finns galvanisk kontakt så ser det OK ut. Men när du driftsätter med 230V så kan den högre spänningen "hoppa" eller krypa (1000V / mm i vacuum, mycket lägre spänning per mm i fuktig luft). Detta måste alltså testas med en högre mätspänning än den normala driftspänningen.

En värmeslinga är dessutom utförd så (alla jag har sett) att den har en skyddsjordad strumpa runt kabeln. Så OM det blir en skada så skall krypströmmen ledas bort av strumpan. OM strumpan är korrekt inkopplad så borde du inte få en märkbar ström även med ett fel.

Så det finns en möjlighet att du har två samverkande fel.

Är du säker på att det var en elektriker som installerade golvvärmen?
 
Bara en kontrollfråga, din signatur antyder att du bor i Gävle, det finns en firma i Gävle som det nyligen varit en del trådar om, en firma med "elit" i namnet. Det råkar inte var de som varit framme här?
 
Tack så mycket för ett väl formulerat svar "hempularen" kan försäkra dig om att den firman aldrig skulle få sätta sin fot i mitt hus.Ett sånt företag lever inte länge i en sån här liten stad. Har själv jobbat som plattsättare i 10år och vet vilka hantverkare jag har att göra med. Ska höra av mig till elektrikern så får han komma å titta på det. tyckte bara det var så skumt att bara jag känner av dom knappt märkbara stötarna. Ska bli intressant och se vad som spökar. Något slags jordfel ligger ju nära till hands känns det som.
 
Följer
 
Är vattenrören Potentialjordade ?

Har råkat ut för det ett par ggr.
Drog en grov Mk 6# mellan vattenrör / avloppsrör i gjutjärn och inkommande Pen,
sen försvann pirret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.