Höjde nyss framledning för 0 och 10 celsius, med ett par grader. Framledningstempen började skena och var nyss på 56. beräknad drygt 40. Är det normalt att den gör så för att "komma ikapp" ? Är orolig för returtempen, men har ju inställt högsta fram på samma som är max för returen så det borde väl va lugnt då?
 
Den var snart nere under 40 igen, alltså under beräknad. Vet inte vad som hände. Höjer den på det viset när man "ökar" kurvan? För det kan väl inte ha att göra med att den började producera varmvatten ungefär samtidigt? Blev lite orolig då fram/returtempen ökade så snabbt så jag drog igång ett par avstängda radiatorer i garderoberna. Vet inte hur mycket detta bidrog till att sänka returtemp, men när jag kom ner igen var framtempen 20 grader kallare än när jag var vid pumpen sist. Skit samma, nu är det normalt igen, men obehagligt var det.
 
1. Du har sannolikt on-off med flytande kondensering och integralstyrning och då är det i sig inget konstigt men...
2. Översvänger den så mycket kan det samtidigt vara tecken på för låg vattenvolym eller att du strypt radiatorer.
 
MagHam skrev:
1. Du har sannolikt on-off med flytande kondensering och integralstyrning och då är det i sig inget konstigt men...
Vad menar du med on-off (och resten i punkt 1)? Pumpen är varvtalsstyrd, vilket för mig låter lite som motsatsen till on-off, om det nu överhuvudtaget är det du menar. Alt 2 kan det knappast vara i mitt fall. Stort hus med många radiatorer, där enbart ett par garderober på övervåningen varit strypta. Och sovrummet till viss del. Men så har det ju alltid varit. Nu öppnade jag alla fullt ut i ett försök att hålla nere returtempen.

Vill förtydliga att fram- (och retur-) temperaturen ökade väldigt snabbt. På ett par minuter från 36 till 56.
 
Det var inte så att den höll på att värma varmvatten? Vart sitter givarna som du läser av?

Kände du på en radiator för att bedöma rimligheten i avläsningen? Över 50 så bör radiatorn vara rejält varm nära inloppet.
 
Tosse skrev:
Det var inte så att den höll på att värma varmvatten? Vart sitter givarna som du läser av?

Kände du på en radiator för att bedöma rimligheten i avläsningen? Över 50 så bör radiatorn vara rejält varm nära inloppet.
Jo, det är detta jag funderade på i #2. Den började värma varmvatten där i samma veva, så kanske påverkas givarna av detta. Men... elementen i huset blev varmare tyckte jag. Kanske inbillade mig. Och vid 56 grader gör det väl nästan ont att ta på elementet? Så varmt var det nog inte. Men så varmt brukar inte varmvattnet ens vara, brukar ligga på 53-54 som högst, men det kan väl bli så under värmningen ändå kanske. Det verkar dåligt att de givarna påverkas så mycket av varmvattnet. Hade returen varit några grader varmare hade väl pumpen stängt av sig, för jag antar att det är samma givare till säkerhetsavstängningen som det är till siffrorna på displayen.
 
Förutsatte (felaktigt) att det var en on-off. Sorry för det :)
Fast, om det är en varvtalsstyrd pump tycker jag det tyder på dåliga algoritmer i styrlogiken att försätta pumpen i så dåligt driftläge i onödan. Den borde gått ner i effekt.

Tror fortfarande att du har strypt flöde någonstans, eller extremt vattensnåla radiatorer och smala rör.

4,2 kW värmer 1 kg vatten 1 grad på 1 sekund.
Om temperaturen skuttar upp 20 grader på så kort tid tyder det i vilket fall på för liten vattenvolym att jobba mot.

Red:
Som Hybridnyckel skriver kan mycket varmt vatten nå radiatorernas temperaturgivare vid varmvattenladdning. Bra synpunkt. (y)
 
Redigerat:
Hybridnyckel skrev:
Jo, det är detta jag funderade på i #2. Den började värma varmvatten där i samma veva, så kanske påverkas givarna av detta. Men... elementen i huset blev varmare tyckte jag. Kanske inbillade mig. Och vid 56 grader gör det väl nästan ont att ta på elementet? Så varmt var det nog inte. Men så varmt brukar inte varmvattnet ens vara, brukar ligga på 53-54 som högst, men det kan väl bli så under värmningen ändå kanske. Det verkar dåligt att de givarna påverkas så mycket av varmvattnet. Hade returen varit några grader varmare hade väl pumpen stängt av sig, för jag antar att det är samma givare till säkerhetsavstängningen som det är till siffrorna på displayen.
Jag är verkligen ingen expert. Men när min gamla IVT värmer varmvatten står ibland framledning och retur på ca 50 grader. Kollar jag med annan termometer på rören i värmesystemet är framledningen som sig bör, t.ex 25 grader idag. Det beror nog på hur din specifika pump är konstruerad.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är rätt vanligt att samma givare används vid vv laddning som värmning av radiator.
 
Man kan i alla fall på min utläsa ur menyn vad den pysslar med för tillfället.
 
Det kan man på alla moderna vp som har meny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.