Hej,

Det är nu dags att sätta tak och golvlister i det renoverade och tapetserade köket(ca 20 kvm). Frågan är hur man går till väga? Ska man hyra en dykpistol? Ska man köpa färdigmålade lister så man klistrar upp trotts att vi redan tapetserat? Ska man kanske spika förhand? Kanske man ska sätta något liknande detta i taket : https://www.byggmax.se/inredning/stuckaturer/taklist/taklist-axxent-cx107-vit-p662260

Sågning gissar jag på att en manuell sågbox räcker?
 
1,4 mm dyckert och spika för hand går bra. Om handlaget med hammaren är lite rostigt, öva först lite grann på provbitar. Med sista hammarslaget ska spikhuvudet ligga precis i liv med listytan utan att det blir ett hammarmärke.

Sen går man över med lite vit lackfärg och en minipensel och duttar på spikhuvudena. Det här är ju inget proffsen håller på med för det ta alldeles får lång tid, men rätt gjort blir det mer osynligt än med spikpistol.

Det fungerar med manuell sågbox om man är långsam och petigt noggrann, så länge det bara är 45 och 90-gradersvinklar.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
För försänkning eller spika i liv utan hammarmärken i listen kan man använda ett dorn.
 
  • Gilla
Landes och 1 till
  • Laddar…
Provade sätta upp en hålkäls list idag men på något vis lyckades jag gira åt fel håll trotts att jag tänkte igenom det 2 gånger. Känns minst sagt oproffsigt och klantigt men till slut fick jag upp en rätt girad bit.

Det jag märker är dock att väggar och tak är allt annat än racka och de stora långa spiken jag fick med släpper faktiskt från väggen(Täta massiva reglar, OSB, Gips) i vissa fall? Ska man kanske skruva dit dem?

Jag behöver något riktigt hållbart att foga med. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av Latex då de verkar inte klara av några rörelser alls? Så vad ska man foga med utan att kladda ner tapeterna?
 
Hålkälslist profilsågar man helst med ojämna väggar, tidigare sa man "skära ihop", när det gäller innerhörn.
Den ena sågar man rak och sätter in mot hörnet.
Den andra sågar man 45 grader och sedan profilsågar med t.ex. sticksåg, dvs man sågar bort det som har 45 graders yta. Profilen ska då passa mot den listen man satt dit som var raksågad.
Man väljer rak respektive profilsågad placering utifrån hur man ser hörnet, dvs syns minst.
Man får prova några gånger för hitta teknik och hur man ska såga
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
AndersS skrev:
Hålkälslist profilsågar man helst med ojämna väggar, tidigare sa man "skära ihop", när det gäller innerhörn.
Den ena sågar man rak och sätter in mot hörnet.
Den andra sågar man 45 grader och sedan profilsågar med t.ex. sticksåg, dvs man sågar bort det som har 45 graders yta. Profilen ska då passa mot den listen man satt dit som var raksågad.
Man väljer rak respektive profilsågad placering utifrån hur man ser hörnet, dvs syns minst.
Man får prova några gånger för hitta teknik och hur man ska såga
Aha? Är hålkärlslist extra jobbiga att få ihop i hörn? Så om jag sågar även den andra biten 45 grader så lär de inte passa ihop? Trodde annars att man fick räkna med att de inte passade helt ihop och då istället sätta lite fog för att kompensera?

Om det är mindre än 90 graders vinkel(dvs huset är snett) kan man då inte bara fila listerna en aning med slipmus eller liknande så att de blir rätt? Eller måste man sälja och ha sig?
 
Beror på att listens form och dess utstick mot taket, har du större vinkel än 90 grader så blir det en stor glipa i utkant mot taket då listen har ett utstick ca 3 cm (lite beroende av modell)
Det finns många sätt att lösa det på, men lär man sig profilsåga en av listerna i hörnet behöver man inte fundera på vinkel, vare sig mera eller mindre än 90 grader i hörnet så passar det. Och ibland kan man hyvla eller slipa delar för att få till passformen.
Det är en del av finsnickeri att lära sig hur man kan bearbeta trä för att få bra passform alternativt så tar man till spackel/fog för att dölja dålig passform. Båda fungerar på sitt sätt och huvudsaken är att du blir nöjd.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Cellplastlist och dubbelhäftande tejp ;)
 
Det kräver lite träning att få till listerna snyggt i gamla hus där inga vinklar är raka. Men det blir riktigt bra när man väl lyckas med mycket möda och stort besvär. Det är bara att köra på, du lär dig under resans gång. Och ja, det är otroligt lätt att lyckas vända listen fel i gerlådan, trots att man anstränger sig att tänka rätt...

Som alternativ till latexfog kan du använda vanligt linoljekitt (till fönster). Det är dock en fördel om du grundar änden först med linoljefärg, alkydoljefärg eller shellack, så att inte oljan i kittet sugs ut.

Vi använde det när vi byggde spegelväggar och behövde snygga till mina amatörmässiga hopfogningar. Det blev bra, och har hållit nu i 5 år utan några sprickor. (Täckmålat med linoljefärg.)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Fick listerna på plats men det skilde sig en hel del i hörnorna får man ju säga, i vissa fall upp emot 5 mm. Fyllde igen med vit Tec7 vilket jag hoppas ska hålla ihop utan att bilda sprickor.

Hoppas på att det är enklare att få ihop foder och golvlister som är nästa steg.
 
Har nu satt ett foder och får säga att det är verkligen inte lätt att slå i de små spiken utan att hamna utanför, råkade misshandla listen på 2 ställen. Har inte bestämt mig om jag ska spackla eller bara byta ut listen än.

Iallafall, vad är mina alternativ? Skulle man kunna skruva foder och golvlister på plats istället? Eller ska man ta o köpa en elektrisk spikpistol? Kan 3000 kr räcka till något rimligt?
 
En luftdriven spikpistol kostar inte många 100 men kräver iof att du har kompressor
Dom billigaste kan göra fula märken i listen
Tycker inte det brukar vara några problem att spika vanligt, när du har ca 5mm så använd en spikdrivare
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
För spackling i hörnet brukar jag använda gamla kreditkort. De har precis rätt svikt och om man vill kan man klippa de till rätt profil.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ang fog mot tapet, så har du ett dilemma iom att du får göra saker i fel ordning.
Att foga mot en tapet är en svårt om man inte är van, hur svårt är lite beroende på tapet och fogmassa.
En latexfog är ju det vanligaste, men den gör man ju innan målning/tapetsering, den är inte gjord för att vara en färdig ytprodukt.
En annan typ är ju byggfog eller silikon i önskad färg, men råder dig att träna innan du börjar på ställen som inte syns.
Du har bara en chans på dig.
Ha en blomspruta med vatten och en liten skvätt såpa som du sprayar försiktigt mot fogen, sen dra av med finger eller
fogsticka.
Det bästa är om du har en tapet som du kan maska på först, där maskeringstejpen inte fäster för hårt på tapeten.
 
nino skrev:
En luftdriven spikpistol kostar inte många 100 men kräver iof att du har kompressor
Dom billigaste kan göra fula märken i listen
Tycker inte det brukar vara några problem att spika vanligt, när du har ca 5mm så använd en spikdrivare
Jag har följande set där jag använde den näst minsta(4x10x175) :

19-753_xl_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-Brytjarn/Dornhuggmejselsats-6-st-2000024015/

En gång missade jag spiken och gjord fult märke i karmens kant och par gånger så slant donet, en av dessa gånger gjorde ganska fult hål bredvid spiken.

Vissa saker går att laga med spackel men det betyder också att jag måste måla allt vilket inte var tanken just nu.

När man tittar på instruktioner där de använder spikpistol så ser det enkelt och snabbt ut.

I mitt fall har jag en hel del lister att sätta(renoverat hela köket) och vi har fler rum som ska ha bytt lister så jag kan absolut tänka mig lägga lite pengar för något som både förenklar och gör det snyggare.

Kompressor har jag hört om tidigare, har varit när på att köpa en liten en men aldrig blivit av på grund av ljudnivå.

Vad kan priset hamna på idag om man köper en bra pistol och en kompressor som inte har några problem att driva in listspikar?

Annars har jag sett att det finns både gasdrivna och eldrivna versioner. Ryobi har ju någon för 2400 kr och en annan för 3400 kr men ingen aning om de räcker till? Finns ju en del att köpa beg också men efter som jag aldrig använt en sådan maskin så blir det svårt att veta om den fungerar som den ska eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.