Hej!

Lång historia kort, köpt ett 70-talshus med källare som jag håller på och ska renovera men skulle behöva lite tips och hjälp!

Det handlar om 1 gillestuga och 2 små "sovrum". De var givetvis inredda med träreglar osv men allt sån är utrivet och jag ska inom kort börja renovera. Väggarna ska jag bara putsa, hört att det är bäst. Problemet är golven, i det angränsade rummet till gillestugan har en byggfirma renoverat och när vi rev så såg vi ju givetvis hur de hade gjort:

Cellplast-någon slags plastfolie-gjutit ungefär 5 cm och sedan ett klinkersgolv. Är det ok att bygga så?

Isåfall gör jag bara likadant i gillestugan. I de andra smårummen hade jag tänkt bergoplattor och sedan en nålfilt, hur låter det?
 
Redigerat:
S
Är betongplattan isolerad?
 
Nä det är den inte
 
S
Då måste konstruktionen tåla fukt och tillåta att markfukten vandrar uppåt.

Antar att behöver höja golvnivån eftersom du rivit ut det uppreglade golvet?

Antingen bilar man och gräver och isolerar efter konstens alla regler och gjuter på det men det är det är ett djäkla skitgöra på flera sätt.

Eller så kan du gjuta nytt golv ovanpå det gamla och spackla det.
Kanske eps cement kan vara bra för att få volym?

Golvkonstruktionen som byggfirman gjort borde skapa en risk för vatten under plastfolien.
 
Bunshiin skrev:
Isåfall gör jag bara likadant i gillestugan. I de andra smårummen hade jag tänkt bergoplattor och sedan en nålfilt, hur låter det?
Behöver du ha typ Bergoplatta under nålfilten, den är väl öppen så att ev. fukt kan gå rakt igenom?
 
MB77 skrev:
Behöver du ha typ Bergoplatta under nålfilten, den är väl öppen så att ev. fukt kan gå rakt igenom?
Tänkte att det skulle bli lite skönare att gå på om man gjorde så, läste om någon annan som hade testat det. Och den är ju lite hålig och släpper igenom fukt och nålfilten andas ju som du säger.
 
sinuslinus skrev:
Då måste konstruktionen tåla fukt och tillåta att markfukten vandrar uppåt.

Antar att behöver höja golvnivån eftersom du rivit ut det uppreglade golvet?

Antingen bilar man och gräver och isolerar efter konstens alla regler och gjuter på det men det är det är ett djäkla skitgöra på flera sätt.

Eller så kan du gjuta nytt golv ovanpå det gamla och spackla det.
Kanske eps cement kan vara bra för att få volym?

Golvkonstruktionen som byggfirman gjort borde skapa en risk för vatten under plastfolien.
Har tittat på eps-cement och sedan flytspackla på det så det är ju ett alternativ.

Hmm fundersam på det som byggfirman har gjort om det nu är en felaktig konstruktion..borde väl klassas som ett dolt fel isåfal? Gjordes runt 2012 så det är ju inte så gammalt, man kanske ska slå en pling till de och höra. Kan fixa en bild på hur de gjort så ser ni bättre.

Väldigt tacksam för svar, första huset och väldigt okunnig inom allt som har med bygg att göra:)
 
Ta några bilder och gör gärna en skiss källarens planlösning med dörrar, fönster, ventiler, murstock så finns det nog folk på forumet som kan bidra. Har själv en något äldre källare från 1945. Vissa delar renoverade andra modell äldre med pågregling invändig isolering. Dåligt lukt i källaren kommer jag inte acceptera så jag har tittat på många alternativa lösningar och får det att fungera bra. Trots gammal dränering och mindre lämpliga ärvd konstruktion från föregående ägare. Försöker dela med mig av mina erfarenheter om du lägger upp material och om du tycker det är ok med frågor.
 
Närbild på en tröskel med synligt isoleringsmaterial och sprickor i betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av en lägenhetsplan med översikt över kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På bild 1 ser nu hur de har lagt golvet i den renoverade delen och på bild 2 är det en skiss på källaren, rummen som har trägolv är de jag ska fixa till.

Rummet som gränsar till gillestugan har golvvarianten spm bild 1 visar, resten tror jag är lagt direkt på uppgjuten platta då man inte gör "tomrummet" om man stampar till
 
S
Jag vet inte om det blir problem med sån konstruktion men jag vet av egen erfarenhet att det kan bli blött under plastfolien.
Jag rev bort plastmatta, spånskiva, 2 cm cellplast och plastfolie i min källare. Under var ett gammalt golv som var limmat.
Det var blött (fritt vatten) under plasten som torkade upp till dagen efter.

Renoveringsavfall på ett golv med plastfolie och skadad golvyta i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvivlar på att lösningen jag ser på bilden är en "fackmannamässig" konstruktion på ett o-isolerat källargolv.
Med isolerat menar jag en modern grund som är isolerad för att både vara tät och stoppa tillskjutande markfukt samt naturligtvis ge varmare golv och spara energi.

Det påstås att i stort sett alla andra grundtyper för källare har mer eller mindre tillskjutande markfukt som finns även om huset har bra dränering.

Det kan fungera om du har extremt låg fuktnivå i marken annars är det som någon skrivit i tidigare inlägg skapligt stor sannolikhet att det blir väldigt fuktigt mellan betong och ovanstående tätning. Om huset var besiktigat när ni köpte tror jag att en besiktningsman skulle kalla det en risk-konstruktion om han/hon såg hur konstruktionen var gjord.

Vissa kan säga att det inte gör något om cellplast blir fuktigt men dels adsorberar EPS cellplast en del vatten dvs fuktigt material kräver mer energi för att hålla varm och dels måste det till 100% säkerhet inte finnas något organiskt material kvar under cellplasten som annars kan leda till lukt.

En annan aspekt som jag tycker är central. Ju tätare golv man lägger desto mer fukt hittar då de lättaste vägen uppåt vilket kan vara i vägg. Har själv ett våtrum med tätskikt i källaren och valde då så öppna material som möjligt på andra sidan väggarna för att låta väggarna andas den vägen. Följer detta med en fuktmätare för att se att de fungerar. Att väggen fått mer fukt tack vare våtrummet är tydligt men än så länge ser lösningen ut att fungera men vi har rekordlågt grundvatten och varit utan regn länge så jag följer det regelbundet för att se hur det utvecklas. En check tar mig under 1 minut.

Det kan finnas lösningar som fungerar men som jag inte sett. Däremot stod det risk-konstruktion i besiktningen på mitt hus för de rum där golvet bestod av tunn cellplast, byggplast, masonit och heltäckningsmatta.

Om jag vore i era kläder skulle jag undersöka om lösningen på bilden är en fackmannamässig och godkänd konstruktion.


Ska ni göra i ordning nya rum så är mitt råd att ni gör en lösning som andas. Har aldrig använt eps-cement men har förstått att det är eps-kulor i cement som ger både bärighet och isoleringsvärde. Om dess egenskaper är diffussionsöppen som vanlig betong eller bättre kan det vara ett bra alternativt som underlag för spackling och klinker. Om det fungerar så får ni troligtvis en golvlösning som tål normal tillskjutande markfukt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.