Hej. Hoppas jag lägger i rätt forum.
Vi har fått panikbyta vårt vatten och avlopp pga vattenröret var på väg att rosta av. Det var ett gammalt järnrör sen hedenhös tid så tyckte det var bättre att byta än att försöka laga. Passade då även på att byta avloppet då det låg i samma dike.

Problemet var att jag hann inte få ihop några offerter för alla firmor jag ringde till har fullt upp fram till årsskiftet minst. Fick till slut tag i en firma som kunde komma i princip direkt. Avståndet från huset till kommuns grejer är 15 meter. Dom har lagt slang till vattnet och vanligt plaströr till avlopp, samt en spolbrunn. Kostnaden för detta blev 40.000 Grävaren ska ha 25 och rörfirman 15.
Fick ja ett "normalt" pris, eller vad tycker ni?
 
Låter väldigt dyrt med 25k för att gräva upp 15m dike! Jag betalade runt 10k för att gräva upp 3 olika diken med en total längd på ca 30m skulle jag tro, grävaren jobbade i 2 dagar.
 
Gjorde samma byte själv 2011. Det var 15 meter mellan hus och gata samt 3.7 meter djupt vid gatan.

Betalade grävaren 800kr/h x7 timmar och hade införskaffat övriga delar själv från rinkaby rör och beijer. Avloppsrören 225kr/st (6m/rör) PEM-slang 13kr/m vattenmätarkonsol 600kr. Muffar och en PRK-tryckskruv 500kr.
Grävaren grävde och jag lade själv ner rören och slang och anslöt mot befintligt avlopp i vägen samt mot rören i huset. Vattnet kopplade jag in i huset efter grävaren farit...

Så utgår man från materialpriser på grejorna så bör dina gubbar ha tagit ut en riktigt ordentlig timtaxa.....

Men var det akutjobb och de avbröt andra uppdrag så höjs arvodet.....
 
Mmm, tyckte oxå det var lite i överkant, men som sagt, fick inte tag i nån annan. Alternativet var en eventuell vattenfylld källare om jag skulle vänta till våren.
 
Det låter inte som ett helt "normalt" pris, men det är inte heller ett helt "normalt" jobb. Det är ett akutjobb och det låter som att du fått betala ett pris som speglar det.

Jag är inte hantverkare, men företagare i annan bransch, och om någon skulle kontakta mig och vilja ha något utfört direkt, så skulle jag inte vara intresserad av att göra det till min vanliga timtaxa, eftersom jag redan lovat bort mig och arbetar så mycket jag är sugen på till den. Skulle någon däremot erbjuda dubbla timtaxan kanske jag kan tänka mig att göra det utöver de uppdrag jag redan skrivit på för.

Så, skulle någon be mig om en offert idag för ett akutjobb så skulle priset absolut påverkas av det faktum att det är ett akutjobb.
 
Grävaren är ju bokad via rörfirman så jag vet ju faktiskt inte vad han sa till grävaren. Vem vet, dom kanske saltade lite tillsammans..
 
Spontant så låter det lite i överkant, men det är definitivt inte ett ockerpris. Tyvärr.
Hur länge var grävaren på plats? Tänk på att ställkostnaden (transporter etc) är hög i förhållande till totalpriset på ett så litet jobb.

En lite större maskin så närmar det sig 1000 kr/timmen för maskin och förare, misstänker att de dessutom var två personer? En maskinförare och en grovis? Då är det 1300-1500 kr /timmen.

Men du har ju rätt till en specificerad faktura, börja med det så du ser hur många timmar de lagt och vad material kostat etc.
 
Hur många timmar var dem hos dig?
 
Dom var två gubbar som körde runt 10-12 timmar. Dom hade en 8 tons så ingen superstor maskin. Ska kolla fakturan sen när den kommer. Har bara fått det på offerten än så länge.
 
Du har betalt i överkant, men absolut inte ocker. Jag gjorde i stort sett samma sak, men grävaren grävde 20 meter. Det var ganska djupt, två man, grävaren och en anläggare gjorde alltihop inklusive lägga rör och koppla avlopp mm. Tog dem totalt två dagar. Betalade 20.000 i den informella ekonomin så att säga.

Ditt pris är inget att uppröras över om man väger in omständigheterna tänker jag.
 
  • Gilla
Janne79
  • Laddar…
40 papp är väl investerade pengar om alternativet hade vart att riskera en vattenfylld källare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Vänta här nu, har du fått en offert på 40,000:- (som du skriver i inlägg #9) och tackat ja till denna?

Och nu när allt är grävt och klart tycker du det låter mycket?

:x
 
K
Jag tror att det du förlorat på är att ha en grävare och rörläggare separat. Priserna låter rätt rimliga tycker jag (efter en rundringning för liknande grävning för ett par år sedan). Men hade du hittat en grävare som lade ner rören hade du förmodligen sparat 15000.
 
Ja, är det panik som TS skriver, så kan han inte förvänta sig att det står någon där och väntar.
Panikjobb kostar alltid mer. Jag tycker att han ska vara ganska nöjd då alternativet var en vattenfylld källare.
... och vad hade det kostat? :wow:

I slutändan beror det på TS brist på planering eller framförhållning. Han hade också alternativet att stänga av vattenventilen i gatan och vara utan vatten en tid men i lugn och ro upphandla jobbet till förhoppningsvis annat pris. :|
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Vänta här nu, har du fått en offert på 40,000:- (som du skriver i inlägg #9) och tackat ja till denna?

Och nu när allt är grävt och klart tycker du det låter mycket?

:x
Nej, det är inte riktigt så ja menar. Det jag menar är att eftersom jag inte hann ta in offerter så var jag mest ute efter vad ett "normalt" pris är.
Jag har accepterat priset på jobbet men kände redan då att det kanske var dyrt, och för att jag är nyfiken så kollade jag med er.

Självklart hade det varit bättre med planering och framförhållning, men hade tyvärr missat att röret var så dåligt. Det hade rostat på baksidan mot väggen. Blev lite bråttom.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.