Hej,

Har försökt läsa (och fråga) mig till lämplig isolering i mitt bjälklag och förutom en hel del spretiga svar pekar det mesta mot någon cellulosa variant.. Men härom veckan hade jag en isoleringsfirma här som i sin tur pratat med icell bla och dom är tveksamma till cellulosa i mitt fall och lutade åt någon form av kul-variant istället (inte fått namnet ännu, dock inte leca).

Det som verkar ställa till problem i mitt fall är det källarvalv av tegel som kommer upp i ena halvan av rummet.

Vad skulle ni lägga (i hela rummet)?

Fösta bilden visar 25kvm (50%) av rummet och där kommer det upp ett tegelvalv med jord på sidorna.
Renoveringsprojekt med blottlagt bjälklag och nyinstallerade reglar över en äldre källargrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden visar 25kvm (50%) av rummet och där är det gammal hederlig krypgrund (i gott skick).
Öppet bjälklag under renovering med synliga träbalkar och isoleringsmaterial i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.
 
Hej,

Gamla bjälklag är ofta en utmaning. Så här resonerade jag på mitt hus från 1910 som jag köpte 2015. Jag fick börja med att riva golv och bjälklag i badrum, hall och kök en yta på ca 50 kvm. Detta främst för att tidigare ägare (en och samma familj sedan 1910) gjort som man brukade göra då man renoverade under -40 till -60 -tal. Man hade lagt linnoleummattor på alla gamla trägolv, huset hade uppgraderats med ett fräscht och modernt badrum på -60 -talet med tillhörande våtrumsmattor osv. Det hade fått till följd att huset under flera år täppts till i sin förmåga att andas som det ursprungligen hade designats för. Du får därför inledningsvis bestämma dig för om du vill bygga modernt eller följa byggtradioner och göra som det var gjort från början (med vissa nya material). Själv så blåste jag rent, flyttade och bökade runt på stenar som stack upp in i trossbptten och som hade byggts in. För att så småningom få en någorlunda plan yta för att bygga en ny trossbotten och en låg krypgrund. Jag la ingen plast mot marken men det skulle man kunna göra utan att påverka huset i någon större utsträckning, det gäller dock att se till att den stensättning huset vilar på inte är helt tät. Plast mot marken stänger ute en del av uppstigande markfukt och kan hjälpa lite, men som sagt a och o är ventilationen. Nya golvreglar i dimensionen 50x200 sattes in och dessa fästes med balkskor in i timringens syll. På dessa gjordes nya fack som sedan återfylldes med linullsisolering och spån så att det blev ca 15 cm isolering. Som botten på trossbotten användes dels det gamla trägolvet och dels nya fibercementskivor. Lite beroende på om det finns avloppsgenomföringar eller inte. Allt har sedan tätats med aluminiumnät vid samtliga håligheter (mössallergisk). Summan blev att jag nu kommer att ha ett ganska kallt golv, men det är helt diffusionsöppet och tål med andra ord att bli blött men ska sjävtorka om olyckan skulle vara framme.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Jag lämnar merparten av träkonstruktionen intakt och styvar upp med lite nya reglar bara. Men jag har skottat bort den jordisolering som låg i hela köket, både ovan valvet och i den del med trossbotten av gamla plank.

Jag har gott om ventilationshål i den del som är krypgrund. Huset är typ suterräng, så halva har krypgrund medan andra halvan har uppvärmd källare.

Jag var tills imorse helt inne på en cellulosaisolering som tillät fuktvandring etc, men när icell själva avråder/rekommenderar annan produkt så blir man ju lite fundersam... Enligt den information jag fick så ska det plastas in och göras tätt överallt för att dom ska våga tro på det och då känns det ju lite som att jag lika gärna kan köra vanlig hederlig glasull...

Problemet verkar vara delen där tegelvalvet kommer upp, där verkar dom rädda att det ska ske fuktvandring från källaren.. Men kan det verkligen blir värre fukt från en uppvärmd källare än från en ouppvärmd krypgrund? Förvisso finns ventilation i krypgrunden medan det saknas i bjälklaget ovan valvet.

Nån säljare rekommenderade att gjuta hela golvet med EPS, nån säger leca kulor, några säger naturliga/hygroskopiska material, andra säger låt det vara...

Funderar lite på linisolering jag med nu, kan man lägga det direkt mot jord/tegel i den delen där valvet kommer upp tro?
 
  • Gilla
Aadam
  • Laddar…
Jag skulle nog lägga in en fuktspärr -tjärpapp och därefter linisolering alternativt spån. Så har jag gjort där jag tätat mot betongfundamentet som har kompletterat murstocksstenarna. Tjärpappen är ju fiffig då den stoppar fuktvandringen från betong-tegel in mot isoleringen. Jag skulle sedan räkna med att eventuell fukt vandrar någon annan väg ut om man låter resterande delar vara utan fuktspärr. Lin-kutterspån är nog att rekommendera och diffusionsöppna lösningar i kombination med tofflor:)
 
  • Gilla
Friberg91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.