Hallå!
En bastu ska vara snygg men det är förstås bra om den kan användas för att... hänga tvätt i (brrr). Pragmatisk måste man nog vara.
Fula plasttvättlinor i taket går bort förstås. Däremot finns ju såna där utdragbara vajrar vilket kunde vara acceptabelt.

Smedbo har en modell för ca 300/vajer. Den görs i kromad mässing.
Alternativet är att köpa i rostfritt från AliExpress för ca 60kr.

Är rostfritt stål en dålig ide i bastumiljön? Eller snarare, är "rostfritt stål av okänd kvalitet från Kina" en dålig ide?
 
Ska du basta eller hänga tvätt? Jag är rätt övertygad om att det inte blir så mycket bastu om det hänger en massa tvätt där.

Om du prompt ska ha sen som torkrum så föreslår jag en klädställning på hjul för sånt som torkar på galge och en annan ställning som är lätt att dra ut för övrig tvätt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Just de där plastvarianterna behöver jag inte prova. Jag ser direkt att de inte faller mig i smaken. Plus, klarar verkligen materialet att sitta överst i en het bastu? Det spelar ingen roll dock; plastvarianterna kommer inte över tröskeln... :)

Pelpet har förstås rätt i att det är bättre att inte ha en massa tvätt hängande där. Men man får nog vara pragmatisk också. Att riva ner lakan går trots allt rätt fort.

Så tillbaka till frågan; tror ni rostfritt från Kina är dåligt i bastumiljö?
 
Om du prompt ska använda bastun som torkrum (blir snabbt permanent torkrum och inget bastubad) så föreslår jag klädstänger https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/klädstång-cello-250cm-vit
som går från vägg till vägg, fästerna sågar du ut själv i trä så att det går att lyfta ur stängerna och ta bort dom. För småtvätt tex underkläder så fungerar hopvikbara torkställning tex http://www.rorets.se/se/tork-vadring/sussi/
Den torkställningen är inte låst till torkrummet (förlåt bastun) utan den går att ställa ute på altanen året runt.

Fördelen med stänger framför linor är att det blir mycket mindre med veck på tvätten.
 
Jag håller med ovanstående talare ang flyttbara tvättställningar. På det sättet är det lätt att förvandla bastun till torkrum o vice versa. Att ha tvättlinor i taket gör det bara bökigt när man vill bada bastu. Å med egen erfarenhet så undviker man det som är bökigt.
Å därmed basta :D
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Det känns ju spontant mycket mindre bökigt att bara haka loss linan och så halar den in sig själv, än att lyfta ner 2,3 meter långa pinnar och försöka bängla ut dem och förvara någonstans. Även om jag köper att tvätten blir mindre veckig av stänger.
 
Jag har satt en trästång rätt över i taket; målad svart som resten av bastupanelen. Främst avsedd för tröjor och skjortor som hänger på galgar. Kör en fintvätt innan jag bastar och utnyttjar eftervärmen. Detta har funkat i tio år; bastun töms på torr tvätt efter någon timme. Jag förstår inte varför detta skulle förminska bastuns funktion. Bastun används ett par ggr/veckan.

Men att sätta upp plastlinor eller liknande skulle kännas väldigt trist.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Att använda en bastu (el-uppvärmd med timer) har sina risker, så se till att det omöjligt kan hamna textilier på aggregatet. Hade en gång en kollega, som hade oturen att få sin övervåning i villan förstörd p.g.a. ett par byxor, som halkat av en stång och hamnat på aggregatet. När aggregatet automatiskt slog på, så var det bara att larma brandkåren sedan.
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Tur att du valt bort plast skiten. Den smälter. Jag har provat.
 
Jo, det kändes aldrig som ens ett dåligt alternativ - plast var aldrig aktuellt.
 
Igår brann ett radhus. Bastun användes för tork av tvätt enligt polisen. Liv hade sparats om bastun använts enbart för bastubad :(. Tänk efter noga !!!
 
Redigerat:
Ja, rent idiotiskt att ens tänka tanken.
 
Rostfritt stål finns i olika kvaliteer. Du kan välja syrafast eller L316. Svårt att säga vad Kinagrejer innehåller men även svenska produkter kan innehålla dåligt stål.
Tänkte du att hänga tvätt där för självtorkning eller använda bastun som torkskåp, dvs torkning med aggregaget påslaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.