Grattis till ett häftigt hus, och projekt...
Skall bli kul att följa.

/Mikael S
 
Grattis till ett häftigt hus, och projekt...
Skall bli kul att följa.

/Mikael S
 
Kipa skrev:
Tycker det är väldigt inspirerande att läsa på om gammal byggteknik och verkligen visa respekt för huset samtidigt som man tycker det är jävligt skönt med vissa moderniteter som underlättar så får hoppas på att det blir en bra mix :D.
Om du inte redan är det, prova ett medlemskap i föreningen Skånska Gårdar. En förening för bevarande av spridande av kunskaper runt skånsk byggteknik. Föreningen anordnar varje år några studiebesök, kurser och har ett trevligt medlemsblad. Finns en del information här. http://www.skanskagardar.se/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fint hus!

Vi grävde också fram ett gammal brädgolv för ett tag sedan som vi hade hopp om att kunna slipa och restaurera. Till slut insåg vi dock att det inte skulle bli bra. Vi köpte massivt furugolv och vitbetsade x 2 och mattlackade x 3 själva. Blev bra tycker jag. (Nu skall det bara läggas också :x ) Nackdelen kan ju vara att de gamla plankorna ligger längs med rummet idag - i ljusinsläppets riktning - och rekommendationen är väl att man skall lägga det nya golvet perpendikulärt till brädorna i undergolvet för att undvika knarr och dylikt.
Nya vitbetsade och mattlackade furugolvplankor redo att läggas, med ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompaah7503 skrev:
Om du inte redan är det, prova ett medlemskap i föreningen Skånska Gårdar. En förening för bevarande av spridande av kunskaper runt skånsk byggteknik. Föreningen anordnar varje år några studiebesök, kurser och har ett trevligt medlemsblad. Finns en del information här. [länk]
Bra tips, har rotat runt där en del men inte blivit medlem "än".
 
jel skrev:
Fint hus!

Vi grävde också fram ett gammal brädgolv för ett tag sedan som vi hade hopp om att kunna slipa och restaurera. Till slut insåg vi dock att det inte skulle bli bra. Vi köpte massivt furugolv och vitbetsade x 2 och mattlackade x 3 själva. Blev bra tycker jag. (Nu skall det bara läggas också :x ) Nackdelen kan ju vara att de gamla plankorna ligger längs med rummet idag - i ljusinsläppets riktning - och rekommendationen är väl att man skall lägga det nya golvet perpendikulärt till brädorna i undergolvet för att undvika knarr och dylikt.
[bild]
Ser ju supersnyggt ut! Vi var lite inne på att ha vårt skurat men tror nog det blir något liknande ditt.
 
  • Gilla
jel
  • Laddar…
Ja skurat/såpat/hårdvaxat är fina alternativ. Valet föll dock på lack pga att rummet som golvet skall in i är ett barnrum... hoppas på att lacken skall stå emot ett tag iaf :sly:
 
Kul projekt! De har verkligen lyckats få det att se ut som ett 70-tals kedjehus istället för det gamla hus det är.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Kul projekt! De har verkligen lyckats få det att se ut som ett 70-tals kedjehus istället för det gamla hus det är.
Ja det mesta är gjort därikring så det kanske inte är så konstigt. Men det ska bli kul att försöka plocka fram en del av den gamla karaktären, även om vi inte pratar om någon form av full restaurering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Spännande projekt, ser fram emot att följa er resa.. vårt hus är också byggt i samma "tidsepok" :)
Lycka till med allt!

Med vänlig hälsning, Sandra
 
kan rekommendera detta golv, jag har fått det levererat i rätt längder med minimalt spill. http://www.klockestrand.nu/
här har de jättebra lister, snabb leverans:
http://www.veckebosag.se/
Lack är nog inte nödvändigt för slittåligt golv, hårdvaxolja ger en mycket tålig yta. För ljusa golv ser lätt smutsiga ut tycker jag.
Tycker att det är väldigt roligt hur fort det eskalerade, från rätt ok finish till inga väggar =) Se nu bara till att grovsortera rivningsmaterialet i bra högar och få iväg det till tippen snabbt. Finns inget mer deprimerande än regnblöta sunkiga högar att gegga med i november...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
lavin skrev:
kan rekommendera detta golv, jag har fått det levererat i rätt längder med minimalt spill. [länk]
här har de jättebra lister, snabb leverans:
[länk]
Lack är nog inte nödvändigt för slittåligt golv, hårdvaxolja ger en mycket tålig yta. För ljusa golv ser lätt smutsiga ut tycker jag.
Tycker att det är väldigt roligt hur fort det eskalerade, från rätt ok finish till inga väggar =) Se nu bara till att grovsortera rivningsmaterialet i bra högar och få iväg det till tippen snabbt. Finns inget mer deprimerande än regnblöta sunkiga högar att gegga med i november...
Tack för tipsen, ska kolla in det ikväll. Kanske titta lite mer på hårdvax också, inget är ju skrivet i sten än ;)

Har lite erfarenhet av mig själv, hade jag låtit allt ligga så hade det legat länge. Åkte iväg med allt skräp samma helg som det åkte ner ;).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Microkatten
Det blir en spännande resa, man vet aldrig vad man hittar bakom moderna lager i gamla hus! Vi håller också på att renovera, en gammal gård ursprungligen byggd med lersten, som delvis blivit felaktigt renoverad.

Vet du hur era ytterväggar är uppbyggda? Du nämnde lersten. På bildena får jag uppfattningen att väggarna inte är alltför tjocka, och inte heller har blivit tilläggsisolerade på utsidan? Vad är det för grund?

Vill man återställa huset baserat på äldre byggnadsmetoder och stil så finner man ganska snart att det gäller att hitta leverantörer och kunnigt folk på lite mer udda ställen. Egen kunskap är också guld värd.
 
Microkatten skrev:
Det blir en spännande resa, man vet aldrig vad man hittar bakom moderna lager i gamla hus! Vi håller också på att renovera, en gammal gård ursprungligen byggd med lersten, som delvis blivit felaktigt renoverad.

Vet du hur era ytterväggar är uppbyggda? Du nämnde lersten. På bildena får jag uppfattningen att väggarna inte är alltför tjocka, och inte heller har blivit tilläggsisolerade på utsidan? Vad är det för grund?

Vill man återställa huset baserat på äldre byggnadsmetoder och stil så finner man ganska snart att det gäller att hitta leverantörer och kunnigt folk på lite mer udda ställen. Egen kunskap är också guld värd.
Väggarna är ungefär 400mm runt om. Det är på ett ställe i anslutning till en entrédörr som det är uppreglat på insidan av ytterväggen där det är tunnare men eftersom vi inte riktigt gör något på nedervåningen för tillfället har jag inte kollat det så noga.
Grunden varierar så de två huskropparna har nog vid något tillfälle byggts ihop. Halva huset är torpargrund eller "skånegrund" och den andra halvan är oisolerad (antar jag) gjuten platta. Det lär märkas den dagen vi river ut groventrén där kan lagt klinkers på plastmatta i den del där det är träkonstruktion under (luktar lite).
 
Följer med spänning! :) Har inte riktigt samma projekt själv, men alltid kul att följa hängivna människor! :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.