Hej,

jag har planer på att bygga ett inglasat uterum på 10 kvm i direkt anslutning mot lägenheten (flerbostadshus).
Dock fick jag inte bygglovsansökan beviljat på pga "prickmark" (tomten ligger för nära kommunens mark).

Ni som är experter inom området? kan ni tipsa mig så jag kan bygga det ändå på något sätt? eller något som "liknar" ett uterum utan att det krävs en bygglov.

Tacksam för alla svar...
 
Redigerat:
För en- eller tvåbostadshus får man bygga skärmtak utan bygglov, även på prickmark. Sedan kan man vara lite kreativ och t ex täcka "väggarna" med kapellväv och vinylfönster. Men tyvärr är det nog så att för flerbostadshus krävs det bygglov för alla typer att tillbyggnader, även skärmtak. Det som möjligen går att sätta upp är någon form av halvpermanent tält. I alla fall tills någon klagar och man får plocka ner det.
 
nja, skärmtak får väl sättas upp... det har vi ju redan nu på vår träaltan... för att det ska betraktas som uterum krävs ju att den har 4 väggar.

Så här har vi det nu, och det ända vi vill göra är att glasa in det.
Träaltan med skärmtak utan glasade väggar vid en tvåvåningsvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Titta på hur detaljplanen är utformad, ta reda på det bakomliggande syftet med prickmarken.

Jag gissar att du nu har fått avslag av en handläggare (som gör det på delegation av byggnadsnämnden).

Om du tycker dig ha tillräckligt bra argument, så kan du driva att ärendet skall avgöras i byggnadsnämnden, de har rätt att bevilja små avvikelser från detaljplanen. Risken med detta är att om frågan tas upp i nämnden så får man betala bygglovsavgiften även om det blir avslag.

Men om i princip hela altanen ligger på prickmark så tror jag det blir svårt att få det till att vara en mindre avvikelse. En större avvikelse får inte förekomma, då måste man göra om detaljplanen (kostar 100 000 och uppåt, och tar ett år eller flera).
 
Ämnet flyttat från "tillbyggnader".

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.