Knäppte av en bild idag när jag gick förbi ett snår med buskar på tomten jag är nyfiken på vad det är. I dagsläget är de ej ombesörjda, helt vilt växandes. De växer på en del av tomten som angränsar mot ett skogsparti, dock i en formation som utgör en liten häck, därför vet jag inte om de är planterade eller helt självsådda.

Jag undrar främst vad det kan vara för sort i andra hand sortens egenskaper. Eftersom jag är matodlare är jag ju såklart nyfiken på bärens ätlighet.

Viltväxande buske med röda bär och gulgröna löv vid skogsbryn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bären liknar Bocktörne (Goji-bär) men det är kanske en synvilla?
 
Rätt säker på att det INTE är bocktörne då jag även har såna buskar och de har ett helt annat växtsätt och bären kommer i omgångar inte allt på en gång som med denna buske.

Men den är lite lik bocktörne i bladen och även hos bären, så kanske en släkting?
 
Berberis?
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
BirgitS
Visst är det Berberis med sina elaka taggar som ger långsamläkande sår, iaf vad jag minns från min barndom.
 
Ja en Berberis skulle det kunna vara. Det enda som inte stämmer enligt länken är höjden. Dessa buskar ju förvildade och har bildat ett litet snår, så det stämmer, men de är inte mycket mer än knähöga. Trevligt att de är ätliga och det låter litegrann som rönnbär på beskrivningen.

Ska röja runt snåret, samt hålla efter kommande år, så ska vi se om det inte kan bli ett litet praktfullt snår där de står. :)

Bocktörne och Berberis ser onekligen väldigt lika ut, både på bladform, veden och inte minst bären. Fast de verkar inte vara nära besläktade trots detta. Min bocktörne har jag klippt ner i många omgångar och den blir lätt tre-fyra meter där den står nu. En fantastisk buske som har den märkliga egenskapen att mogna i omgångar, jag har skördat fyra gånger i år från samma buske!
 
BirgitS
Berberis blir utmärkt likör med mkt snygg färg. Plocka i en glasburk, slå på socker och brännvin och glöm bort burken i några år.
 
Kul att få veta!

Ska skörda lite av dessa bär när jag är på stugan nästa helg, så får vi se om det blir torkning, infrysning, eller bara lite avsmakning. :)
 
Stenolofanders skrev:
Berberis blir utmärkt likör med mkt snygg färg. Plocka i en glasburk, slå på socker och brännvin och glöm bort burken i några år.
Det finns som sagt många sorters berberis. Berberis vulgaris har syrliga bär som säkert kan passa till likör, men Häckberberis (Berberis thunbergii) är helt smaklös och bör inte ge någon vettig likör!
 
Minns att man sade att de var giftiga när jag var barn, men det är de ju som sagt inte.
 
Smakade på dessa och de var inte alls särskilt tilltalande, sträva och träiga i konsistensen och smakar bara bittert. Förmodligen ingen av de sorter som bättre lämpar sig för mat/dryck. Jag kan även passa på att nämna att denna häck är lite högre än jag tidigare uppskattat, någonstans mellan 50-100 cm är den nog.

Ofta har man genom tiderna till barn sagt att bär är giftiga om man inte är säker på vad det är, det såklart för att få barnen att inte äta dem. Men oftast är det tvärt om, bären är fullt ätliga och många av dem sjukt nyttiga och bland det bästa man kan ge ett barn som växer och har ett svagare immunförsvar. Senaste exemplet jag har på det är att barnen på min gård hemma i stan inte vågade äta gojibären för att de trodde de var giftiga, men björnbären mumsade de glatt i sig.
 
KristinaRT
Finns olika sorters berberis, men när man tog fram sorter som passar som häckväxt har väl sannolikt inte bärens smak och storlek varit prioriterade...
Fick veta av en kompis att torkade berberisbär ofta används i pesisk matlagning, så giftiga tror jag inte de är, kanske blir det mer ätbara om man torkar dem? Tänker på slånbär, som är oätliga i färsk form, men som ger god saft efter frysning....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.