Har bott i huset i ett år nu så jag tycket det var dax att lyfta på locket till brunnen. Blev lite förvånad när jag hittade en aluminiumstegen i den. Ännu mer förvånad blev jag när jag lyfte upp den och den har skumma påväxter. Dom är hårda och är svåra att få bort. Nån som har en aning om vad som hänt?

/Kent
En aluminiumstege med rost och hårda påväxter står på gräs, vilket visar tecken på långvarig exponering för fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en aluminiumstege med ovanliga hårda påväxter, troligtvis kalk eller mineralavlagringar från vatten i en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som ngn sorts mineral, eller ev järnavlagringar som fäst på stegen och sedan oxiderat ?

Antaligen är dom nästan "fastsvetsade" vid aluminiumstegen...

/K
 
Jo dom är lite rostfärgade men blir nästan vita när dom är torra. Ph värdet i brunnen är lågt, 6,5.

/Kent
 
Surt vatten + två olika material med olika elektrisk potential (t.ex. järn och aluminium) i kontakt med vandra = elektrolys.
Dvs vandring av joner från den ena elektroden till den andra.

Det är till exempel så man elförzinkar stålplåt, -skruvar och annat.
 
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Låter rimligt, tack!
Nu återstår bara om hållfastheten i stegen har blivit sämre. Får nog prova den.
 
Den kan ju till och med ha blivit bättre :)

Men det kan inte vara skönt för häderna att gripa om de där skorviga utväxterna.
 
Vid elektrolys mellan Al och Fe, så borde ju stegen fungera som offeranod och få gropar i sig och inte bulor med rostfärg - eller ??? Kan det vara så att bulorna innehåller någon form av aluminium-salt, som skapats när Al släppt från stegen?
 
Finns ju även skumma bakterier som skulle kunna bli nåt sånt där? Är det ert dricksvatten? Läge att testa vattnet kanske?
 
HasseTeknik skrev:
Vid elektrolys mellan Al och Fe, så borde ju stegen fungera som offeranod och få gropar i sig och inte bulor med rostfärg - eller ??? Kan det vara så att bulorna innehåller någon form av aluminium-salt, som skapats när Al släppt från stegen?
Är inte aluminium ädlare än järn?

Anna_H skrev:
Finns ju även skumma bakterier som skulle kunna bli nåt sånt där? Är det ert dricksvatten? Läge att testa vattnet kanske?
Vi har ett vattenprov från i våras som var bra förutom det låga ph-värdet.

/Kent
 
Claes Sörmland
Jag tycker det ser ut som järnbakterier. De lever på att skörda energi genom att oxidera tvåvärt järn som finns i vatten och är finns ibland i dricksvattenanläggningar. De bildar sånt där slem med järnutfällningar i. Att de växer på stegen är nog bara för att ytan finns tillgänglig.

Kan det kanske t o m vara så att man har haft problem med slembildande järnbakterier tidigare och använt stegen för att rengöra brunnen från dessa.?Därefter så har den kanske glömts kvar?
 
Svårt att svara på, han som bodde där innan fick en stroke och vi kan inte ställa frågor till honom. Under försäljningen var all kontakt med sonen som inte visste något om fastigheten.
Kan jag ha ställt till det genom att ta bort stegen?
Slembildande järnbakterier låter inte så kul.

/Kent
 
Claes Sörmland
Om det nu rör sig om järnbakterier så utgör de ingen hälsofara.

De blir bara ett problem om de växer till rejält och bildar en massa kloggande slem eller ställer till vattnets smak och färg.
 
Du ska nog omsätta vattnet ordentligt, ett pH värde på 6,5 är inte snällt mot lättmetall. Risken är att du har haft väldigt högt aluminiumvärde i ditt vatten så länge stegen legat i.
 
kastrom skrev:
Nu återstår bara om hållfastheten i stegen har blivit sämre. Får nog prova den.
(y)

Jag väntade mig att du skulle dra igång någon process om huruvida man kan få gamla ägaren att borra en ny brunn eller stå för konsekvenserna på något sätt (i sann förstahusköparanda). Men ack så fel jag hade, du vann en stege :D
 
  • Gilla
kastrom
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
Du ska nog omsätta vattnet ordentligt, ett pH värde på 6,5 är inte snällt mot lättmetall. Risken är att du har haft väldigt högt aluminiumvärde i ditt vatten så länge stegen legat i.
Jo jag är inte glad över att ha druckit vatten med aluminium i nästan ett år. Tyvärr var inte aluminium med i vattenprovet så jag vet inte hur mycket det har varit i vattnet.

Däremot väldigt nöjd att jag hittade överdelen till stegen så jag når till det högsta taket! :)

/Kent
 
  • Gilla
Aeroabuser och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.