Höjden påverkar ju inte hur bra signalen tar sig genom väggar och tak. Har man plåttak så kan hög placering ge sämre täckning än låg placering, eftersom taket då reflekterar signalen som väggarna skulle släppt igenom.

Det man behöver titta på är vad signalen måste ta sig igenom för att nå de platser där man vill ha täckning.

4G använder väl betydligt högre sändareffekt än WiFi? Sen har man ju betydligt större antenner på basstationerna, vilket ger en rätt bra förstärkning. Jag har för mig jag såg nån siffra på 17-20 dB för basstationernas antenner. Det finns säkert WiFi-antenner med så hög gain, men de lär vara betydligt större än man är van vid. (Vet att scoutkåren för många år sen köpte in antenner med typ 15 dB gain för att få täckning i hela scoutgården, och det visade sig att det var ju 1 meter långa spröt 2 cm i diameter.... de fick inte riktigt plats där routern satt.)
 
ok, i praktiken så har jag ung 200m räckvidd i radie.
har inga problem med surf ifrån telefoner plattor inom den radien.
 
Men nu pratar du väl bara om täckning utomhus? I det här fallet önskas det ju täckning även inuti byggnader.

Det är ju väggar, träd och annat som är största problemet, har man "fri sikt" så klarar man säkert uppemot 500 m med en simpel antenn.
 
Om du pratar de hus som ligger inom 100m och där signalen går någorlunda rakt så funkar det bra. Men blir det flera väggar eller "fel" vinkel så påverkas det givetvis.
 
Hur bra är nu denna Ubiquiti Unifi UAP Outdoor+ i verkligheten? Jag tittar på möjligheten att få Wifi-täckning i (inomhus) en byggnad 100 meter ifrån, en byggnad med stockväggar så det kan blir 2-3 sådana väggar att ta sig igenom för att få täckning i alla utrymmen. Det är fritt mellan byggnaderna. Låter mycket tveksamt.

Hur skulle det fungera med TP-link CPE210 Radiolänk? Kan inte tolka specen för denna. Behövs det nåt mer eller får jag wifi i mottagande byggnad? Kan den agera trådlös AP i båda byggnaderna, samtidigt, eller kan den bara sättas upp för point-to-point och måste anslutas till en switch i mottagande byggnad?

Ev blir en byggnad till aktuell om det visar sig fungera. Där handlar det om 80 meter med lite träd emellan.
 
M
Du kommer inte kunna köra med en access-punkt som sitter 100m bort av den anledningen att dina klienter kommer ha för klena sändare för att det skall funka.
Dina klienter i den bortre byggnaden kommer att se ditt SSID och ta emot data från access-punkten, men dem kommer med all sannolikhet inte kunna skicka till access-punkten.

Rimligaste sättet att få täckning är att sätta två PowerBeams som kör en radiolänk mellan varandra och sedan en access-punkt i byggnaden som ligger 100m bort.

Med Unifi PowerBeam så kopplar du den som sitter i "huvudbyggnaden" till switchen för ditt nätverk och den som sitter i den avlägsna byggnaden kan du koppla direkt mot access-punkt eller switch, vilket du vill.

https://www.dustin.se/product/5010776964/powerbeam-pbe-m5-300
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
M
Att sätta upp två Unifi UAP Outdoor och köra med trådlös uplink skulle kunna fungera. Den kan nämligen köra både radiolänk och agera access-punkt samtidigt.

Men hur bra det kommer fungera att ha "access-punkten" sittandes utomhus och ha klienterna inomhus, det vågar jag inte svara på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra poäng där, min mobil ska ju också orka sända dessa 100 meter tillbaka. Den där outdoor-AP'n skulle ev funka för gårdsplanen.

Så en sån där radiolänk måste det bli mellan husen då. Kjell's radiolänk är halva priset jämför med PowerBeam, och den borde väl funka för 100 meter?
 
Bo.Siltberg skrev:
Kjell's radiolänk är halva priset jämför med PowerBeam, och den borde väl funka för 100 meter?
Den verkar bara ha 2,4 och inte 5 GHz, om det nu är en faktor att ta hänsyn till.
 
M
Alfredo skrev:
Den verkar bara ha 2,4 och inte 5 GHz, om det nu är en faktor att ta hänsyn till.
2,4 GHz är nog att föredra, det är (om jag fattat rätt) inga direkta nät i närheten att tala om och räckvidden är grymt mycket bättre än på 5GHz.
 
Kjells radiolänk tp-link-cpe210) är max 300mbit. Jag ska testa en sån i helgen, har inget jättebehov av att skicka filer internt i nätet och uppkopplingen är 100mbit så det borde räcka. I den ingår också PoE injectorn.

Hur det är med powerbeamen vet jag inte, det verkar oklart hur det är med både hastighet och injector.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
toolman77 skrev:
Kjells radiolänk tp-link-cpe210) är max 300mbit. Jag ska testa en sån i helgen, har inget jättebehov av att skicka filer internt i nätet och uppkopplingen är 100mbit så det borde räcka. I den ingår också PoE injectorn.

Hur det är med powerbeamen vet jag inte, det verkar oklart hur det är med både hastighet och injector.
PowerBeamen klarar Gbit om inte jag minns fel. Är ju mer en radiolänk än access-punkt.
 
M
Fel av mig - beroende på modell så ligger dem på 150Mbit+ eller 450Mbit+
 
Nu är det testat och klart. Kopplingen ser ut som följer:

Telia ADSL
Thomson Adsl-modem
Asus RT-68 Router
TP-Link cpe 210 Access punkt
Avstånd ca 200m
TP-Link cpe210 Clinet
Asus RT66 Router

Det behövs alltså en CPE210 i varje ände av radiolänken. Den som tar emot signalen (kör i client mode) kan inte samtidigt vara accesspunkt utan behöver ha en wifi- router kopplad till sig för trådlös access.


Enligt tptest så är det samma fart i uppkopplingen på wifi i RT66 routern som direkt mot Thomson modemet. Vilket bara är 10/1 eftersom det är adsl. Jag hann inte gräva ner mig i TP-Links programvara pharos för att hitta någonstans där länkens hastighet anges. Kunde bara hitta hur mycket data som skickas just nu och det hjälper inte så mycket.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Nu är hastighetstest upphittat och utfört. Länken maxar med 68Mbit. Lite väl långt från angivna 300 tycker jag. Den ena antennen sitter ovanpå ett elskåp och det är ett träd som står nån meter bredvid siktlinjen. När vädret blir varmare ska jag testa med annan placering och se om det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.