Hej

Jag håller på att bygga in tvättmaskin och torktumlare.

De ska stå på ikea-skåp som är 40 höga och 60 breda och djupa.
Jag ska staga upp skåpen så att de blir rejält stabila, det ska jag nog lyckas med.

Sen ska det vara en bänkskiva ovanpå dessa, som maskinerna då står på.

Fråga 1:
Ska man göra något särskilt "stopp" för maskinernas fötter, så att de inte kan vibrera sig iväg?
Jag fantiserar om att skruva fast en list precis framför fötterna i bakkant, så att stoppet inte syns, men håller maskinen på plats.

Frågeställningen här är ju då om alla maskiner har sina fötter på samma ställe, annars blir det ju inte riktigt rätt ifall man byter maskin. Jag har ju t.ex inte köpt TT ännu.


Fråga 2:
Ovanpå maskinerna tänkte jag ha en bänk också. Jag vet inte vad jag någonsin ska ställa där, då det är ganska högt upp (typ 160cm från golv eller nåt sånt).

Oavsett, jag kan fästa skivan med vinkeljärn i baksidan och lite sånt, men vilken höjd borde den egentligen vara på? Ska den vila på maskinerna, eller ska den vara någon centimeter upp?
Vill maskinerna så att säga ha en luftspalt, eller om det finns annan orsak att flytta upp lite?

Tack för tips!
 
Jag bifogar en skitslarvig bild så blir det lättare att tänka, kanske... :)
Handritad skiss av kökslayout med överskåp, maskiner, spilltråg och vattenledningar märkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tobbew skrev:
Hej

Jag håller på att bygga in tvättmaskin och torktumlare.

Fråga 1:
Ska man göra något särskilt "stopp" för maskinernas fötter, så att de inte kan vibrera sig iväg?
Vet inte hur de billigaste maskinerna är, men mellanklass och uppåt borde stå stilla. Tänk på att tvättmaskinerna är tunga och inte så lätta att flytta för service om du låser fötterna i bakkant. Vår tvättmaskin och torktumlare står inbyggda och de rör sig inte. De har inga stag eller stopp.

tobbew skrev:
Fråga 2:
Ovanpå maskinerna tänkte jag ha en bänk också. Jag vet inte vad jag någonsin ska ställa där, då det är ganska högt upp (typ 160cm från golv eller nåt sånt).
Ventilation behövs och antagligen är dina skåp ventilerade i bakkant. Du kan ta upp en luftspalt i bänkskivan mot väggen eller så lämnar du en glipa mellan maskiner och bänkskivan ovan på ca 5 cm.
 
Hej
Tack för svar!

OK, så man litar alltså på att de står stilla. Jag har bara föreställt mig katastrofen av att de ramlar av bänken och slår i golvet med allt vad det innebär. Om de rör sig någon centimeter på golvet så gör ju inte det något.

Angående ventilation, så ja, det är skåp med ventilation, men det tätas igen av bänkskivan (som jag absolut ska ha tät) med hänsyn till skåpen under (där el också finns).

Men då lämnar jag en glipa i överkant istället så hoppas jag att den fixar biffen. Är denna luftspalt egentligen bara utifall något händer, eller finns det en kontinuerlig tillförsel av fukt bakom maskinerna?

Jag har tänkt skaffa en sån torktumlare som pumpar ut vattnet i avloppet. Men har inte kommit hela vägen i planeringen ännu.

PS: Har du bilder på er lösning? Det är alltid kul att inspireras!
 
Gör en list med hål i, borra sedan motsvarande hål i skivan som TM ska stå på och använd någon form av plugg eller likvärdigt för att hålla listen på plats. Och varför inte i framkant? Borde bli diskret och snyggt om du använder samma material som skivan? Då blir den lätt att ta bort och sätta dit...
 
tobbew skrev:
Hej

PS: Har du bilder på er lösning? Det är alltid kul att inspireras!
Det finns några bilder i en gammal tråd

Det togs bara bilder före och efter, inte under bygget.

Både tvättmaskin och torktumlare är kopplade till avloppet under tvätthon. Maskinerna blir varma så det är främst för att kyla dem som ventilation är nödvändig. Tror inte att det skall komma någon fukt från maskinerna, men det är nog bara bra om fuktig luft kan ventileras bort enkelt.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Det finns några bilder i en gammal tråd

Det togs bara bilder före och efter, inte under bygget.

Både tvättmaskin och torktumlare är kopplade till avloppet under tvätthon. Maskinerna blir varma så det är främst för att kyla dem som ventilation är nödvändig. Tror inte att det skall komma någon fukt från maskinerna, men det är nog bara bra om fuktig luft kan ventileras bort enkelt.
snyggt!

Var har du vatten, el och avlopp? I diskbänksskåpet? Bakom maskinerna, i skåpen bakom? Eller är de utanför men i en vinkel jag bara inte kan se?

Min rörmokare (äldre man) säger att allt sånt här ska vara tillgängligt, så att man inte behöver dra ut maskinen för att fixa med saker. I vårt fall sitter allt utanför, ingenting är bakom maskinerna, men jag försöker dölja grejerna efter bästa förmåga ändå, men ändå att de är tillgängliga. T.ex. att jag bygger någon öppningsbar låda runt avloppet.
 
Avsikten med att ha lite luft över maskinerna är att de ska vara lätta att ta ut. Därmed kan du inte heller sätta något stopp för fötterna. Men om maskinerna är rätt balanserade ger de sig inte iväg.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
tobbew skrev:
snyggt!

Var har du vatten, el och avlopp? I diskbänksskåpet? Bakom maskinerna, i skåpen bakom? Eller är de utanför men i en vinkel jag bara inte kan se?

Min rörmokare (äldre man) säger att allt sånt här ska vara tillgängligt, så att man inte behöver dra ut maskinen för att fixa med saker. I vårt fall sitter allt utanför, ingenting är bakom maskinerna, men jag försöker dölja grejerna efter bästa förmåga ändå, men ändå att de är tillgängliga. T.ex. att jag bygger någon öppningsbar låda runt avloppet.
Jag har en fast elanslutning bakom maskinerna typ i brösthöjd.

Vatten och avloppsanslutning finns tillgängliga under tvättlådan till vänster i bild. Det finns en avstängningskran på tvättbänksblandaren.

Det står i maskinernas bruksanvisningar hur de skall installeras. Det är inget måste att använda spilltratt. Jag valde bort spilltratt för jag vill inte få varmvattenånga på vägg och skåp. Tvättbänkens avlopp går via golvbrunnen som är placerad en bit ut från skåpen. Den gamla golvbrunnen var placerad under tvättbänken vilket ledde till fuktskador och rost på järndetaljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.