Motorn på Stiga villan har lagt av. Den går på tomgång men inte mer än så, finns ingen kraft och inget händer vid gaspådrag.
Jag har haft toppen av och kollat lite. Ingen skada på packningen och ventilerna ser ut att röra sig som de ska, kan inte heller se någon spricka men det kan ju finnas på något dolt ställe på cylindern iofs. Motorn smällde till några gånger under klippning och sedan dess har den varit så här.
Om någon har en fungerande motor att sälja så är jag intresserad.
 
Provat att rengöra förgasaren?
 
Har du kollat om svänghjulet vridit sig på axeln?
 
Det behöver inte vara något enstaka konkret som är felet.
Är motor ordentligt servad?
Byt tändstift, olja, och rengör alla filter.
Gör rent tändspole och lägg förgasaren i diesel.
Smörj upp alla kontakter, samt se över alla vajrar och stag.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
AG A skrev:
Det behöver inte vara något enstaka konkret som är felet.
Är motor ordentligt servad?
Byt tändstift, olja, och rengör alla filter.
Gör rent tändspole och lägg förgasaren i diesel.
Smörj upp alla kontakter, samt se över alla vajrar och stag.
Motorn har alltid varit ordentligt servad, oljebyte varje år sedan ny. Motorn gick perfekt men det var ganska tung klippning bitvis så den var säkert ganska het, sedan small det till några gånger och kraften i motorn var helt borta. Så blir det väl inte om det skulle vara något med förgasaren kan jag tycka. Mycket märkligt alltihop.
 
Avemo skrev:
Har du kollat om svänghjulet vridit sig på axeln?
Nej, det har jag inte kollat. Har inte tänkt på att det skulle vara möjligt. Hur kollar jag det?
 
Nappe 74 skrev:
Motorn har alltid varit ordentligt servad, oljebyte varje år sedan ny. Motorn gick perfekt men det var ganska tung klippning bitvis så den var säkert ganska het, sedan small det till några gånger och kraften i motorn var helt borta. Så blir det väl inte om det skulle vara något med förgasaren kan jag tycka. Mycket märkligt alltihop.
Har du känt efter så den inte har nupit/skurit. Går den lätt att dra runt för hand? Har den bra kompression? (Testa dra runt motorn för hand, med och utan tändstift monterat).
 
Y
på min så lossnade ett ventilsäte, tillslut så startade den inte mer.
Får du den att gå på tomgång bör det ju finnas hopp iaf.
 
AG A skrev:
Har du känt efter så den inte har nupit/skurit. Går den lätt att dra runt för hand? Har den bra kompression? (Testa dra runt motorn för hand, med och utan tändstift monterat).
Motorn går att dra runt för hand med ganska normalt kompressionsmotstånd såvitt jag kan bedöma. Möjligt att den borde gå lite tyngre men det är jag inte säker på. Nu är den demonterad från klipparen.
 
Nappe 74 skrev:
Nej, det har jag inte kollat. Har inte tänkt på att det skulle vara möjligt. Hur kollar jag det?
Svänghjulet sitter med kona på axeln. En kil håller det på rätt plats. Om motorn fått en smäll på något sätt så kan kilen ha gått av och svänghjulet vridit sig en aning på axeln. Då flyttas tändpunkten och motorn kan ibland fortfarande gå, men den blir kraftlös. Om du tar av svänghjulet så kan du se om kilen är hel.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Svänghjulet sitter med kona på axeln. En kil håller det på rätt plats. Om motorn fått en smäll på något sätt så kan kilen ha gått av och svänghjulet vridit sig en aning på axeln. Då flyttas tändpunkten och motorn kan ibland fortfarande gå, men den blir kraftlös. Om du tar av svänghjulet så kan du se om kilen är hel.
Ok. Är det själva fläkthjulet då som är svänghjul som man ska ta bort?
 
Det brukar vara svänghjul, magneter till tändningen och kylfläkt i ett. Du behöver en avdragare efter att du lossat muttern från vevaxeltappen.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
En motor som går på tomgång men inte tål gaspådrag brukar tyda på luftläckage eller ett trasigt membran i förgasaren (om det nu finns något sådant). Kolla igenom förgasare och insugningsrör/slangar. Jag gissar att det inte är nåt allvarligt fel på din motor.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
På svågerns så gick fattningen av för throttlenålen så allt kan hända.
Börja med förgasaren, problemet ligger sanolikt där.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Tack för era tips!
Jag ska göra en undersökning av förgasaren, hoppas att felet finns där för motorn ser ju mycket fräsch ut för övrigt så det vore ju synd att bara skrota den.
Röd gräsklipparmotor på vit arbetsbänk i ett garage, ser ren och välskött ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.