Motorn på Stiga villan har lagt av. Den går på tomgång men inte mer än så, finns ingen kraft och inget händer vid gaspådrag.
Jag har haft toppen av och kollat lite. Ingen skada på packningen och ventilerna ser ut att röra sig som de ska, kan inte heller se någon spricka men det kan ju finnas på något dolt ställe på cylindern iofs. Motorn smällde till några gånger under klippning och sedan dess har den varit så här.
Om någon har en fungerande motor att sälja så är jag intresserad.
Jag har haft toppen av och kollat lite. Ingen skada på packningen och ventilerna ser ut att röra sig som de ska, kan inte heller se någon spricka men det kan ju finnas på något dolt ställe på cylindern iofs. Motorn smällde till några gånger under klippning och sedan dess har den varit så här.
Om någon har en fungerande motor att sälja så är jag intresserad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 303 inlägg
Provat att rengöra förgasaren?
Det behöver inte vara något enstaka konkret som är felet.
Är motor ordentligt servad?
Byt tändstift, olja, och rengör alla filter.
Gör rent tändspole och lägg förgasaren i diesel.
Smörj upp alla kontakter, samt se över alla vajrar och stag.
Är motor ordentligt servad?
Byt tändstift, olja, och rengör alla filter.
Gör rent tändspole och lägg förgasaren i diesel.
Smörj upp alla kontakter, samt se över alla vajrar och stag.
Motorn har alltid varit ordentligt servad, oljebyte varje år sedan ny. Motorn gick perfekt men det var ganska tung klippning bitvis så den var säkert ganska het, sedan small det till några gånger och kraften i motorn var helt borta. Så blir det väl inte om det skulle vara något med förgasaren kan jag tycka. Mycket märkligt alltihop.AG A skrev:
Har du känt efter så den inte har nupit/skurit. Går den lätt att dra runt för hand? Har den bra kompression? (Testa dra runt motorn för hand, med och utan tändstift monterat).Nappe 74 skrev:Motorn har alltid varit ordentligt servad, oljebyte varje år sedan ny. Motorn gick perfekt men det var ganska tung klippning bitvis så den var säkert ganska het, sedan small det till några gånger och kraften i motorn var helt borta. Så blir det väl inte om det skulle vara något med förgasaren kan jag tycka. Mycket märkligt alltihop.
Motorn går att dra runt för hand med ganska normalt kompressionsmotstånd såvitt jag kan bedöma. Möjligt att den borde gå lite tyngre men det är jag inte säker på. Nu är den demonterad från klipparen.AG A skrev:
Svänghjulet sitter med kona på axeln. En kil håller det på rätt plats. Om motorn fått en smäll på något sätt så kan kilen ha gått av och svänghjulet vridit sig en aning på axeln. Då flyttas tändpunkten och motorn kan ibland fortfarande gå, men den blir kraftlös. Om du tar av svänghjulet så kan du se om kilen är hel.Nappe 74 skrev:
Ok. Är det själva fläkthjulet då som är svänghjul som man ska ta bort?Avemo skrev:Svänghjulet sitter med kona på axeln. En kil håller det på rätt plats. Om motorn fått en smäll på något sätt så kan kilen ha gått av och svänghjulet vridit sig en aning på axeln. Då flyttas tändpunkten och motorn kan ibland fortfarande gå, men den blir kraftlös. Om du tar av svänghjulet så kan du se om kilen är hel.
En motor som går på tomgång men inte tål gaspådrag brukar tyda på luftläckage eller ett trasigt membran i förgasaren (om det nu finns något sådant). Kolla igenom förgasare och insugningsrör/slangar. Jag gissar att det inte är nåt allvarligt fel på din motor.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
På svågerns så gick fattningen av för throttlenålen så allt kan hända.
Börja med förgasaren, problemet ligger sanolikt där.
Börja med förgasaren, problemet ligger sanolikt där.