RilleRock
Sen en telekabel som per tråd är benämd 0,5 i omkrets så är själva kopparledaren bara runt 0,22.
 
Okej
Så till siren och manöverpanel fungerar både Cat5 UTP men även Elqxb med 4 trådar i som är 0,5 mm2 styck eller är de 0,5 mm i diameter?

Är det någon särskild tjocklek på trådarna som behövs till övriga komponenter som rörelsedeckare etc?
 
När man ändå kör partvinnat tex 4x2x0.5mm och vill ha ut 1mm till strömmen brukar ett tips vara att ta av par ett ta en ledare för plus och den andra för minus och göra samma sak med par nummer två. Detta för att motverka överhörning. Tvinnade kablar har mycket högre effektförlust än tex en 8x0.5mm så det kan man också tänka på vid långa runs.

Vi brukar köra typ telekabel 4x0.5mm till detektorer samt 2x2x0.5mm till busslingor. Alternativt 4x2x0.5 om vi är oroliga för spänningstapp.
 
Tack för alla hjälpsamma svar.

Var köper jag en bra kabel någon stans?
 
Bumpar tråden.
Ingen som har bra tips om var jag köper en bra och prisvärd larmkabel?
 
Fyrskuvstvinnad kabel?

Ska jag ha partvinnad 2x2x0,5 eller kan fyrskruvstvinnad 1x4x0,5 fungera?
... och vad är skillnaden i funktion mellan dessa kabeltyper?
Har läst och läst men hittar ingen vettig information vad fyrskruvstvinnad innebär för funktionen. Är det någon som vet?
 
Fyrskruvstvinnad innebär förmodligen att paren är tvinnade och sedan har man tvinnat de tvinnade paren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Publika_telefonnätet

Fyrskruv är ju bra om man ska bygga ett rikstäckande telefonnät men nu är det ju en vanlig villa. Tvinningen spelar noll roll vill jag påstå.

Tillräckligt bra kabelpriser får du nog på elbutik.se och ska du ha stora mängder så jämför med ebay, där lär det finnas nätverkskabel billigt. Men det går väl åt ett par hundra meter typiskt så jättemycket är det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.